L’educació viària és una inversió de futur
Famílies, escoles i administracions prenen consciència de la importància defer de nens i adolescents vianants i futurs conductors prudents, respectuosos i segurs
Al mes de febrer la direcció general de Trànsit (DGT) va desvelar unes dades que, com a mínim, conviden a la reflexió: de les més de 12.300 víctimes per atropellament durant l’any 2013, més de 1.700 corresponien a menors de 14 anys. Per a Formaster (Associació Professional d’Empreses Formadores en Seguretat Viària) el més alarmant era que el 38% dels atropellaments a nens d’entre 0 i 14 anys es va produir per una infracció comesa pel mateix vianant (el nen) o el seu acompanyant. Unes xifres, en definitiva, que evidencien la necessitat d’una educació viària en el si dels centres educatius i de les famílies que doti els menors de recursos adients que garanteixin la seva integritat física i la dels que tinguin al voltant.
Farners Cruz, responsable d’educació viària del Servei Català de Trànsit (SCT), explica: “L’educació viària s’emmarca dins de l’educació en valors i competències, ja que més enllà de coneixements hem de dotar els menors d’uns recursos que els facin prioritzar què és més important des del punt de vista de seguretat, respecte i prevenció en tot moment i davant de qualsevol situació”. Cruz destaca, així mateix, que “des de ben petits cal fer conscient els nens del risc a què s’enfronten i de la nostra vulnerabilitat, fent especial èmfasi en la prevenció i en la importància d’estar atents i evitar distraccions en tot moment”.
Respecte a les normes
També és una qüestió de respectar els semàfors, els senyals de trànsit, els altres conductors i vianants i l’entorn i les normes de circulació, com posar-se el casc si se circula en bicicleta o en moto i el cinturó de seguretat o el sistema de retenció infantil adient a l’edat, el pes i l’alçada del nen si es viatja en cotxe.
No obstant, per a Carme Gibert, responsable de Programes Fundació RACC, el gran repte “no passa només perquè els nens i joves coneguin la normativa i els elements bàsics de seguretat (l’ús del cinturó i del casc, respectar els semàfors, etc.), sinó per aconseguir actituds prudents, responsables, solidàries i cíviques a l’hora de moure’s”. “Al final -afegeix Gibert- l’educació viària és el conjunt d’eines més eficient i amb resultats més a llarg termini a l’hora d’educar els infants, adolescents i joves en els valors d’una mobilitat sostenible, intel·ligent, accessible i segura”.
El RACC, precisament, incideix en els dos aspectes -formació en la normativa i educació en els valors de la mobilitat- a partir de programes com Joves i conducció i RACC Educa. El primer, adreçat a alumnes d’ESO, cicles formatius i batxillerat, “informa i forma els joves per una mobilitat més responsable, a més de buscar generar un canvi cultural per prevenir els accidents”, apunta Gibert. Consisteix en un conjunt de continguts web i un DVD per treballar a les aules aspectes relacionats amb els accidents de trànsit i els joves, com ara les conductes de risc i les conseqüències individuals i col·lectives i, sobretot, dirigit a detectar què podem fer per millorar o canviar aquestes conductes.
D’altra banda, el programa RACC Educa es dirigeix als infants de cicles mitjà i superior de primària i ESO, i consisteix en un joc online interactiu d’educació viària que es pot utilitzar individualment o en grup, tant a casa com a les aules.
Recursos clau
El Servei Català de Trànsit també posa a l’abast dels professors de primària i ESO tot un seguit d’informació escrita i audiovisual, a banda de cursos, que els dota de més recursos a l’hora d’impartir educació viària, però també educació en general, ja que fa especial èmfasi en la prevenció. Una formació que també adreça als més de 400 monitors d’educació viària (policies i mossos d’esquadra en la seva majoria), que recorren les escoles i instituts catalans fent tallers i activitats relacionats amb la mobilitat segura i responsable. Alguns d’aquests monitors estan al capdavant dels parcs d’educació per a la mobilitat segura que el Servei Català del Trànsit posa a l’abast dels centres educatius i que permeten simular situacions reals i avaluar la resposta dels menors.
Testimonis colpidors
Entre els programes més exitosos d’aquest organisme pel que fa a educació viària, no obstant, trobem el Game over, que consisteix en xerrades a càrrec de víctimes d’accident de trànsit que tenen seqüeles i que actualment reben rehabilitació a l’Institut Guttman. “Unes xerrades que colpeixen els joves des del primer moment i els consciencien molt directament de les actuacions de risc i les seves conseqüències”, apunta Farners Cruz. No en va, des de Guttman apunten que, tres mesos després de les xerrades, un 88% dels alumnes recorden força el testimoni i les causes de l’accident exposat; el 96% en recorden perfectament les conseqüències, i el 76% opinen que els relats influeixen de manera positiva de cara a la prevenció de les conductes de risc.