Vols que els teus fills llegeixin? Llegeix-los en veu alta
La lectura en veu alta millora la comprensió lectora i afavoreix l’expressió oral dels infants


Barcelona“La lectura en veu alta ajuda a consolidar l’hàbit lector perquè transforma la lectura en una activitat activa, emocional i social”, sosté Vanessa Ortega, coordinadora del Certamen de Lectura en Veu Alta (CLVA), que aquest curs ha arribat a la 21a edició amb la inscripció de 1.248 escoles i 3.927 alumnes d’entre 8 i 16 anys, i que el 13 de juny va celebrar la jornada final.
“Els mestres ho corroboren plenament”, respon Ortega quan se li pregunta per quina relació hi ha entre la lectura en veu alta que promou el certamen amb el foment de l’hàbit lector, la millora de la comprensió lectora i l’afavoriment de l’expressió oral de la canalla. Així mateix, obligant a parar atenció al significat del text per poder-lo transmetre bé millora la comprensió lectora. Finalment, l’expressió oral també en surt beneficiada, “en tant que es treballa la dicció, la fluïdesa i la confiança davant el públic”, argumenta Ortega.
El professor i investigador de la secció de Genètica Biomèdica, Evolutiva i del Desenvolupament de la UB, David Bueno, fa èmfasi en el fet que la lectura en veu alta “pot ser” una bona manera de promoure l’hàbit lector. “No vol dir que necessàriament ho hagi de ser”, subratlla el també fundador de la Càtedra de Neuroeducació, que assenyala que això depèn de com es faci aquesta lectura en veu alta. “La lectura ha de ser un moment de gust, de plaer, d'estar tranquil i de certa intimitat entre les persones que estan llegint en veu alta, justament per despertar aquesta recompensa intrínseca que porta el fet de llegir”, explica. Així, el cervell associa instintivament i automàticament el fet de llegir a una estona agradable o a una estona de benestar. Si la lectura en veu alta es fa sota pressió, alerta Bueno, “no produeix aquest efecte i, fins i tot, pot comportar l'efecte contrari”.
En aquest sentit, continua l'investigador, instaurar una estona de lectura compartida a casa és una de les millors maneres de promoure l'hàbit lector en els fills i tots els avantatges de desenvolupament neurocognitiu que això implica: “Pot ser bé una lectura compartida, llegim tots una mateixa cosa i anem llegint, doncs, un trosset cadascú, bé una estona de lectura on cadascú llegeix allò que li interessa, o bé una estona en què acompanyem els fills perquè ells llegeixin i els anem animant, estimulant, interpel·lant, compartint alguna de les històries...” El més important, subratlla Bueno, és que durant aquestes estones els adults gaudim del fet de llegir. “Que els infants ens vegin que nosaltres també llegim i que llegim per plaer, que ens agrada, que ens ho passem bé, que ens enriqueix i que després parlem sobre allò que hem llegit, perquè ells també vulguin parlar del que llegeixen”, conclou.
Experiència compartida
El Certamen de Lectura en Veu Alta també posa en valor la necessitat de generar espais on la lectura esdevingui un acte col·lectiu i d’empoderament personal d’infants i joves. Des de l’organització fan èmfasi en aquest aspecte precisament perquè, quan la lectura es viu en col·lectiu, “es transforma en una experiència compartida que connecta, emociona i dona sentit”. Un llibre pot costar de llegir individualment, sigui per dificultats de comprensió, manca de motivació o perquè, simplement, sembla avorrit. Però llegit en veu alta, assenyala Ortega, “tot canvia: es dona veu als personatges, ritme al text i, en definitiva, s’interpreta”.
La coordinadora del certamen, Vanessa Ortega, apunta que probablement la clau de l’èxit del certamen al llarg d’aquests 21 anys ha estat “la complicitat entre docents, famílies i institucions”. El certamen s’ha arrelat als centres “com una experiència col·lectiva que dona valor a la lectura i fa sentir protagonistes els infants”. La majoria de centres que s’hi inscriuen per provar hi repeteixen i, “si hi afegeixes el boca-orella i l’impacte positiu que els mestres observen en la motivació lectora i l’expressió oral de l’alumnat, ja tens la fórmula d’un èxit sostingut”.
Escoles repetidores
L’Escola Pia d’Igualada és una de les escoles que enguany ha participat en el CLVA. Però no és el primer cop que hi participa. Des del centre, afirma Mireia Villarubias, directora pedagògica de llar, infantil i primària, aposten per fomentar l’hàbit lector i les competències comunicatives de l’alumnat i el certamen els ofereix “una oportunitat per treballar la lectura en veu alta d’una manera motivadora, significativa i amb una finalitat real”.
La selecció dels participants es va fer a través d’un procés intern on tots els alumnes interessats van poder presentar-se. A cada nivell es va treballar la lectura en veu alta a l’aula i, després, es va realitzar una petita prova davant de mestres de diferents etapes. “Els criteris que hem tingut en compte han estat la fluïdesa, la claredat, la dicció, la vocalització, l’entonació, i sobretot, la capacitat de transmetre emoció a través de la lectura, i també hem valorat l’esforç i l’actitud positiva envers la lectura”, assenyala Villarubias. La preparació del certamen, explica la directora pedagògica, “ha estat un procés compartit entre l’alumne, l’escola i les famílies, que han tingut un paper clau a l’hora d’acompanyar, animar i ajudar a guanyar confiança, perdre la por escènica i sentir-se segur en la lectura”.
Després de les finals territorials que van tenir lloc entre el 28 d’abril i el 15 de maig a tot el país, el 13 de juny l’auditori l’Illa de Barcelona va acollir la final del 21è Certamen de Lectura en Veu Alta. Després d’una edició de rècord, la jornada va servir perquè els guanyadors de les dotze finals territorials en cadascuna de les cinc categories llegissin per a tot l’auditori sense el pes de la competició, en un ambient lúdic, festiu i participatiu. L’acte també va esdevenir un reconeixement a tots els lectors i lectores que han participat en totes les fases del certamen, a la feina de mestres i professors i al compromís dels centres educatius amb la promoció de la lectura i la llengua catalana, i també a les famílies per ser els primers a impulsar des de casa l’amor pels llibres i la lectura.