Canvia el xip

Jordi Sasot

Felicitat, autoestima i autoacceptació

L'ésser humà sempre ha tingut la mateixa aspiració al llarg de la Història. No és ni més ni menys que el ser feliç. Que entenem per estar alegres, cofois i contents? És a dir, què és la felicitat?

Es tracta d'un estat emocional que una persona assoleix quan ha aconseguit allò que s'havia proposat. És a dir, parlem d'un estat de benestar subjectiu que influeix, directament, en l'actitud i el comportament d'aquesta persona. I, en conseqüència, percep les coses de manera més positiva (o optimista) i provoca, també, una estimulació a perseguir nous objectius.

I què es pot fer per ser feliç? Evidentment, no hi ha cap recepta màgica i, en funció, de cada persona es parlarà d'uns factors a tenir en compte o d'uns altres. Si que alguns estudis recents aporten una mica de llum respecte a què la felicitat va lligada tant amb l'autoestima com amb l'autoacceptació. I també guarda relació amb els hàbits, costums i rutines de la nostra vida quotidiana. Algunes de les coses què ens poden donar una mica de llum sobre com de feliços som pot ser en quin grau complim les següents coses:

  • Fer coses pels altres.
  • Fer exercici físic per cuidar el nostre cos.
  • Observar i valorar el nostre entorn.
  • Experimentar coses noves i potenciar nous aprenentatges.
  • Tenir uns objectius clars.
  • Trobar maneres per recuperar-se dels fracassos i moments difícils.
  • Veure la part positiva de totes les coses què vivim.
  • Acceptar-se tal com som.
  • Tenir sentiment de pertinença, ja sigui la família, els amics, l'escola o feina.

Com hem parlat anteriorment, cal tenir en compte l'autoestima i l'autoacceptació. I això com ho podem treballar? Sense anar més lluny, per augmentar positivament la manera en què ens veiem i valorem podem fer el següent:

  • Ser tant amable amb tu mateix com amb els altres.
  • Veure les errades comeses com a oportunitats per aprendre.
  • Identificar les coses que fas bé, encara que siguin petites coses.
  • Demanar a alguna persona de confiança que et digui quins són els teus punts forts (o virtuts) i allò què valora més de tu.
  • Passa moments de recolliment amb tu mateix. Cal que tinguis un diàleg intern amb tu mateix per esbrinar què sents en aquell instant i buscar maneres per estar en pau amb el que ets.