Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

La malaltia d'innovar
0

La malaltia d'innovar

Innovació: acció i efecte d’innovar. Procés sistemàtic de millora d’un producte o servei que incorpora alguna modificació en relació amb els preexistents. Definició segons TERMCAT,Centre de Terminología de Catalunya.   La paraula innovació està de moda; tothom en parla, als mitjans hi apareix de manera permanent, vinculada a la recerca, el desenvolupament, la competitivitat i la productivitat. Gairebé en tots els àmbits d'activitat econòmica, social, cultural, científica i tecnològica es parla d'innovació com un factor estratègic per a l'èxit de les organitzacions. "Innovar o morir" sembla...
Intervenció a les altes capacitats  intel·lectuals
0

Intervenció a les altes capacitats intel·lectuals

Una de les novetats que ofereix Trivium aquest curs 2018-2019 és l’atenció als alumnes amb altes capacitats intel·lectuals (en endavant, ACI). Una atenció integral amb suport a l’estudiant, la seva família i el seu centre escolar. Una de les novetats que ofereix Trivium aquest curs 2018-2019 és l’atenció als alumnes amb altes capacitats intel·lectuals (en endavant, ACI). Una atenció integral amb suport a l’estudiant, la seva família i el seu centre escolar. Aquest nou projecte d’intervenció psicoeducativa es fonamenta en tres pilars: 1) el reconeixement de necessitats educatives especials...
El coneixement com a engranatge  - il·lustració
0

El coneixement com a engranatge

Ensenyar als estudiants coneixements bàsics sobre el potencial del cervell pot tenir un impacte positiu en la seva motivació, el seu esforç i en el seu consegüent èxit. En concret, ensenyar-los que l’aprenentatge canvia l’estructura i la funció del cervell pot ser decisiu per construir una creença més forta en el valor de treballar dur per assolir nous coneixements. Segons indiquen Wilson i Conyers (2018) en un article publicat al web de la George Lucas Educational Foundation, els mestres que expliquen aquest tipus de contingut i que ensenyen a entrenar estratègies metacognitives als seus...
Aprendre quan s'hi està preparat - il·lustració
0

Aprendre quan s'hi està preparat

A partir d’un estudi amb alumnesd’una escola de Washington DC (EUA), Stixrud i Johnson (2018) mostren que els requisits acadèmics de referència a Infantil i Primària s’estan aplicant cada cop més d’hora, exigint als alumnes un rendiment superior al que correspon per la seva edat i el seu curs, basant-se en l’erràtica idea que començar abans significa que els nens rendiran millor.D’acord amb aquest estudi, avui dia s’ensenya a llegir a partir dels 5 anys o abans, tot i que l’evidència científica mostra que és més eficient ensenyar als nens a llegir als 7 anys, i que qualsevol avantatge...
EVIDÈNCIA DELS TRACTAMENS PER A LA DISLÈXIA - il·lustració
0

EVIDÈNCIA DELS TRACTAMENS PER A LA DISLÈXIA

Imagineu per un moment que us posen davant un cartell amb la paraula "cocodril" i us demanem que mentre la mireu no llegiu la totalitat de la paraula, no li atorgueu un significat a aquest conjunt de lletres disposades en un ordre determinat. Difícil, oi? Llegir és, per a la majoria de nosaltres,una tasca automàtica una vegada que es consolida l'habilitat lectora. Però per a una part de la població, aquesta automatització inconscient i eficaç és un veritable repte. I suposa, per a milions d'estudiants, desafiaments constants tant a nivell acadèmic com emocional. La dislèxia és una...
Disciplina vs. Càstig - il·lustració
0

Disciplina vs. Càstig

El tractament dels estudiants amb problemes de conducta a l’escola ha creat un important debat sobre quines són les mesures disciplinàries més adequades que cal adoptar (Skiba, 2002) no tan sols per tenir la repercussió esperada en la conducta de l’alumne, sinó també per contribuir a crear un model efectiu de conducta per a la resta dels estudiants i, alhora, garantir la seguretat d’aquests i dels mestres. Es parla de mesures disciplinàries a l’escola, però què és la disciplina? Existeixen moltes perspectives del concepte de disciplina aplicada a l’escola. Sovint, càstig i disciplina...
El cartró es torna tecnològic - il·lustració
0

El cartró es torna tecnològic

L’ús, l’abús o l’adicció a les pantalles és un debat recurrent que ha presforça en els darrers mesos arrande diversos casos alarmants que han aparegut als mitjans, com també després d’aquell 30 minuts que tots vàrem comentar el dilluns següent a l’escola i/o a l’oficina, com algunes veus que suren amb iniciatives de restringir/prohibir les pantalles als menors de certa edat. Busquem de forma recurrent nous sistemes i mètodes d’entreteniment i que ens previnguin de situacions de risc, i amb l’aparició de Nintendo LABO obrim una finestra d’aire fresc que aposta pel cartró unit a la...
TRIAR ESCOLA - Il·lustració
0

TRIAR ESCOLA

Convertir-se en pares porta inherent un llistat de tasques, compromisos i presa de decisions de molt diversa naturalesa. En aquestes dates, com cada any, moltes famílies s'enfronten al que és viscut com una de les decisions més importants que calprendre en relació amb la vida dels seus fills, i per extensió, ambla família al complet: l'elecció del centre escolar. En els mesos de febrer i març, els centres escolars obren les seves portes i preparen les sessions de presentació a les famílies candidates per formar part de la seva comunitat educativa. S'inicia un pelegrinatge que anhela trobar...
Lectura estructurada
0

Lectura estructurada

Aprendre a llegir és sovint un repte per a la majoria de nens amb dislèxia. La major part d’aproximacions pràctiques de la lectura (lectura guiada, alfabetització balancejada) resulten poc efectives per a aquells que presenten dificultats de lectura, i és que cal que el focus de la intervenció per als nens amb dislèxia siguin les habilitats de descodificació. En aquesta línia, els programes d’aprenentatge de la lectura que han demostrat ser més efectius són els de la lectura estructurada (IDA, 2017). Lectura estructurada és el terme adoptat per l’Associació Internacional de Dislèxia (IDA)...
Evidència prèvia sobre les habilitats verbals i no verbals en el TEL
0

Evidència prèvia sobre les habilitats verbals i no verbals en el TEL

Per a la majoria de nens amb Trastorn Específic de Llenguatge (TEL), les dificultats en el llenguatge romanen en el temps (Leonard, 2014). Sovint s’observen millores en les habilitats lingüístiques, però la majoria de cops, els dèficits en el llenguatge segueixen sent aparents en la infància tardana, l’adolescència i l’adultesa. Els estudis que documenten la persistència en el dificultats del llenguatge són retrospectius, abracen entre els 7 i els 25 anys d’edat i depenen de tests de llenguatge que van evolucionant a través del temps, per la qual cosa, la majoria d’estudis presents a la...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.

Segueix-me a les xarxes