Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

Neurorehabilitació de l'Afasia - il·lustració
0

Neurorehabilitació de l'Afasia

El terme afàsia significa, literalment, ‘pèrdua de la parla’. De fet, no és la parla el que es perd, sinó el mateix llenguatge: l’expressió o la comprensió, ja sigui per complet o tan sols una part. Es calcula que, aproximadament, una de cada 300 persones pot patir una afàsia crònica deguda a dany cerebral (Sacks, 2010); una tercera part dels casos d’afàsia provocada per un ictus és d’elevada gravetat, i aquesta és predictora de mortalitat i dependència. A més, un terç dels pacients amb afàsia secundària a un ictus té menys de 65 anys d’edat i una esperança de vida de més de 5 anys.La...
Fake news: com afrontar aquesta batalla dins de l’aula - Il·lustració
0

Fake news

S'escolta la vibració d’un telèfon d'un alumne de Secundària, es ficala mà a la butxaca, agafa el mòbil, abaixa la mirada,treu una mica la pantalla de la butxaca i llegeix:"ÚLTIMA HORA: Després de la decisió de Donald Trump, soldatsisraelians maten un palestí en el 'dia de la ira'". Torna el telèfon a la cova de la butxaca, aixeca el cap i intenta recuperar el fil de la classe de fonètica.  Amb cada clic de ratolí, amb cada like a un post o subscripció a un canal, afegim un torrent d'informació al nostre background digital, que acostuma a anar seguit d'un torrent de titulars que secentren...
Aprenentatge a l'aula - Il·lustració
0

Aprenentatge a l’aula. És millor prendre apunts a mà o amb ordinador?

Prendre apunts a mà avui dia sembla que quedi força lluny en el temps; progressivament s’ha anat donant pas a l’ús d’ordinadors, portàtils i tauletes com a mitjans per fer-ho. Si assisteixes a una aula d’institut, d’universitat o fins i tot si vas a una conferència i escoltes atentament és difícil que no sentis el tecleig d’un ordinador de fons i, amb tota probabilitat, serà el teu propi. Sovint s’utilitzen els ordinadors com un magatzem extern d’informació rellevant: sembla que tots els records i apunts estaran més segurs allà i mai els perdrem! Us heu plantejat, però, si aquest canvi...
DISCALCÚLIA - Il·lustració
0

DISCALCÚLIA

INTRODUCCIÓUtilitzem el terme discalcúlia del desenvolupament per referir-nos a un trastorn específic sobre dificultats en el processament numèric i el càlcul i que acostuma a manifestar-se en nens i nenes amb una capacitat intel·lectual normal i amb un nivell educatiu adequat. Té una base neurobiològica i probablement genètica, tot i que encara no s’han especificat els patrons de risc. La seva prevalença és equivalent a la de la dislèxia (Shalev, 2004), tot i que a la pràctica s’observa que el seu diagnòstic és menys freqüent. Acostuma a manifestar-se comòrbidament amb altres trastorns...
Reeducant el cervell - il·lustració
0

Reeducant el cervell

Institut Trivium / Barcelona Com seria recordar tots els aspectes de tot allò que ens ha passat a la nostra vida? Parker et al. (2006) van exposar el cas d’A. J., una dona de 41 anys que tenia una capacitat extraordinària per recordar el seu passat. El seu record, però, sorgia de forma automàtica, no sota control conscient.Hom podria pensar que tenir una memòria com aquesta deu ser meravellós, però res semblant a això: «La meva memòria governa la meva vida… És com el meu sisè sentit… Sense esforços… És com una pel·lícula que mai para, com una pantalla partida… És excepcional… però es una...
WORKSHOP Tècniques d’estudi - Il·lustració
0

WORKSHOP Tècniques d’estudi

El nostre equip del Departament d’Estratègies d’Aprenentatge realitza diversos tallers sobre estratègies i tècniques d'estudi en centres de formació professional de Catalunya. La principal activitat d'aquest workshop és fer reflexionar els alumnes de Cicles Formatius sobre l’efectivitat en l’estudi per aconseguir l’èxit. En aquest èxit hi intervenen quatre factors: Les condicions de treball. De la mateixa manera que ens preparem per anar al gimnàs o per un dinar o sopar important, ens hem de preparar per a l’estudi. L’espai físic ajuda a la concentració. Un mobiliari còmode, la...
La narrativa de la por - Il·lustració /
0

La narrativa de la por

“Ui!... Ja ho veurás... és un desastre” “No hi ha res a fer... és impossible” “Ja et vaig dir que mai arribaria a res... Sempre ha estat així” Descriure una situació, un comportament o una resposta començant amb una frase negativa i posteriorment fer un ús categòric d’un verb com ser pot donar-nos una visió inamovible d’algú, sobretot si no tenim en compte que una persona d’entrada no “és així”: el fet d’actuar d’una determinada manera no vol dir que sigui d’aquesta determinada manera. Les persones actuem en un moment determinat, en una situació determinada i d’una manera determinada....
Les funcions executives en el TDAH.  -  il·lustració
0

Les funcions executives en el TDAH.

Institut Trivium/Barcelona Les funcions executives (FE) són un conjunt de processos mentals que es fan necessaris quan hem de parar atenció o ens hem de concentrar per fer quelcom; quan deixar la presa de decisions en mans de la nostra intuïció suposaria una mala idea, un recurs insuficient o inviable. Fer ús d’aquestes funcions, però, suposa un gran esforç mental: és molt més fàcil continuar amb el què s’està fent en comptes de canviar de tasca; és més fàcil caure en la temptació que resistir-s’hi... En definitiva, és més fàcil “activar el mode pilot automàtic” que planificar el següent...
I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola? - il·lustració /
0

I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola?

Marta Reinoso / Institut Trivium L’escolta i la participació dels infants en aquells assumptes que els afecten és un dret reconegut en el Conveni sobre els Drets de l’Infant (1989). Des d’aquest enfocament es concep tot nen i nena com un subjecte actiu, expert de la seva pròpia vida, capaç d’expressar allò que sent i pensa i de prendre les seves pròpies decisions. Tot i així, massa sovint encara, el punt de vista dels infants segueix sent menystingut pels adults.En aquest context s’emmarca l’estudi desenvolupat per Castro i Manzanares, el qual neix amb la voluntat de repensar el lloc que...
La ciència de l'aprenentatge - il·lustració
0

La ciència de l'aprenentatge

Resum de la investigació “Deans for Impact (2015). The Science of Learning”, on es relaciona com aprenen els estudiants i les seves implicacions pràctiques per a l’ensenyament i l’aprenentatge a l’aula.* Recopilat per Edgar González / Institut Trivium COM COMPRENEN ELS ESTUDIANTS NOVES IDEES? PRINCIPIS COGNITIUS La noves idees s’aprenen per referència a les que ja es coneixen. Per aprendre, es transfereix informació de la memòria de treball (on es processa conscientment) a la memòria a llarg termini (on es pot emmagatzemar i recuperar més tard). La memòria de treball té una...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.

Segueix-me a les xarxes