Trivium

Blog de neurociència cognitiva aplicada a l’aprenentetge

L'escola que canvia
0

L'escola que canvia

Anna Bayo/Trivium L’escola, entesa com un agent que ajuda les persones a arribar al seu màxim potencial, que pretén fer créixer i desenvolupar les habilitats de cadascú i vetllar pel projecte vital dels alumnes, està en un moment de canvi i en procés d’ebullició. En aquest estat de renovació profunda són molts els agents que promouen i incentiven refer els idearis d’innovació educativa per adaptar-los als canvis que demana la societat actual.Cada cop un nombre més alt de centres escolars estan apostant per crear un ecosistema educatiu propi que serveixi com a marc per al desenvolupament...
Els pares ara són amics
0

Els pares ara són amics

Anna Bayo/Trivium. No és un fet poc habitual que el projecte de parella s’acabi. Les relacions entre dues persones poden patir alteracions i no sempre és possible mantenir la convivència. El trencament de la parella és un moment complicat i trist. Implica un procés de dol i de reconstrucció. Però, en el cas de la separació en un nucli familiar, no només la parella pateix les conseqüències; els fills, en extensió, també s’han d’habituar a aquesta nova situació.Sovint el pare i la mare s’esforcen per mantenir els nens al marge i intenten fer prevaler el sentit comú i la cordialitat. En...
Néixer abans d'hora
0

Néixer abans d'hora

Marta Reinoso/Trivium. Cada vegada neixen més nadons prematurs. L’endarreriment de la maternitat o l’augment dels embarassos múltiples són factors, entre d’altres, que han contribuït a aquest fet. Néixer abans d’hora comporta una immaduresa orgànica que pot tenir conseqüències en el desenvolupament i el creixement. Així mateix, això pot implicar que durant un període de l’escolarització o al llarg de tota aquesta els infants no estiguin en les mateixes condicions ni segueixin el mateix ritme que els seus companys i companyes. L’estudi dels processos cognitius superiors en l’etapa de la...
Habilitats socials i èxit acadèmic
0

Habilitats socials i èxit acadèmic

Edgar Gonzàlez / Trivium. L’èxit acadèmic pot estar determinat pel coneixement i la comprensió de quines són les habilitats socials considerades rellevants pels docents de l’Educació Secundària. Aquest coneixement i comprensió poden facilitar les intervencions per millorar la resposta dels alumnes a les demandes específiques dels contextos educatius. La Facultat d’Educació de la UNED ens presenta un estudi elaborat a 198 docents on s’analitza aquesta reflexió. En aquest informe es destaca que no hi ha cap habilitat social “no important”, i que totes són significatives. En el següent...
Pares i adolescents (in)comunicats
0

Pares i adolescents (in)comunicats

Marta Reinoso / Trivium L’adolescència és una etapa de canvis importants. La comunicació familiar esdevé més complexa, i els pares i les mares sovint expressen la dificultat per dialogar amb el/la seu/va fill/a. Per la seva banda, el/la jove rares vegades se sent acceptat/da i comprès/esa. Aquesta és una situació que genera tensió i malestar i que és font de conflictes.Malgrat ser una qüestió de gran interès i importància, pocs estudis han aprofundit en els elements que faciliten o dificulten la comunicació en el si de la família i en com aquests repercuteixen en el benestar dels diferents...
Adoelscents 2.0
0

Adolescents 2.0: l’oci quotidià

Per: Marta Reinoso Els hàbits d’oci i entreteniment han canviat molt en la nostra societat. La crisi dels darrers anys ha deixat petjada: les dinàmiques familiars i l’espai-temps de convivència s’han vist condicionats per les limitacions econòmiques, la precarietat laboral i les dificultats de conciliació. També les noves tecnologies i les xarxes socials han tingut un fort impacte en les activitats recreatives, especialment en el cas dels joves, fins al punt de preocupar l’ús desmesurat i la dependència de les pantalles.Conèixer aquests canvis i com afecten en el dia a dia, concretament en...
Introducció al League of Legends per a pares (part1)
0

Introducció al League of Legends per a pares (part1)

Per: Edgar Gonzàlez En les següents línies volem fer una anàlisi del videojoc League of Legends. És un dels passatemps més potents dels nostres adolescents, i és possible que molts de vosaltres no sapigueu exactament de què es tracta ni com els nois i les noies es relacionen a través d’ell. És un enemic o pot ajudar-nos fer un treball més enllà del joc? Conceptes com els eSports o el funcionament dels rànquings seran aspectes que desenvoluparem sense pretendre posicionar-nos, només assumint la realitat: els videojocs estan molt presents en l’oci i la inversió del temps dels...
0

Vacances en família? Sí, es pot

Per: Anna Bayo Arriba el bon temps, els exàmens finals, l’estiu, el sol i els gelats. Les ganes que arribin les merescudes vacances, ratllant els dies del calendari, desitjant el moment de tenir temps… Però què farem amb tanta llibertat? Durant el curs són moltes les famílies que van atrafegades i lluiten i s’esforcen dia a dia per intentar complir calendaris i rutines estrictes. Sembla que tots ens acostumem a un ritme i aconseguim, d’aquesta manera, certa harmonia en el sistema familiar. Tothom sap què hem de fer, on hem d’anar o quines són les responsabilitats domèstiques. Els horaris...
0

Assetjament escolar, víctimes i alhora agressors

Per: Marta Reinoso En la literatura científica s’han identificat dos subtipus de víctimes de violència escolar (bullying): les víctimes submises i les víctimes agressives. Aquestes variants semblen reflectir maneres diferents de reaccionar davant les agressions dels companys. Les víctimes submises són aquelles que responen a la situació de violència amb conductes d’aïllament, evitació o retraïment, mentre que les víctimes agressives presenten un patró de comportament hostil i agressiu combinat amb la situació de victimització. L’estudi elaborat per Del Moral, Suárez, Villarreal i Musitu...
0

Estudiants 2e, què vol dir?

Per: Marta Jiménez Cada cop és més habitual sentir a parlar del que la literatura anglosaxona anomena twice-exceptional students, o dit en el nostre idioma, els “estudiants 2e”, amb doble excepcionalitat. Són alumnes amb altes capacitats intel·lectuals i, a la vegada, dificultats d’aprenentatge. La particularitat d’aquests estudiants es troba en el fet que apareguin, de manera simultània, dos fenòmens que fins fa poc es consideraven contraposats i incompatibles. Però què entenem per altes capacitats i per dificultats d’aprenentatge? Les altes capacitats s’han estudiat des de diferents...

Trivium

Trivium

Aquest espai de Trivium està dedicat a la comunicació científica i la divulgació del coneixement, en temàtiques relacionades amb l’aprenentatge i el llenguatge. També publiquem posts de contingut divulgatiu, material que anomenem recursos educatius i una petita motxilla per als pares on donem suport i aconsellem sobre les dinàmiques familiars.

Segueix-me a les xarxes