Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

La dansa, un recurs educatiu i didàctic. Il·lustració
0

Dansa i escola

Edgar Gonzàlez / Institut Trivium En un moment en què ens qüestionem si treballem per projectes, ens replantegem el currículum o li donem la volta a l’aula, per què no donar més èmfasi a la dansa a les escoles i utilitzar-la com un recurs educatiu, aprofitar-la com una via per desenvolupar l’educació emocional (Bisquerra, 2000). La dansa, com a disciplina artística, és un mitjà d’expressió que ens serveix per comunicar. Utilitzar-la com una eina més en el procés d’aprenentatge ens pot ajudar a treballar les emocions, que ens serveixen per a la construcció de la personalitat i la...
Els pares amb Whatsapp agenda - Il·lustració
0

Els pares amb Whatsapp agenda

Anna Bayo / Institut Trivium 17.30 h: Sortida de l’escola d’un dia qualsevol. La Maria i l’Emma arriben a casa comentant als pares la feina que els han encarregat a l’escola. “Jo tinc una fitxa de mates però l’he oblidat a la classe”, “I jo he de llegir dos capítols del llibre però no recordo bé quins són…”. La mare, el pare, desesperats davant la incògnita i la inconcreció dels deures a fer, treuen el mòbil abans de posar-se les sabatilles. “Algú sap quins capítols han de llegir els nois?” “Sisplau! Necessitem foto de la fitxa de mates!”. Ràpidament, una ràfega de missatges comença a...
0

TEL: la importància de la fluidesa

Institut Trivium / Marta Reinoso Comprovar si l’entrenament cognitiu de les funcions executives millora les habilitats lingüístiques dels nens i nenes amb trastorn específic del llenguatge (TEL) ha estat l’objectiu d’una recent investigació desenvolupada a la Universitat de la Laguna. L’estudi, liderat per Acosta, compara el rendiment de 34 nens i nenes d’entre 5 i 11 anys abans i després de l’aplicació del programa. També inclou un grup de control de comparació format per 34 companys/es d’aula amb un desenvolupament normatiu del llenguatge. L’ASHA (American Speech-Hearing Association)...
0

JUGANT, JUGANT...

Marta Reinoso / Institut Trivium  Un recent estudi desenvolupat a la Universitat de Còrdova i publicat a la revista Journal for the Study of Education and Development conclou que l’activitat lúdica en l’etapa infantil afavoreix el desenvolupament socioafectiu i l’ajust escolar. En la investigació es va portar a terme una observació sistemàtica de 38 nens i nenes d’entre 5 i 6 anys a fi i efecte d’analitzar l’expressió i la regulació de les emocions en quatre situacions diferents (assistència a l’assemblea de classe, realització d’una activitat amb fitxa, sortida de l’escola i espai de...
L'educació en l'era de la postveritat - il.lustració
0

L'educació en l'era de la postveritat

Edgar Gonzàlez / Institut Trivium El primer que va fer servir el terme post-truth va ser el dramaturg Steve Tesich amb referència a l’escàndol Iran-Contra i la Guerra del Golf. Definició Post-truth és un neologisme escollit per la Universitat d’Oxford com la paraula de l’any 2016, que significa que la interpretació i comprensió dels fets objectius queden subordinades a la manipulació i l’emmotllament de les emocions i creences personals de les persones encarregades d’orientar i formar opinions. Aquestes persones van des de dirigents polítics, passant per periodistes i docents fins a...
Montessori Waldorf - il·lustració
0

MARQUES MONTESSORI I WALDORF

Anna Bayo / Institut Trivium Des de fa uns anys sorgeix al nostre país una necessitat de renovació educativa i de canvi en les escoles. Ens qüestionem l’escola tradicional, la fragmentació dels continguts en assignatures, l’ús de llibres de text, els exàmens i els deures... Enmig d’aquest rebombori ressorgeixen amb força les anomenades “pedagogies alternatives” i els noms de Montessori i Waldorf es converteixen en “marques educatives” que porten implícit el segell de qualitat i innovació pedagògica. Però el cert és que no es tracta d’innovació. No inventem res de nou, sinó que rescatem...
Comptem? - il·lustració
0

Comptem?

Marta Reinoso / Institut Trivium Un, dos, tres, quatre... Comptar és una de les accions matemàtiques que fem més sovint. Des de petits/es aprenem a recitar la sèrie numèrica i a aprendre la noció de quantitat. Els esquemes bàsics de comptatge s’ensenyen i es treballen tant a l’escola com a casa. Un altre dels conceptes clau que ens permeten organitzar matemàticament la realitat el conformen els quantificadors bàsics (p. ex.: tot, res, cap, poc, etc.), els quals expressen quanties d’una forma imprecisa o aproximada. Tanmateix, encara sabem molt poc sobre el patró d’aprenentatge d’aquestes...
Fomentem una bona diferenciació  dels nostres fills?
0

Fomentem una bona diferenciació dels nostres fills?

Edgar González / Trivium La diferenciació del jo Des d’una perspectiva sistèmica de la construcció del jo, Murray Bowen (1989) ens proposa un prisma d’observació, una construcció conceptual de les emocions i els sentiments dins del sistema familiar i com aquests es poden extrapolar a altres relacions al llarg de tota la nostra vida.Segons aquesta perspectiva, podem fer un relat de com les persones actuem i ens relacionem amb l’entorn, els grups socials i la família. El nostre pensament i les nostres emocions poden ser més o menys susceptibles o estar influenciades en menor o major grau per...
Ets un motivat /Il·lustració
0

Ets un motivat.

Anna Bayo / Trivium No és la primera vegada que sentim a dir que els alumnes, sobretot els adolescents, estan desmotivats, desencantats, no els interessa el que aprenen... és veritat? Hi té un paper tan important la motivació en l’èxit o el fracàs escolar? I si és així, com podem remotivar i qui n’és el responsable? Sabem identificar els senyals d’alerta?Hem d’assumir que el fet d’aprendre és una activitat complexa que exigeix un compromís actiu per ambdues parts que interactuen. També hem de tenir en compte que la imatge que tenen les persones sobre si mateixes en relació amb la seva...
Deures sí, deures no
0

Deures sí, deures no

Marta Reinoso / Trivium El debat sobre el paper i la utilitat dels deures a casa continua avui dia més vigent que mai. Més encara quan s’apropen dates assenyalades com són les vacances de Nadal. La principal preocupació gira en torn de l’efecte beneficiós (o no) sobre el procés d’aprenentatge i el rendiment acadèmic dels estudiants. Quan, com i quants deures? A quins estudiants? Encara no n’hem tret l’entrellat. El que sembla clar és que l’actitud i la motivació envers els deures escolars empitjora a mesura que els escolars avancen de curs, d’acord amb un recent estudi publicat a la...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.

Segueix-me a les xarxes