Videotrucada

Vull exposar unes quantes coses sobre l'afectació de la pandèmia a l'escola i el present i futur incerts que ens ha tocat viure:

  1. Els docents no estem de vacances.
  2. El concepte "escola a casa" no és correcte perquè una escola és molt més que una tradicional transmissió de coneixements i molt més si aquesta es fa sense contacte, només amb fredes màquines i pantalles. Una escola és un ecosistema social.
  3. Les escoles que s'han dedicat a intentar imitar el que fan al centre però amb videoconferències han de saber que he vist xapusses amb cinta americana més ben fetes que aquest intent de justificar qui sap què. Els de BricoHeroes n'haurien de fer un capítol.
  4. La feina que estan fent els equips directius, ajuntaments i serveis socials per a combatre l'anomenada bretxa digital entre la població vulnerable és equiparable en part a la gran tasca dels serveis sanitaris.
  5. Tenir un ordinador amb connexió a Internet no significa necessàriament que ja tinguis competència digital per fer-ne un ús eficient.
  6. Les escoles haurien de demanar tasques que en la mesura del possible els infants puguin fer sols i no haver de dependre de la supervisió constant d'un membre de la família. Hi ha famílies que no poden o no saben atendre les tasques escolars per diferents raons.
  7. Si tenim en compte una avaluació competencial, com diu el currículum de primària, les qualificacions de la tercera avaluació haurien de ser pràcticament iguals que les de la segona.
  8. Les escoles haurien d'estudiar l'oportunitat d'introduir una autoavaluació amb aspectes personals el tercer trimestre encara que aquesta sigui complementària.
  9. L'acompanyament emocional és necessari i cal destinar-hi tot el temps i recursos que facin falta.
  10. Tota la formació docent online que s'està donant ara sumada a la millora -forçada- de la competència digital del professorat és un valor a tenir en compte pel futur, malgastar això seria irresponsable.
  11. De la mateixa manera que aquesta crisi ha obert el debat de la sanitat pública i de la manca i previsió de recursos cal obrir un debat sobre el mateix a nivell educatiu. S'hi ha de parlar de ràtios, recursos humans, substitucions, atenció a la diversitat, etc...
  12. A partir d'ara quan programem caldrà tenir un pla B que haurà de basar-se en termes realistes. Es parla que poden haver-hi més pandèmies o rebrots.
  13. Quan les coses tornin a la normalitat potser haurem de prioritzar les activitats sense pantalles per una qüestió vivencial, de salut o per un atac de nostàlgia.
  14. Si el setembre es comencen classes amb un 50% d'infants a l'aula i un 50% a casa s'estaran vulnerant drets i quan això passa sempre reben els més desafavorits. No ho permetrem.
  15. Ens en sortirem. Tocats, però ens en sortirem.
stats