Criatures 09/06/2021

Vides diferents fetes cançó

La creació de produccions audiovisuals de temàtica social és una iniciativa educativa molt significativa en l’àmbit del lleure

3 min
El grup Xiula dinamitza el projecte de videoclips joves per a la transformació social

Xiula ha donat un cop de mà als joves de l’Associació Club d’Esplai Pubilla Cases - Can Vidalet per crear la cançó i el videoclip de Corre, corre, com també ho han fet amb el Club d’Esplai Bellvitge amb el tema Vides diferents. El Club d’Esplai Tricicle de Sant Joan Despí han fet realitat la cançó Endavant, l’Associació de Lleure Xino-Xano del Clot signen Viatges pel mirall i l’Esplai La Tortuga de Sant Andreu (Barcelona) han creat Porto la casa amb mi. El resultat final són cinc videoclips que podeu veure a YouTube i que són la cirereta final del projecte Educlips, impulsat per la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai).

“Des de Fundesplai fa més de 25 anys que duem a terme propostes educatives que pretenen donar resposta a les problemàtiques socials del moment. EduClips és un projecte que s’ha vinculat amb una proposta educativa feta en el marc de Fundesplai, que gira entorn del fet migratori, les desigualtats i la ciutadania global. Vam considerar necessari vincular aquesta proposta amb joves mitjançant un llenguatge que els fos proper i atractiu com poden ser la música i les eines audiovisuals”, explica Marc Solà, del departament de lleure de Fundesplai i coordinador del projecte, que compta amb la col·laboració del departament de Cultura i de l’Ajuntament de Barcelona. I pensant en aquest projecte, Xiula es van convertir en còmplices: “Fundesplai ens va demanar la construcció de 5 cançons que parlessin d'una mateixa temàtica, els processos migratoris, i que fossin fruit d’un procés participatiu on els joves de les entitats participessin d'una manera activa en el procés de construcció de la cançó”, expliquen els Xiula.

El grup Xiula ha assessorat els joves en la creació dels videoclips

Com ho han fet realitat? Primer el grup ha volgut conèixer el centre i les persones que en formen part, per després poder-hi treballar: “Vam encarar-ho cap a la temàtica de la cançó, és a dir, vam intentar conèixer una mica qui són aquests joves i saber si han viscut en primera persona o amb les seves famílies algun procés migratori o algun canvi geogràfic que els hagi pogut afectar o marcar”, expliquen els Xiula. De seguida van posar fil a l’agulla: “Ha estat molt fàcil treballar-hi: ràpidament ens donaven permís per coneixe'ls i s'obrien per explicar les pròpies experiències, amb la qual cosa després posar el xip creatiu de construir les cançons també resultava molt fàcil. Ens ha sorprès que s'obrissin d'aquesta manera, que ens parlessin des del seu espai privat i de les seves vivències. A l'obrir-se ens han fet que la cançó sigui molt real parlant de les seves experiències, de les seves famílies”. 

La banda s’ha adaptat a l’estil musical en què els joves de cada entitat s’han sentit més còmodes. Per a Xiula el més difícil ha estat crear a partir d’un tema que no han viscut en la seva pròpia pell: “Estem acostumats a fer cançons de temes que ens afecten en el nostre dia a dia o que ens han afectat com per exemple l'alimentació, el bullying, la maternitat o paternitat. Amb el tema de la migració ens havíem de basar en les experiències dels nois i noies i per nosaltres en un principi era una dificultat extra, però al final s'ha convertit en el punt fort d'aquestes cançons. I és que són molt seves, hi hem posat poc, nosaltres”.  

Plegats han creat des de zero aquestes cançons, les han enregistrat i també les han convertit en videoclip. “Ens parlen sobretot de les vivències dels mateixos joves, on es denuncien dificultats i desigualtats que han viscut en primera persona, i que es converteixen en un catalitzador dels canvis que han viscut al llarg de la seva vida ja no només per a ells i elles, sinó per a la societat en general”, explica Solà.

Amb la complicitat dels Xiula

“Ja coneixíem de feia temps la tasca educativa i social que desenvolupa Xiula en el marc de les escoles i les entitats de lleure. La cura a partir de la qual creen les lletres, el procés educatiu que utilitzen per desenvolupar les cançons amb infants i joves i la capacitat, la profunditat i la proximitat que tenen a l’hora de treballar els temes, juntament amb el fet que tots ells hagin format part d’entitats de lleure en els seus propis recorreguts vitals, han sigut determinants per poder desenvolupar el projecte amb un èxit assegurat”, comenta Solà.

stats