'L'infant de zero a tres anys'
Els primers anys de vida són fonamentals per a un desenvolupament òptim d'una criatura
Els primers anys de vida són fonamentals per a un desenvolupament òptim. Aquest és un procés continu amb una seqüència d’etapes igual per a tots els infants, encara que el ritme de desenvolupament varia d’un a l’altre. Per aquest motiu, s’han d’utilitzar els períodes crítics de les primeres etapes de vida per a l’aprenentatge de diverses habilitats, si no la seva adquisició posterior pot ser molt més difícil.
A continuació, s’exposen les pautes que indiquen l’evolució dels infants d’entre 0 i 3 anys agrupats en tres aspectes de desenvolupament.
Fins als 12 mesos
Desenvolupament psicomotriu i autonomia personal
– S’asseu i s’aixeca amb suport.
– Gateja.
– Descobreix objectes amagats.
– Posa i treu objectes d’un recipient.
– Fa les primeres passes amb ajuda.
– Es posa la cullera a la boca.
– Col·labora en jocs d’imitació.
– Obeeix ordres senzilles amb gestos.
– Desenvolupa relacions amb l’entorn.
– Abraça i fa petons a adults i infants.
– Respon quan se’l crida pel seu nom.
– Desenvolupa
– Emet paraules amb significat.
Fins als 24 mesos
Desenvolupament psicomotriu i autonomia personal
– Aguanta la tassa amb les dues mans.
– Comença a menjar amb la cullera.
– Reconeix estris d’higiene personal.
– Reconeix parts del cos.
– Recull objectes sense caure.
– Es reconeix en les fotografies.
Desenvolupament de les relacions amb l’entorn físic i social
– Reconeix espais del seu entorn.
– Juga amb altres infants.
– Comparteix objectes amb altres infants quan se li demana.
– Reconeix alguns elements propis de l’estació de l’any en què es troba (roba, sabates, etc.).
– Habitualment participa en les activitats que se li proposen.
– Comença a reproduir accions reals amb joguines.
Desenvolupament de la comunicació i el llenguatge
– Utilitza una o dues paraules significatives per designar objectes o persones.
– Gaudeix en sentir música i imita gestos i ritmes.
– Comença a entendre i a acceptar ordres verbals (recollir, asseure’s, etc.).
– Comença a ajuntar paraules aïllades per construir les primeres "frases".
– Atribueix funcions als objectes més familiars i comença a anomenar-los.
– Imita sons d’animals i objectes coneguts (onomatopeies).
Fins als 36 mesos
Desenvolupament psicomotriu i autonomia personal
– Realitza activitats d’enroscar, encaixar i enfilar.
– És capaç de córrer amb cert control.
– Demana anar al vàter quan cal.
– Pot copiar un cercle, una línia vertical i una d’horitzontal.
– Menja tot tipus d’aliments de manera autònoma.
– Identifica conceptes espacials (damunt, davall, enfora, dins, etc.).
– Identifica conceptes temporals (de dia, de nit).
Desenvolupament de les relacions amb l’entorn físic i social
– Comença a mostrar preferències per alguns dels seus companys.
– Mostra afecte pels infants més petits i per animals domèstics.
– Va coneixent les normes i els hàbits de comportament social dels grups dels quals forma part.
– Col·labora en l’ordre de les seves coses a casa i a la llar d’infants quan cal.
–Comença a identificar i a distingir diferents gustos.
– Comença a identificar olors.
– Identifica llocs que visita freqüentment dins el seu entorn.
Desenvolupament de la comunicació i el llenguatge
– Coneix i diu el seu sexe.
– Utilitza el gerundi, plurals i articles.
– Articula correctament els sons: [b], [j], [k], [l], [m], [n], [p], [t].
– És capaç de comunicar-se a través dels gestos i la mímica, a més de fer-ho amb al llenguatge oral.
– Parla d’ell mateix en primera persona, utilitzant el "jo" i "me".
– Utilitza el llenguatge oral per explicar el que fa, el que vol, el que li passa, etc.
Signes d’alerta
Per a cada grup d’edat s’han aportat uns senyals d’alerta, amb la recomanació que si se’n presenta un o més d’un en un infant es faci una consulta a l’especialista de manera preventiva.
Els signes d’alerta que s’han de tenir en compte quan l’infant té un any són:
– Encara no s’aguanta assegut sense suport.
– No pot subjectar objectes.
– No somriu a les persones conegudes.
– No s’interessa per allò que l’envolta.
– No emet cap so per cridar l’atenció.
– No plora ni protesta davant l’absència de les persones properes.
Als dos anys, és necessari vetllar per si:
– No camina sol.
– No assenyala les parts del cos.
– Mai s’apropa ni mostra interès per jugar amb altres nins i nines.
– No reconeix els diferents espais familiars (cuina, bany, etc.).
– No imita accions ni sons coneguts.
– No respon al seu nom.
I finalment, quan l’infant té tres anys, és necessari observar si:
– No fa les seves necessitats a l’orinal o al vàter.
- No comprèn ordres senzilles.
- No identifica imatges.
- Roman aïllat.
- No mostra curiositat per les coses.
- Utilitza paraules aïllades.
- No imita traços senzills.
Per concloure, hem de comentar que no es tracta de sobreestimular els infants, sinó de facilitar-los la quantitat i la qualitat d’estímuls necessaris a cada moment per tal que el desenvolupament pugui avançar d’acord amb el seu ritme neuroevolutiu.
Marina Miquel és logopeda de Creix