Criatures 06/11/2018

Desmuntant els mòbils a les aules

3 min

Debat al carrer i sobretot a la xarxa

Darrerament el debat sobre els mòbils a les aules és candent a les xarxes sobretot des que els nostres veïns del nord van optar-ne per la prohibició als centres educatius. Des de l'Apunt Docent he argumentat des de fa molts anys la poca idoneïtat d'aquests elements a l'escola i he decidit fer un nou apunt trencant els arguments dels partidaris de l'invent més invasiu de la història de la humanitat a les escoles.

Wifi

Desmuntem el mòbil amb 5 arguments

  1. Els mòbils motiven molt. Cert, motiven tant que creen una addicció que malauradament en molts casos comença ja a la curta infància. Tothom ha vist, en un restaurant per exemple, parelles que recorren al mòbil per fer callar el seu fill o per tallar de cop una rabieta. Fins i tot els adults podem tenir addicció a un aparell que ens aporta tantes coses al palmell de la mà. L'Associació Desconect@, per posar un exemple, tracta aquesta pre(?)pandèmia.
  2. No podem anar contra la societat. No, l'escola no pot anar contra la societat però si la societat enfoca compulsivament una pantalla de cinc polzades aquesta societat té un potencial problema de salut pública com alerten, entre d'altres, el Col·legi Oficial d'Òptics i Optometristes que fins i tot han creat una app que t'avisa quan portes massa estona davant d'una pantalla.
  3. Que ho facin optatiu, que porti mòbil qui vulgui i ja està. Si l'escola dóna l'opció a fer-ho optatiu com em consta que alguns centres fan, en certa manera estan "obligant" a les famílies a comprar una eina que alguns alumnes tenen i d'altres no, almenys perquè no hi hagi un greuge comparatiu. Si jo no li vull comprar un mòbil a la meva filla de 12 anys però em diu que a l'escola el farà servir i que tothom el porta probablement l'hi hauré de comprar.
  4. Abans anàvem amb carro i ara amb cotxe elèctric, no podem donar l'esquena al progrés. Cert, el progrés sempre ha estat present a l'escola i la tecnologia hi és present des que els ordinadors i després Internet s'han universalitzat. Un mòbil és més lleuger que un chromebook però a part del pes i la mida en poques coses superarà un portàtil. Té aplicacions amb GPS, sí; però realment el pes educatiu que poden tenir comparat amb un portàtil pot ser puntual com el fet de consultar mapes en una ruta de geocaching per posar un exemple.
  5. Si el porten a l'escola els mestres els ensenyaran a fer-ne un bon ús. Sí, és clar, potser primer ens haurem de formar nosaltres. En el mateix sentit l'escola no ha d'ensenyar a fer anar un mòbil com qui ensenya a fer anar un rentavaixelles, és absurd; és competència de l'escola ensenyar bons consells de seguretat informàtica, ensenyar a cercar correctament, eines educatives com algunes Google apps, parlar de drets d'autor i plagis, detecció de fake news, xarxes socials (que dit sigui de passada són il·legals fins els 16 anys), ciberassetjament, etc.. I per això no cal portar cap mòbil físicament al centre.

Veient tot això i posant sobre la balança els elements positius i els negatius realment creieu que val la pena deixar entrar el mòbil a les aules? I no he parlat de les conseqüències en sedentarisme que té als instituts on a l'hora del pati es permet o de temes més tècnics com la xarxa WIFI de molts centres, potser ho deixarem per un altre dia...

El debat és obert, comenteu si us ve de gust.

Alguns apunts sobre el tema:

Mòbils a l'aula?#WTF (Març15)

De veritat calen mòbils a les aules? (Juliol15)

Ficció: càlcul mental (Agost15)

Mòbils a les aules? No gràcies! (Març17)

Know your enemy (Març17)

Curs de desintroducció de l'ús del mòbils a les aules I (Setembre18)

stats