Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

Comptem? - il·lustració
0

Comptem?

Marta Reinoso / Institut Trivium Un, dos, tres, quatre... Comptar és una de les accions matemàtiques que fem més sovint. Des de petits/es aprenem a recitar la sèrie numèrica i a aprendre la noció de quantitat. Els esquemes bàsics de comptatge s’ensenyen i es treballen tant a l’escola com a casa. Un altre dels conceptes clau que ens permeten organitzar matemàticament la realitat el conformen els quantificadors bàsics (p. ex.: tot, res, cap, poc, etc.), els quals expressen quanties d’una forma imprecisa o aproximada. Tanmateix, encara sabem molt poc sobre el patró d’aprenentatge d’aquestes...
Fomentem una bona diferenciació  dels nostres fills?
0

Fomentem una bona diferenciació dels nostres fills?

Edgar González / Trivium La diferenciació del jo Des d’una perspectiva sistèmica de la construcció del jo, Murray Bowen (1989) ens proposa un prisma d’observació, una construcció conceptual de les emocions i els sentiments dins del sistema familiar i com aquests es poden extrapolar a altres relacions al llarg de tota la nostra vida.Segons aquesta perspectiva, podem fer un relat de com les persones actuem i ens relacionem amb l’entorn, els grups socials i la família. El nostre pensament i les nostres emocions poden ser més o menys susceptibles o estar influenciades en menor o major grau per...
Ets un motivat /Il·lustració
0

Ets un motivat.

Anna Bayo / Trivium No és la primera vegada que sentim a dir que els alumnes, sobretot els adolescents, estan desmotivats, desencantats, no els interessa el que aprenen... és veritat? Hi té un paper tan important la motivació en l’èxit o el fracàs escolar? I si és així, com podem remotivar i qui n’és el responsable? Sabem identificar els senyals d’alerta?Hem d’assumir que el fet d’aprendre és una activitat complexa que exigeix un compromís actiu per ambdues parts que interactuen. També hem de tenir en compte que la imatge que tenen les persones sobre si mateixes en relació amb la seva...
Deures sí, deures no
0

Deures sí, deures no

Marta Reinoso / Trivium El debat sobre el paper i la utilitat dels deures a casa continua avui dia més vigent que mai. Més encara quan s’apropen dates assenyalades com són les vacances de Nadal. La principal preocupació gira en torn de l’efecte beneficiós (o no) sobre el procés d’aprenentatge i el rendiment acadèmic dels estudiants. Quan, com i quants deures? A quins estudiants? Encara no n’hem tret l’entrellat. El que sembla clar és que l’actitud i la motivació envers els deures escolars empitjora a mesura que els escolars avancen de curs, d’acord amb un recent estudi publicat a la...
Efecte Pigmalió a l'aula
0

Efecte Pigmalió a l'aula

Edgar Gonzàlez / Trivium La llegendaPer qui no la conegui, aquí li presento un resum de la llegenda; qui la sàpiga, que passi al següent punt de l’article.Ovidi ens explica en el seu llibre Les metamorfosis el mite de Pigmalió. Ens explica la vida del rei de Xipre, que va assegurar que no s’enamoraria de ningú que no fos perfecte. La història comença quan Pigmalió comença a modelar una estàtua amb forma de dona. A mesura que anaven sorgint les ondulacions en el marbre ell sentia que alguna cosa s’encenia en el seu interior. Com podia ser que s’estigués enamorant de la seva estàtua? Però...
Oversharenting
0

Oversharenting

Anna Bayo / Trivium Tenim les finestres de la nostra família massa obertes?Quants cops fem un like o un share al llarg de la setmana? Tenim la sensació d’estar permanentment informats i actualitzats del que els passa als nostres amics i familiars, siguin o no propers a nosaltres. Consultar les xarxes socials s’ha convertit en quelcom si més no probable o molt probable en el nostre dia. No tan sols parlem dels adolescents que estan enganxats als mòbils. Estem davant d’una realitat en la qual nosaltres, com a adults, publiquem la nostra intimitat i la dels nostres fills. Hi ha una tendència...
Importància de la pràctica basada en l'evidència en logopèdia, psicologia i pedagogia
0

Importància de la pràctica basada en l'evidència en logopèdia, psicologia i pedagogia

Edgar Gonzàlez / Trivium L’estudi dels problemes d’aprenentatge és relativament nou i una realitat en la nostra societat, i hi intervenen disciplines com la logopèdia, la psicologia i la pedagogia. Hem de tenir clar que estem davant una perspectiva amb disciplines que son a cavall entre les ciències de la salut i les ciències socials. Aquesta realitat ens planteja que les intervencions en les dificultats d’aprenentatge es poden articular de manera subjectiva, neurofuncional i cognitiva, la qual cosa determina la possibilitat d’intercanvis amb diferents objectes del coneixement. Les...
Il·lustració
0

Les TIC a les aules hospitalàries: una oportunitat per a seguir connectats/des

Marta Reinoso/Trivium El diagnòstic d’una malaltia i l’ingrés hospitalari suposa un impacte significatiu en la vida de l’infant i la seva família. Un dels principals efectes és la interrupció de certs projectes i activitats, també a nivell escolar. És en aquest context que sorgeix el projecte ALTER (www.um.es/aulashospitalarias), el qual té per objectiu millorar l’atenció educativa de l’alumnat hospitalitzat gràcies a l’aprofitament de les noves tecnologies.En el treball, elaborat al llarg de tres anys i liderat per M. Paz Prendes i J. Luis Serrano, de la Universitat de Múrcia, han...
L'escola que canvia
0

L'escola que canvia

Anna Bayo/Trivium L’escola, entesa com un agent que ajuda les persones a arribar al seu màxim potencial, que pretén fer créixer i desenvolupar les habilitats de cadascú i vetllar pel projecte vital dels alumnes, està en un moment de canvi i en procés d’ebullició. En aquest estat de renovació profunda són molts els agents que promouen i incentiven refer els idearis d’innovació educativa per adaptar-los als canvis que demana la societat actual.Cada cop un nombre més alt de centres escolars estan apostant per crear un ecosistema educatiu propi que serveixi com a marc per al desenvolupament...
Els pares ara són amics
0

Els pares ara són amics

Anna Bayo/Trivium. No és un fet poc habitual que el projecte de parella s’acabi. Les relacions entre dues persones poden patir alteracions i no sempre és possible mantenir la convivència. El trencament de la parella és un moment complicat i trist. Implica un procés de dol i de reconstrucció. Però, en el cas de la separació en un nucli familiar, no només la parella pateix les conseqüències; els fills, en extensió, també s’han d’habituar a aquesta nova situació.Sovint el pare i la mare s’esforcen per mantenir els nens al marge i intenten fer prevaler el sentit comú i la cordialitat. En...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.