Criatures 01/12/2015

Merlí: Trènding atípic

3 min

M'agrada Merlí: m'agrada que es facin sèries de qualitat, m'agrada que hi surtin actrius i actors que no fan la cantarella de sempre, m'agrada veure que una sèrie en català té èxit entre el jovent i m'agrada sobretot pels temes que s'hi tracten. La sèrie Merlí, la sensació de la temporada, trenca esquemes. Fins ara havíem vist sèries d'institut, sobretot a les teles privades estatatals, que centraven les energies en fabricar molta quantitat de capítols sense tenir en compte la qualitat de continguts i la qualitat del repartiment. A Merlí l'enfocament és diferent i cada capítol aporta debats de primer ordre alhora que acosta una mica la filosofia a la població. En aquest apunt em vull centrar en dos debats que crec que estan tractant de manera magistral: l'autoritat i la influència dels professors en els alumnes. Autoritat: en Bruno, un homosexual reprimit

incapaç de sortir de l'armari, insulta i ridiculitza sense massa miraments a en Santi, un professor de castellà que pateix obesitat (Vídeo minut 7:20 a 7:54 i 28:46 a 29:30). El professor, conscient de la humiliació que està rebent intenta fer-hi front però la seva manca d'autoritat fa que no se'n surti. El jove Bruno, veient que el profe no s'imposa, abusa de la poca autoritat que rep i segueix discriminant-lo fins al punt que és qüestionat fins i tot pels propis companys. Diversos companys d'en Santi i la seva dona -que també és professora i treballa al mateix centre- intenten ajudar-lo aconsellant-li més duresa però ell vol arreglar-ho amb l'alumne ja que creu que aquest l'hi fa aquest paper perquè té problemes i l'ha agafat a ell com a l'ase dels cops ( del minut 36:00 a 39:12). De veritat, és un dels temes que més m'estan agradant de la sèrie: què fer davant d'un cas així? Hauria d'agafar el toro per les banyes i castigar a en Bruno o la seva tàctica dialogant hauria de continuar? Es pot permetre que la cosa duri gaire quan tots els alumnes estan veient la seva flaquesa? Fantàstic guió, gran debat obert i un spoiler que no esmento que ho canvia tot. [tv3 http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/merli-els-sofistes-capitol-11/video/5565917/] Influència dels professors: els mètodes d'en Merlí no són gaire convencionals i potser per això enganxa a la majoria d'alumnes, el seu llenguatge proper i la seva metodologia fan que se'ls guanyi amb facilitat. Tot i això de vegades es fica de peus a la galleda i constantment es guanya enemics amb raó, o no. Algunes famílies acusen el professor d'adoctrinar els alumnes. En el capítol 11 (Aquí a sota) hi ha un exemple clar que jo considero extralimitació de funcions. En Merlí comença a parlar del filòsof Hume i acaba explicant als alumnes que el sistema actual és un frau i que per tant la campanya de recollida d'aliments que es fa cada any a l'escola s'ha de boicotejar. Els alumnes li fan cas sense excepció. Analitzant el text ( del minut 2:38 al 5:10) veiem com hi ha un moment en què el professor deixa de banda la seva feina per convertir-se en un agitador "Si ho teniu tan clar per què col·laboreu amb la campanya?". Els incita descaradament al boicot. No diu res que no sigui veritat: injust rescat als bancs, paguem impostos i aquests haurien de servir per acabar amb les desigualtats, .. però; té "dret" a incitar a una colla d'adolescents a carregar-se una campanya enfocada a les famílies necessitades del barri? I quan els té convençuts agafa el menjar destinat a les famílies i se'l comença a menjar oferint-ne als alumnes; evidentment, veient que poden transgredir d'una forma clara i amb suport del professor, els alumnes s'aixequen i comencen a desembolicar paquets. Creieu que ha actuat correctament? M'encantaria que qui en vulgui opinar deixi comentaris, segur que no estarem del tot d'acord en tot però no per això n'hem de deixar de parlar. [tv3 http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/merli-hume-capitol-12/video/5567304/]

stats