Educació Física en temps de confinament

Educació Física en temps de confinament

EF no competencial

M'arriba un vídeo d'un mestre d'educació física que es grava fent exercicis i demana repeticions a la mainada. El paio té un conflicte de personalitat: es pensa que és un educador i s'ha convertit en un preparador físic de gimnàs. No té en compte cap aprenentatge, cap descoberta ni metodolgia competencial, només repeticions.

Els seus alumnes miraran el vídeo i intentaran copiar-lo. No es preguntaran perquè serveixen els exercicis: si poden els faran i si no poden patiran per la mala nota que els espera.

Qui sigui més ràpid, més fort i més àgil tindrà l'esperat AE d'educació física, el lògic AE que esperen la majoria dels alumnes esportistes, el xupat com he sentit en moltes ocasions. Si l'objectiu és Citius, altius, fortius (Més ràpid, més alt, més fort) com va dir el baró de Coubertin, tant per tant crec que es podrien donar medalles com en els Jocs Olímpics, no?

EF competencial

És molt fàcil criticar i molt difícil aportar i com que no vull ser un demagog que es dedica només a criticar us proposo 10 activitats d'EF a primària que des del meu punt de vista tenen una càrrega competencial interessant i que es poden fer a casa amb la família.

  • Amb els peus junts intenta saltar tan lluny com puguis. Prova-ho de diferents maneres fins que trobis la tècnica més eficient. Fes servir els braços, controla la respiració, la posició del tronc. Mesura't amb un regle a terra i apunta les variables com la posició del braços que fan el salt més llarg.
  • Posa't una dessuadora (d'un adult millor) amb peus i braços dins de les mànigues (foto). Tot seguit intenta caminar una mica i si te'n surts bé fes un ball. Si et graven pots fer-te un fart de riure. A quin animal creus que t'assembles? En podries imitar el so?
  • Busca "Body percussion Santi Serratosa" a Youtube i mira alguns dels vídeos que ha penjat. Tot seguit crea una coreografia d'alguna cançó que t'agradi inventant els moviments i els sons que vulguis. Fes servir mans, peus, pit, cuixes, espatlles i el que vulguis. Quins objectes que tens per casa es poden afegir a la coreografia? Implica algú de la família i creeu junts alguna cosa més complexa.
  • Mesura els espais de casa teva i fes-ne un plànol. Calcula les passes que hi ha entre els espais caminables, és a dir, pels llocs on pots caminar sense xocar amb un llit, una taula o una cadira. Tot seguit calcula les passes que hi ha entre un espai i un altre tenint en compte els girs a dreta i esquerra. Agafa algú de la família, tapa-li els ulls i indica-li pausadament el camí amb passes per anar d'un lloc a l'altre; demana que t'ho facin fer a tu. I si amagueu un tresor ara? I si només s'hi pot arribar amb determinades passes? Com us ho fareu per economitzar passes?
  • Agafa alguna pilota que trobis per casa i intenta fer algun exercici malabar. Si aconsegueixes fer alguna cosa difícil implica algú de la família a fer el repte. A Internet trobaràs molts tutorials que et poden ajudar a agafar idees. Si no te'n surts amb els malabars potser prefereixes fer punteria o rebots a l'estil "Zona zàping", segur que se t'ocorre alguna cosa divertida.
  • Mesura't les pulsacions en repòs i després fes una activitat física intensa com córrer (si tens espai), pedalar en bici estàtica (si en tens) o córrer sense desplaçament fent saltirons. Tot seguit torna't a mesurar les pulsacions i apunta-t'ho. Si pots fes-ho fer a cada membre de la família per comparar. Què creus que ha passat? Per què hi ha aquests canvis? Per què et falta aire? Investigueu junts què li passa al teu cos. A tots els membres de la família els passa el mateix? Per què?
  • Amb una llanterna i un llençol blanc munteu un teatre d'ombres a casa inventant històries amb les mans o amb petits objectes. Jugueu a endevinalles per veure quin animal esteu fent amb les mans. Afegiu-hi música, expliqueu contes tradicionals,...
  • Demana algú de la família que amb un rellotge o cronòmetre et digui quan comença mig minut perquè tu puguis calcular-ho amb ulls tancats comptant per dins. Varieu els temps i afegiu variables com fer soroll per comprovar si la dificultat augmenta.
  • Descobreix quina és la teva mà, peu i ull dominant. Tot seguit apunta la mà, peu i ull dominnat de cada membre de la família. Durant unes hores (que acordeu) intentareu fer servir només la mà i el peu no dominant del cos. Com ho podeu fer per fer servir l'ull no dominant? Quines coses pot aportar-nos usar més sovint la part no dominant del cos? Ets capaç d'escriure amb la mà no dominant? Fer llançaments? Apunta la precisió amb una mà i amb una altra. Implica la família en l'estudi de les teves teories.
  • Busca "Tricicle Slastic" a Youtube. Després de fer-te un fart de riure busca algú de la família per adaptar algun dels gags afegint-hi coses de collita pròpia. Com t'ho faràs per suplir el material que no tens? Graveu-vos i envieu el vídeo al Whatsapp de la família que segur que els agradarà.
stats