L'apunt docent

Visions escolars en primera persona.

Windows 98
1

Big Brother Google?

Por al cos Fa uns dies un grup de famílies va alertar -amb una campanya agressiva als mitjans- dels suposats perills del paquet Google GSuite que fem servir a moltes escoles. La seva manera de posar en qüestió Google for Education és la sempre efectiva de posar la por al cos a les famílies aconsellant que no es signin els formularis que des de l'escola donem per accedir als serveis. Es podria donar la circumstància que hi haguessin famílies que tenen mainada a Instagram amb barra lliure de fotos i tonteries vàries que signen contra l'autorització que des de l'escola es demana amb...
La fal·làcia dels mòbils a les aules I
3

La fal·làcia dels mòbils a les aules I

El tema dels mòbils a les aules surt al debat públic de tant en tant, diria que és un d'aquells temes cíclics amb els quals tothom s'atreveix a opinar encara que no hagi trepitjat una aula des de fa dècades. Ja d'entrada us dic que una cosa molt bonica és la teoria i una altra és la pràctica. En educació passa dia sí i dia també que prepares una cosa sobre el paper i una vegada la portes a l'aula canvia cap a bé o cap a malament; la tasca docent és la manera com aconsegueixes que la planificació acabi al costat positiu després d'una feina d'orfebreria que millora amb les experiències...
Inestable
0

NI flors ni violes

La missiva El dia abans d'acabar el curs vaig enviar un e-mail personalitzat al compte corporatiu de centre de cadascun dels vint-i-un alumnes que he tutoritzat els darrers dos anys. L'escrit començava així: Després de dos cursos compartint moments amb vosaltres he tingut ganes d’escriure’t un missatge que és només per a tu i que depèn de tu si el vols mostrar a algú més o desitges que quedi entre nosaltres.   D’entrada vull donar-te les gràcies per haver-me aguantat tant de temps i haver-ho fet amb respecte. I acabava així: Et desitjo molta sort en la nova etapa i vull que sàpigues que...
whatsapp
0

Cal fer regals a mestres?

Catàlegs de supermercats atents  Ahir em va caure un catàleg de supermercat a les mans i la meva sorpresa va ser veure-hi aquests dos elements de la foto: marcos para profesores a 3'99€ i taza para profesores a 2'99€. El text que acompanya els objectes és dale un aprobado a tu profe con estas divertidas tazas. Els textos de les tasses i els marcs són "El mejor profe del mundo", "Gracias por enseñarme con el corazón", "Gracias por este gran año" entre d'altres. Queda clar que si un supermercat posa una cosa així al seu catàleg és perquè té sortida de la mateixa manera que per Halloween...
Em-prendre pel sac!
0

Em-prendre pel sac!

Silicon Valley no és el centre del món Aquest tuit* és del fundador de Jazztel i de no sé quantes empreses més. Resulta que és un súper emprenedor que ha fet fortuna a Silicon Valley i va pel món donant consells als ingenus que es creuen ser candidats a més influencers de la revista Forbes. El tema és: diria el mateix de Dinamarca amb el danès, de Finlàndia amb el finlandès o de Letònia amb el letó per dir tres idiomes amb menys parlants que el català? No, oi? A què ve aquest atac al model de normalització lingüística? Com es tradueix "kids being forced to learn Catalan"? Aquest...
El ramadà infantil
1

El ramadà infantil

A primària també? El ramadà, un dels cinc pilars de l'Islam, s'ha convertit en un problema en moltes escoles de primària en el moment que hi ha mainada de menys de 12 anys que el practica d'una manera estricta, és a dir, sense menjar ni beure aigua mentre hi ha llum solar. Aquesta pràctica és optativa pels àrabs fins a l'adolescència que és quan esdevé d'obligat compliment i en gran mesura així es fa. El problema és quan hi ha infants que volen complir aquest deure musulmà i es passen tantes hores sense ingerir res sòlid i sense ni tan sols fer un glop d'aigua. Aquestes criatures es lleven...
Professorat armat
0

Professorat armat

Tocats de l'ala Llegeixo astorat que a Florida han aprovat una llei perquè el professorat dels instituts pugui anar armat a classe per defensar-se i alhora defensar els alumnes dels sonats que entren amb armes i disparen a tort i a dret a l'estil videojoc. Com que de tant en tant es produeixen assassinats en massa en instituts, els il·luminats trumpistes han tingut la bombera idea de combatre la cosa amb més llenya i se'ls ha ocorregut que els professors poden ser uns perfectes aliats del bons a l'estil Bruce Willis a la Jungla de Cristall versió High School. Massa pel·lícules, massa...
Alls pelats
0

Ganduls, incívics i estúpids

Qualsevol persona mínimament intel·ligent no compraria un producte com el de la foto almenys per tres motius: El primer i més important és l'aberració medioambiental que suposa per la quantitat de plàstic usat. En segon lloc l'insult a la intel·ligència que és que t'hagin de pelar una cosa tan senzilla de pelar com una cabeça d'alls. Quant temps pots estalviar? 10 segons? En tercer lloc el preu que per barat que sigui serà molt més car que comprar alls com els de tota la vida en malla per exemple. El tema és que si una empresa es dedica a vendre això significa que hi ha un conjunt de...
Més del 80% dels docents han rebut violència per part d'alumnes
0

Més del 80% dels docents han rebut violència per part d'alumnes

Poca broma Fa un temps se'm va ocórrer fer una enquesta al grup de Facebook "Docents en xarxa" per parlar de la violència dels alumnes vers el professorat. Els resultats els podreu interpretar com vulgueu tenint en compte que seguir un grup de Facebook amb aquest nom no indica necessàriament ser docent però podríem dir que el grau de confiança seria alt i la mostra (749 respostes no anònimes*) és prou alta per tenir-la en consideració. A la pregunta: Has rebut en alguna ocasió una agressió verbal i/o física per part d'un alumne? Un 46,3% responen la pregunta "Sí, física i verbal" Un 35,8%...
#8M
0

El dia internacional del que sigui

En parlem perquè avui és el dia Potser vaig errat però em sembla que això dels dies internacionals -del que sigui- són una forma de donar visibilitat a una problemàtica i buscar implicació de la població però dubto que serveixin de gaire si es converteixen en diades puntuals i prou. Entenc que a l'escola es dediquin activitats en dies assenyalats però no entenc el professorat que només parla de determinats temes "perquè toca" el dia concret; hi ha mestres que no surten ni una coma de la seva programació per la incapacitat d'aprofitar els moments idonis que es donen dia a dia. La capacitat...

Jordi Roca i Font

Jordi Roca i Font

Jordi Roca i Font (Vic, 1975). Sóc mestre especialista en EF per la UAB des del 1996 i treballo a l'escola pública. Penso que la prioritat de qualsevol mestre hauria de ser que els alumnes entrin i surtin amb un somriure i amb un bon dia o bona tarda. He treballat a escoles de diferents tipologies i he tingut alumnes des de P3 a 6è; actualment també sóc coordinador TIC.

Entenc Internet com a un mitjà ideal per a compartir experiències educatives i per això l’any 2000 vaig engegar “Educació Física, no gimnàstica!”, una de les pàgines web pioneres (en època pre-Google) en recursos educatius on vaig intentar posar el meu granet de sorra per a dignificar aquesta assignatura. Amb la incursió del blogs a la realitat internàutica vaig començar a escriure “Diari MEF, MEF a diari” (2005) on en un principi explicava el meu dia a dia a l’escola però que ara ha evolucionat cap a un blog més de reflexió. Amb tanta activitat he deixat abandonat el web entenent que ja ha fet la seva funció i que té un relleu clar amb desenes de pàgines. Ara estic ficat en un nou projecte que he titulat www.lesticaldia.cat on busco formes de millorar la competència digital dels alumnes. L'any 2010 vaig començar a escriure al Criatures.cat i després a la secció digital de l'ARA.

Sóc soci de la Creu Roja, Osona contra el càncer, Òmnium Cultural i Espiral.

Sóc donant de sang i de medul·la òssia.

Totes les fotos que acompanyen els apunts són meves si no hi indico el contrari.

Segueix-me a les xarxes