- Nom centre: Escolàpies Sant Martí
- Adreça: Joan de Peguera
- Correu electrònic: info@escolapiessantmarti.org
- Telèfon de contacte: 934.569.303
- Web: https://escolapiessantmarti.org/
- Twiter: @EscolapiesMarti
- Persones de referència: Begoña Mínguez Carrasco/Regina Pifarré
- Correu electrònic: begonyaminguez@escolapiessantmarti.org
Projecte Mosaic, d’Escolàpies Sant Martí
Els alumnes treballen la tècnica del trencadís per restaurar els murs de l'escola
Escolàpies Sant Martí és una escola del districte de Sant Martí de Barcelona, que forma part d’un grup de 10 escoles repartides entre Catalunya, València i les Illes Balears. Aquestes escoles es gestionen conjuntament des de l’Equip de Titularitat de la Fundació Escolàpies, que forma part d’un grup de tres fundacions d’escoles Escolàpies ubicades en tot el territori espanyol.
La voluntat d'Escolàpies Sant Martí és apostar per una escola innovadora segons el model educatiu que va promoure Santa Paula Montal, fundadora de l’escola Pia femenina. Un model educatiu que, per la seva qualitat i visió de futur, treballa aspectes que en el seu moment es consideraven essencials tant des del punt de vista humà com pedagògic, i que avui segueixen en el seu ADN essencial traspassats i actualitzats dins els nous programes educatius. Escolàpies Sant Martí és una escola que promou un projecte educatiu per acompanyar a les famílies a fer créixer i formar els seus fills i filles amb l’objectiu de fer-los persones competents i compromeses socialment.
En aquest context s'explica el projecte Mosaic, que ens presenten a continuació Begoña Mínguez Carrasco i Regina Pifarré, professores de l’escola, i que compleix aquest model pedagògic.
La idea
“Al pati de l’escola hi havia una paret molt gran decorada amb uns dibuixos preciosos però deteriorats pel pas del temps. Per millorar el seu aspecte i crear un nou espai artístic fet pels alumnes vam tenir una idea: fer un mosaic amb la tècnica del trencadís. L’estructura de la paret, dividida en parts per unes columnes, ens va donar la idea de fer diferents dissenys i encarregar la realització als alumnes de 4t d’ESO de l’itinerari tècnic-artístic com a projecte de cada curs”.
Així, a l’inici de curs, es proposa des de la matèria d’Educació Visual i Plàstica, que els alumnes facin el disseny. El tema és lliure però ha d’incorporar una línia negra que uneix tots els mosaics i doni unitat i coherència a tota la paret. Des de la matèria de Tecnologia s’elabora el mosaic: s’escullen els colors de rajola, es trenquen, es fa el ciment-cola i es construeix el trencadís.
Tot plegat implica un treball d’investigació previ per conèixer els mosaics modernistes que hi ha a Barcelona, aconseguint així fer un projecte multidisciplinar: artístic (el disseny, el dibuix, els colors); tècnic (els materials petris, aglomerants i utilització d’eines de construcció); social (l’estudi del Modernisme, presència d’aquest a Barcelona i característiques). És un projecte que fomenta el treball en equip, les relacions personals, l’exigència per la feina ben feta i la col·laboració en crear un entorn més bonic per a totes les persones de l’escola.