Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

Una relació especial - il·lustració
0

Una relació especial: mares, pares i professorat

L’actualitat sempre va més de pressa que els textos reflexius, els debats a Twitter s’encenen i s’apaguen tan ràpidament com un llumí i el rastre que deixen impregna el nostre sistema límbic i potser ens fa descendirà les baixes passions del reptilià no deixant espai ni temps que el neocòrtex pensi, reflexioni, compari, contrasti i emeti un veredicte. Per tant, ens mantindrem al marge de debats actuals sobre la relació especial entre pares, professors i autoritats educatives i entrarem a reflexionar sobre com podem col·laborar en l’educació socioemocional dels fills/es i futures...
L’impacte  de la intervenció en  els trastorns  d’aprenentatge- il·lustració
0

L’impacte de la intervenció en els trastorns d’aprenentatge

L’estudi The Long-Run Impacts of Special Education(Els impactes a llarg termini de l’educació especial), publicat a l'American Economic Journal: Economic Policy, sobre l’impacte de les polítiques educatives a l’estat de Texas als EUA ha pogut demostrar amb xifres l’impacte que té la intervenció en alumnes amb dificultats d’aprenentatge. La publicació d’aquest estudi als mitjans locals i al diari digital The 74 ha posat de manifest com les polítiques públiques educatives afecten les famílies amb menys recursos. Els resultats de la investigació manifesten que aquells alumnes que no tenen...
Estratègies en la lectura amb evidència - il·lustració
1

Estratègies en la lectura amb evidència

Aplicar diferents estratègies en la lectura, fent millorar la fluïdesa lectora, augmenta la seva confiança i provoca una ampliació del vocabulari. Aprendre a llegir és bàsic i essencial per tenir èxit a l’escola. I per arribar a aquest èxit, els alumnes han de poder llegir i comprendre correctament tasques i textos de totes les assignatures. Si fem una revisió de la bibliografia creada en altres països o per part de l’Associació Internacional de Dislèxia, podem trobar algunes estratègies que ens ajudaran a desenvolupar i consolidar les habilitats de lectura i confiança per a tots els...
Com integrem estratègies d’aprenentatge basades en l’evidència? - il·lustració
0

Com integrem estratègies d’aprenentatge basades en l’evidència?

Com integremm estratègies d’aprenentatge basades en l’evidència? El fet de conèixer la ciència que hi ha darrere de les pràctiques educatives ens permetrà incorporar-les de manera més fàcil a la nostra pràctica diària. Llegint el llibre Powerfull Teaching: Unleash the Science of Learning, de Pooja K. Agarwal i Patrice M. Bain, trobem algunes estratègies centrades en tasques molt especifiques que ens poden ser molt útils. Una activitat proposada, per exemple, és fer activitats ràpides d’avaluació diàries; d’aquesta manera farem que els alumnes recordin la informació i reforcin el seu...
Suggerències sobre com afrontar l’estiu de manera diferent
0

Suggerències sobre com afrontar l’estiu de manera diferent

L'arribada de l'estiu és el moment que tots els estudiants estan esperant per començar les tan anhelades vacances estivals i deixar de banda, almenys durant uns mesos, les obligacions escolars. Viatges, piscina, platja, naturalesa o descans... Els alumnes de primària, secundària i batxillerat tenen una mitjana d'onze setmanes de vacances. Per a molts aquest temps és massa, i aguaita l'amenaça que s'oblidin els coneixements adquirits a l'escola. Pares, professors i professionals de la intervenció psicoeducativa estem d'acord que el descans és merescut després del ritme que han portat els...
Jo m'organitzo, tu m'ho recordes
0

Jo m'organitzo, tu m'ho recordes

Com podem ajudar els estudiants amb TDAH a mantenir-se organitzats Les aplicacions digitals com Moodle, Google Classroom o Calendar ajuden a organitzar-nos a tots, però poden beneficiar especialment els estudiants que tenen dificultats amb l’organització i les funcions executives.Els estudiants poden tenir dificultats per mantenir les coses organitzades. Aquestes dificultats per als alumnes amb trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat solen ser més accentuades. Alguna vegada heu mirat la motxilla o la taquilla d’un estudiant amb TDAH? Pot semblar que hi ha passat un tornado! En el cas...
La neuroeducació i les seves implicacions a l'aula
0

La neuroeducació i les seves implicacions a l'aula

“Aprendre i generar memòria és simplement el procés de tallar, modelar, donar forma, fer i refer els diagrames de connexió del nostre cervell” (Damasio, 2010, pàg. 446). La neuroeducació es refereix a la dotació d’un suport científic per a l’art de l’ensenyament. S’està constituint com una disciplina emergent arrelada en la interacció entre els estudis de la ment, el cervell i l’educació. Segons Carew i Maqsamen (2010) o Tokuhama-Espinosa (2008), la neuroeducació possibilita noves formes d’encarar els desafiaments presentats per l’educació del segle xxi. D’acord amb Pasquinell (2012),...
La mort com a part de la vida
0

La mort com a part de la vida

Més tard o més d’hora, els nens s’acosten a la realitat de la mort: l’avi, una mascota, el pare d’un amic... Abordar aquest tema amb els nostres fills no resulta fàcil ni a pares ni a educadors, potser per això el dilatem fins al moment que els toca de prop. Segurament, a la majoria dels pares ens agradaria protegir els nostres fills del fet que totes les vides arriben a la seva fi, sobretot pel dolor i sofriment que genera la pèrdua d’algú estimat.Però la realitat és que fins i tot els nens més petits estan exposats a la mort i no podem controlar quan morirà algú proper a ells. La...
Una mirada a la inclusió  - Il·lustració
0

Una mirada a la inclusió

El passat 2 de febrer va tenir lloc la cerimònia d’entrega de la 33a edició dels Premis Goya, un esdeveniment social i artístic en què l’objectiu principal era entregar els premis a les pel·lícules i els professionals guardonats. No obstant això, hi ha ocasions en què les cerimònies destinades a finalitats culturals i lúdiques esdevenen l'aparador d'altres qüestions d'índole social o polític. Aquest any, el gran protagonista de la Gala va ser Jesús Vidal, un actor de 43 anys amb una discapacitat visual del 90% i premiat com a millor actor revelació pel seu paper a Campeones, una cinta del...
L'exigència del TDAH
0

L'exigència del TDAH

El trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH) afecta aproximadament un 8% de nens al món i persisteix durant l'adolescència i la vida adulta en un percentatge de casos que s’acosta al 50% (Biederman i Faraone, 2005). El trastorn ha despertat un gran interès social en la darrera dècada a causa, entre altres raons, de la gran prevalença, de les implicacions negatives que es produeixen en l'àmbit familiar i escolar i de la freqüent associació que presenta amb altres psicopatologies (Brown, 2003). Un estudi recent estableix correlacions genètiques entre el TDAH i altres...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.

Segueix-me a les xarxes