Criatures 28/12/2021

50 anys introduint la cultura cinematogràfica a les escoles

Al llarg de la seva trajectòria, més d’un milió d’infants i joves de tot Catalunya han passat pels cicles de cinema per a escolars organitzats per Drac Màgic

3 min
Durant la seva trajectòria, Drac Màgic ha treballat per fer arribar l’audiovisual als àmbits educatius, social i cultural

La manera com es representa la realitat a través de la cultura visual configura en gran part la nostra percepció del món. Ho fa, en paraules de Marga Almirall, corresponsable de projectes educatius de Drac Màgic, “en tant que agents socialitzadors, imatges, relats i discursos transmesos a través del mitjans de comunicació influeixen en la configuració dels imaginaris individuals i col·lectius i transmeten una sèrie de valors associats”. Per a Almirall, aquesta transmissió “pot comportar una visió esbiaixada del món en la qual es perpetuen rols i actituds estereotipats”. Aquest és el motiu pel qual l’entitat impulsa projectes d’educació i formació en llenguatges audiovisuals.

Durant la seva trajectòria, Drac Màgic ha treballat per fer arribar l’audiovisual als àmbits educatius, social i cultural a través de projectes que entenen la cultura cinematogràfica com a eina de coneixement, crítica i reflexió. No en va, el 90% de la informació que rep el nostre cervell és visual. Per tant, diu Almirall, “és evident que saber llegir les imatges, interpretar-les, descobrir-ne els significats tàcits, saber a qui serveixen i per a què, és imprescindible per establir una relació crítica i compromesa amb el món”. "Per això, en el si de l’entitat s’engeguen projectes que tenen com a objectiu donar suport a l’educació visual, qüestionar la recepció audiovisual automatitzada i desenvolupar la pròpia creativitat, ja que ho considerem clau per garantir una mirada activa i una actitud responsable en la nostra relació, individual i col·lectiva, amb el món de les imatges i la cultura audiovisual", subratlla Almirall. 

Una imatge d'arxiu de les primeres accions de promoció de la cultura cinematogràfica de Drac Màgic
Les activitats educatives sobre cultura cinematogràfica continuen sent un eix principal de Drac Màgic

Les activitats educatives sobre cultura cinematogràfica continuen sent un eix principal de Drac Màgic, ara sota el nom de Construir Mirades, un projecte pioner en la formació de llenguatges audiovisuals. “Centres educatius i equips docents han anat incorporant la cultura cinematogràfica als seus plans docents però, en general, ho han de fer de manera precària, ja que no compten amb el suport necessari en termes de formació i acompanyament”, lamenta Almirall. A parer seu, “vivim en una societat aclaparada per les imatges, que contribueixen a configurar la nostra mirada sobre el món, però en canvi no comptem amb una formació i educació sòlida i profunda en aquest àmbit”. 

Contingut compromès

Al marge de la formació en llenguatges audiovisuals, Drac Màgic compta amb dos eixos d’activitat més: la distribució i difusió de cinema infantil, a través de la distribuïdora de cinema Pack Màgic, i l’estudi de la representació de les dones als mitjans audiovisuals i la reivindicació de l’autoria cinematogràfica femenina, a través sobretot de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona. Pack Màgic es defineix com a distribuïdora de cinema infantil, tranquil i en català, cosa que “per als que conformen l’entitat significa posar en distribució pel·lícules provinents principalment de cinematografies d’arreu d’Europa, compromeses amb la diversitat cultural i estètica i que posen en valor la contemplació i la comprensió per fugir de la violència estètica i narrativa que domina la majoria de pantalles comercials, sense renunciar al gaudi i la diversió”. 

Tàndem guanyador

Construir Mirades és un projecte pioner en la formació de llenguatges audiovisuals que participa de manera activa en els debats sobre educació i cultura audiovisual, tant estatals com internacionals. En el marc d’aquest projecte, Drac Màgic gestiona activitats molt diverses, des de tallers d’anàlisi, reflexió, tècnica i pràctica de la cultura audiovisual a les escoles fins a dinamització de sessions cinematogràfiques de curtmetratges o pel·lícules, passant per l’elaboració de propostes adaptades als projectes educatius de centre: formacions al professorat i equips docents, elaboració de materials i recursos pedagògics... El debat sobre l’educació i la cultura visual va ser justament el tema central de les jornades celebrades per Drac Màgic els dies 17, 18 i 19 de desembre com a colofó dels actes del seu 50è aniversari, i que van comprendre tot un seguit de xerrades i taules rodones a la Fabra i Coats de Barcelona, i el visionat i posterior col·loqui de la pel·lícula Lettre d’un cinéaste à sa fille, a la Filmoteca de Catalunya. 

Tal com assenyala Almirall, un aspecte clau del treball de distribució cinematogràfica de Drac Màgic rau “en qüestionar i oferir alternatives a la violència narrativa, però també a la violència estètica”. “Per això –destaca–, cal parar atenció a com són els continguts audiovisuals que consumeixen els infants i veure com incorporen aspectes transversals com la perspectiva feminista, el respecte al medi ambient, la cultura de pau, l’expressió de les emocions, l’autoconeixement o la diversitat cultural i afectivosexual”. Una tasca que duen amb totes les imatges que hi ha actualment en circulació, “des del cinema dels orígens fins als mems o els tiktoks”, matisa la corresponsable de projectes educatius de l’entitat. 

El paper de les famílies

Pel que fa a com les famílies poden acompanyar els infants durant el consum dels impactes visuals que reben al cap del dia, Marga Almirall sosté que, sobretot, “cal que s’aturin a pensar quins són els imaginaris sobre el món que ens proposen les sèries i continguts audiovisuals que veuen tant infants i joves com adults”. Per fer-ho, suggereix, “d’una banda, fer visionats en presència d’una persona educadora o referent que insti a comentar, analitzar i reflexionar sobre allò que estem veient, la qual cosa contribueix a configurar mirades actives i crítiques”. D’altra banda, cal que “garanteixin la diversitat i, per tant, es vegi audiovisual de tot tipus, provinent de diferents llocs del món, fet amb diferents tècniques i narratives diverses i inclusives, cosa que suposa una eina per contribuir a generar imaginaris diversos”. 

stats