Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

Disciplina vs. Càstig - il·lustració
0

Disciplina vs. Càstig

El tractament dels estudiants amb problemes de conducta a l’escola ha creat un important debat sobre quines són les mesures disciplinàries més adequades que cal adoptar (Skiba, 2002) no tan sols per tenir la repercussió esperada en la conducta de l’alumne, sinó també per contribuir a crear un model efectiu de conducta per a la resta dels estudiants i, alhora, garantir la seguretat d’aquests i dels mestres. Es parla de mesures disciplinàries a l’escola, però què és la disciplina? Existeixen moltes perspectives del concepte de disciplina aplicada a l’escola. Sovint, càstig i disciplina...
El cartró es torna tecnològic - il·lustració
0

El cartró es torna tecnològic

L’ús, l’abús o l’adicció a les pantalles és un debat recurrent que ha presforça en els darrers mesos arrande diversos casos alarmants que han aparegut als mitjans, com també després d’aquell 30 minuts que tots vàrem comentar el dilluns següent a l’escola i/o a l’oficina, com algunes veus que suren amb iniciatives de restringir/prohibir les pantalles als menors de certa edat. Busquem de forma recurrent nous sistemes i mètodes d’entreteniment i que ens previnguin de situacions de risc, i amb l’aparició de Nintendo LABO obrim una finestra d’aire fresc que aposta pel cartró unit a la...
TRIAR ESCOLA - Il·lustració
0

TRIAR ESCOLA

Convertir-se en pares porta inherent un llistat de tasques, compromisos i presa de decisions de molt diversa naturalesa. En aquestes dates, com cada any, moltes famílies s'enfronten al que és viscut com una de les decisions més importants que calprendre en relació amb la vida dels seus fills, i per extensió, ambla família al complet: l'elecció del centre escolar. En els mesos de febrer i març, els centres escolars obren les seves portes i preparen les sessions de presentació a les famílies candidates per formar part de la seva comunitat educativa. S'inicia un pelegrinatge que anhela trobar...
Lectura estructurada
0

Lectura estructurada

Aprendre a llegir és sovint un repte per a la majoria de nens amb dislèxia. La major part d’aproximacions pràctiques de la lectura (lectura guiada, alfabetització balancejada) resulten poc efectives per a aquells que presenten dificultats de lectura, i és que cal que el focus de la intervenció per als nens amb dislèxia siguin les habilitats de descodificació. En aquesta línia, els programes d’aprenentatge de la lectura que han demostrat ser més efectius són els de la lectura estructurada (IDA, 2017). Lectura estructurada és el terme adoptat per l’Associació Internacional de Dislèxia (IDA)...
Evidència prèvia sobre les habilitats verbals i no verbals en el TEL
0

Evidència prèvia sobre les habilitats verbals i no verbals en el TEL

Per a la majoria de nens amb Trastorn Específic de Llenguatge (TEL), les dificultats en el llenguatge romanen en el temps (Leonard, 2014). Sovint s’observen millores en les habilitats lingüístiques, però la majoria de cops, els dèficits en el llenguatge segueixen sent aparents en la infància tardana, l’adolescència i l’adultesa. Els estudis que documenten la persistència en el dificultats del llenguatge són retrospectius, abracen entre els 7 i els 25 anys d’edat i depenen de tests de llenguatge que van evolucionant a través del temps, per la qual cosa, la majoria d’estudis presents a la...
Estratègies d'aprenentatge basades en l'evidència
0

Estratègies d'aprenentatge basades en l'evidència

Hi ha un mantra recurrent en el professorat que més o menys diu així: "Si la primera vegada que se li demana a un alumne que realment pensi i apliqui el contingut après és el dia de l'examen, ambdós hem fracassat". Si a aquest plantejament li sumem un dels grans cavalls de batalla de l'aprenentatge a la Secundària, com és la falta d'hàbits d'estudi, ens trobem davant d'una horda que s'acosta cap a nosaltres on les estratègies d'aprenentatge hauran de ser l'arma que necessitem emprar; l'adquisició d'aquestes estratègies permetrà formar alumnes autònoms en el seu procés d'aprenentatge dins i...
Neurorehabilitació de l'Afasia - il·lustració
0

Neurorehabilitació de l'Afasia

El terme afàsia significa, literalment, ‘pèrdua de la parla’. De fet, no és la parla el que es perd, sinó el mateix llenguatge: l’expressió o la comprensió, ja sigui per complet o tan sols una part. Es calcula que, aproximadament, una de cada 300 persones pot patir una afàsia crònica deguda a dany cerebral (Sacks, 2010); una tercera part dels casos d’afàsia provocada per un ictus és d’elevada gravetat, i aquesta és predictora de mortalitat i dependència. A més, un terç dels pacients amb afàsia secundària a un ictus té menys de 65 anys d’edat i una esperança de vida de més de 5 anys.La...
Fake news: com afrontar aquesta batalla dins de l’aula - Il·lustració
0

Fake news

S'escolta la vibració d’un telèfon d'un alumne de Secundària, es ficala mà a la butxaca, agafa el mòbil, abaixa la mirada,treu una mica la pantalla de la butxaca i llegeix:"ÚLTIMA HORA: Després de la decisió de Donald Trump, soldatsisraelians maten un palestí en el 'dia de la ira'". Torna el telèfon a la cova de la butxaca, aixeca el cap i intenta recuperar el fil de la classe de fonètica.  Amb cada clic de ratolí, amb cada like a un post o subscripció a un canal, afegim un torrent d'informació al nostre background digital, que acostuma a anar seguit d'un torrent de titulars que secentren...
Aprenentatge a l'aula - Il·lustració
0

Aprenentatge a l’aula. És millor prendre apunts a mà o amb ordinador?

Prendre apunts a mà avui dia sembla que quedi força lluny en el temps; progressivament s’ha anat donant pas a l’ús d’ordinadors, portàtils i tauletes com a mitjans per fer-ho. Si assisteixes a una aula d’institut, d’universitat o fins i tot si vas a una conferència i escoltes atentament és difícil que no sentis el tecleig d’un ordinador de fons i, amb tota probabilitat, serà el teu propi. Sovint s’utilitzen els ordinadors com un magatzem extern d’informació rellevant: sembla que tots els records i apunts estaran més segurs allà i mai els perdrem! Us heu plantejat, però, si aquest canvi...
DISCALCÚLIA - Il·lustració
0

DISCALCÚLIA

INTRODUCCIÓUtilitzem el terme discalcúlia del desenvolupament per referir-nos a un trastorn específic sobre dificultats en el processament numèric i el càlcul i que acostuma a manifestar-se en nens i nenes amb una capacitat intel·lectual normal i amb un nivell educatiu adequat. Té una base neurobiològica i probablement genètica, tot i que encara no s’han especificat els patrons de risc. La seva prevalença és equivalent a la de la dislèxia (Shalev, 2004), tot i que a la pràctica s’observa que el seu diagnòstic és menys freqüent. Acostuma a manifestar-se comòrbidament amb altres trastorns...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.

Segueix-me a les xarxes