L'apunt docent

Visions escolars en primera persona.

L'escola mata la creativitat?
2

L'escola mata la creativitat?

Que corri com el vent Per Twitter corre aquest tuit que s'ha fet viral en poques hores. Milers de persones el comparteixen amb un missatge entre línies força clar que diu que l'escola mata la creativitat. El nen no em surt artista per culpa de l'escola, tu. Ja ho deia sir Ken Robinson en una brillant i demagògica conferència TED que es va fer més viral que el Despacito i de la qual en vaig parlar en aquest apunt fa més de 5 anys. Cómo matar la creatividad de una niña: pic.twitter.com/QUPSYYYbo5 — Yaiza XVX ⚑ (@yaizachans) 24 de juny de 2017 Representa un col·lectiu? Ho mirem bé i...
Sortida de sol a Platja d'Aro, avui
0

Deures d'estiu a mida

Fa dos anys un professor italià va donar uns deures d'estiu molt especials als seus alumnes abans de les vacances i diferents mitjans se'n van fer ressò fent viral el text. Aleshores jo era tutor de sisè i vaig escriure'n una traducció i adaptació per donar als meus alumnes que deixaven l'escola i emprenien un nou viatge a l'institut. Aquest any torno a tutoritzar un sisè i he tornat a fer-ne una adaptació que donaré el dia de final de curs amb les notes i he pensat que estaria bé compartir el text en versió femenina i masculina per si algú el vol adaptar per la seva escola o institut. La...
2

Què coi hem de fer amb els 'spinners'?

El nou 'hit' Segur que esteu al cas dels 'spinners', aquests nous gadgets que giren sobre un eix i que de la nit al dia s'han convertit en un 'must have' per a qualsevol marrec d'entre 7 i 14 anys. El primer 'spinner' que vaig veure va ser aquest passat diumenge i dilluns un parell de nanos ja el mostraven a l'escola; dimarts els que no en portaven eren menys dels que en portaven i per tant és un cas d'èxit rotund impulsat amb la inestimable col·laboració, com és habitual, dels comerços de xinesos. [[TWITTER_BEGIN]] Resume el curso en cuatro fotos pic.twitter.com/dSt3bCnj6i — Maestra de...
De turisme per l’espai
0

La predicció de Buck Rogers

En una conversa amb un "expert" amb innovació educativa -i defensor a ultrança dels mòbils a les aules- aquest em deia que no cal que els alumnes estudiïn segons què perquè ara amb els telèfons intel·ligents tenen tota la informació que vulguin a l'abast. Certament té raó en el sentit que qualsevol cosa que vulguis saber la pots trobar en pocs segons en un aparell que sobresurt de la butxaca dels pantalons, que t'acompanya com la teva ombra i et proporciona llum de llanterna quan és fosc. Fantàstic. Incís: Els que ja som una mica grandets, i ens va agafar el naixement de TV3 amb 10 anyets,...
La cultura com a eina de cohesió social El programa,  un factor de canvi  per a les escoles
1

Quina és la clau de l'èxit educatiu?

Fa uns dies llegia un informe que diu que l'èxit escolar a la ciutat de Barcelona va per barris. Basat en les proves de competències bàsiques conclou que les escoles de barris amb renda més baixa tenen molt menys èxit escolar que les dels barris upper de la ciutat comtal. Quan veig aquest tipus d'informes sempre em pregunto què hem d'entendre per èxit educatiu i la conclusió és que l'èxit no serà el mateix per a una escola de Sant Gervasi que per a una escola d'alta complexitat -per exemple- de Ciutat Vella. Comparar realitats és molt perillós perquè fàcilment podem entrar en la demagògia...
Un consell per reduir riscos és estar amb els nens mentre utilitzen les joguines connectades.
0

Presumir de WIFI al cotxe

Hi ha un anunci de cotxe que em descol·loca: d'entrada hi ha tres nens amb actitud agressiva que presumeixen de les característiques d'un potent cotxe davant d'un nen més baixet que està sent -suposadament- assetjat a la sortida d'una escola. Els "matons" li pregunten al nen què té el cotxe del seu pare i aquest els contesta que té WIFI per deixar-los amb un pam de nas. Tot seguit, el protagonisme espavilat i dos alumnes més entren al cotxe amb WIFI i gaudeixen d'aquesta connexió amb les seves tauletes i mòbils. El pare, que no diu res, se'ls mira pel retrovisor amb un somriure. És feliç...
Fiança de 2.000 euros  per humiliar un indigent
0

Know your enemy

Com a tutor de cicle superior des de fa anys he constatat que la incidència dels anomenats youtubers a les vides dels alumnes és cada vegada més gran. Avui en dia aquests personatges s'han convertit en uns veritables influencers i són imitats pel que fa a vocabulari, gestos o fins i tot vestint o amb els tallats de cabell. A can Youtube, com a tot arreu, hi ha de tot. Els anomenats nadius digitals l'usen com a primer cercador i fan bé perquè et treu de qualsevol problema com fer el nus de la corbata, preparar un bon sofregit o canviar una roda de la bici. Però com és lògic en...
Futbol sense barreres
0

Una baralla en un camp de futbol

Avui dilluns ens hem llevat amb la notícia d'un brot de violència en un camp de futbol en un partit amb menors a Alaró (Mallorca). A mig matí tothom n'anava ple i les xarxes socials escampaven el vídeo de la baralla amb comentaris com "vergonyós", "patètic" i "lamentable". Sí, d'acord. He vist el vídeo i m'ha recordat temps passats quan cada dos per tres hi havia problemes sobretot en el futbol regional. Tinc ganes de veure el got mig ple avui, hi estem treballant molt des de les escoles (perquè a les escoles parlem d'aquestes coses). I en treballen els clubs, cada vegada és més fàcil...
Nadius o  Orfes  Digitals? Mal ús o dependència?
0

Mòbils a les aules? No, gràcies!

A principis del segle passat la indústria automobilística va viure un boom que va provocar una proliferació de cotxes a unes carreteres pensades per carros. Ningú qüestionava que el futur eren els cotxes i les seves constants evolucions motoritzades però en una revolució de substitució com aquella hi va haver nombrosos problemes en forma d'accidents. Es van inventar i popularitzar els cotxes abans que els senyals de trànsit i lògicament abans que els carnets que et capacitaven per a conduir amb certa seguretat. Amb els mòbils intel·ligents passa una cosa semblant: és la revolució...
Robòtica 
 Que educa
0

code.org és la millor pàgina educativa del món

El títol de l'apunt és contundent. Òbviament és impossible que hagi visitat totes les pàgines web educatives del món per fer aquesta afirmació però si em permeteu m'agradaria argumentar-ho. code.org ho té tot: contingut espectacular, bon disseny, molts idiomes (45) i elements molt atractius pels alumnes com poden ser els seus esportistes i sèries preferides. I a més tot és progressiu, tot és intuïtiu, tot és fàcil, tot és accessible. Tot és "ara i aquí"; com ho volen ells. Pots deixar la mainada remenant i en pocs segons te n'adones que estan immersos en l'assaig-error de programar,...

Jordi Roca i Font

Jordi Roca i Font

Jordi Roca i Font (Vic, 1975). Sóc mestre per la UAB des del 1996 i treballo a l'escola pública. Penso que la prioritat de qualsevol mestre hauria de ser que els alumnes entrin i surtin amb un somriure i amb un bon dia o bona tarda. He treballat a escoles de diferents tipologies i he tingut alumnes des de P3 a 6è; actualment sóc tutor de cicle superior.

Entenc Internet com a un mitjà ideal per a compartir experiències educatives i per això l’any 2000 vaig engegar “Educació Física, no gimnàstica!”, una de les pàgines web pioneres (en època pre-Google) en recursos educatius on vaig intentar posar el meu granet de sorra per a dignificar aquesta assignatura. Amb la incursió del blogs a la realitat internàutica vaig començar a escriure “Diari MEF, MEF a diari” (2005) on en un principi explicava el meu dia a dia a l’escola però que ara ha evolucionat cap a un blog més de reflexió. Amb tanta activitat he deixat abandonat el web entenent que ja ha fet la seva funció i que té un relleu clar amb desenes de pàgines. Ara estic ficat en un nou projecte que he titulat www.lesticaldia.cat on busco formes de millorar la competència digital dels alumnes. L'any 2010 vaig començar a escriure al Criatures.cat i després a la secció digital de l'ARA.

Sóc soci de la Creu Roja, Osona contra el càncer, Òmnium Cultural i Espiral.

Sóc donant de sang i de medul·la òssia.

Totes les fotos que acompanyen els apunts són meves si no hi indico el contrari.

Segueix-me a les xarxes