Escola

Ni corones ni pastissos: les festes d'aniversari a les escoles es reinventen

Els centres opten per festes més simbòliques

3 min
Retrobada d'alumnes a l'inici del curs escolar.

BarcelonaEscola de Gràcia a Barcelona. Aquest curs deixa de celebrar els aniversaris el darrer divendres de cada mes, ja que considera que per a la criatura té més sentit celebrar-lo el dia que fa anys. Aquell dia l'infant és el protagonista i se li dona un petit detall de part de les seves companyes i companys. Per evitar problemes d'al·lèrgies no es pot portar menjar. Fins al curs passat la celebració consistia en agrupar tots els aniversaris del mes el darrer divendres i els pares portaven menjar no elaborat a casa per evitar problemes d'al·lèrgies o intoxicacions.

Escola de Girona ciutat. En la celebració dels aniversaris no es pot portar menjar ni cap altre detall a classe. El que es fa és una celebració més simbòlica que pot consistir, per exemple, en fer que en els deu minuts abans de sortir al pati l'infant que faci anys triï què vol que fer amb els seus companys durant aquest període, com sortir a jugar a pilota o cantar una cançó.

Escola de l'Eixample de Barcelona. L'infant celebra l'aniversari fent tantes voltes al sol com anys fa. Els més petits fan aquestes voltes ells en un calendari que hi ha en una mena de taulell i en el cas dels més grans les fa un nino. Les criatures també porten alguna cosa que vulguin ensenyar als seus companys, com una foto, una entrada o un nino de quan eren petits.

Escola de la comarca d'Osona. L'aniversari s'integra i es converteix en un aprenentatge més. S'encarrega l'elaboració d'un pastís sense sucre al menjador de l'escola i els nens hi participen, veuen com es fa, escriuen a mà la recepta perquè els pares sàpiguen quins ingredients porta, es treballa el tema del sucre o fins i tot es treballa el càlcul per saber en quantes parts s'ha de tallar el pastís perquè n'hi hagi per a tothom. També es balla i es canta.

Aquests són només quatre exemples de com s'està reinventant la celebració dels aniversaris dels infants a les escoles. Però a què es deuen aquests canvis? "Va molt lligat a seguir una alimentació saludable. Si fas un pastís per cada aniversari i tens 25 infants a classe al final acaben sent 25 pastissos al llarg del curs", explica la presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, Mar Hurtado. Els dos altres grans motius que més es repeteixen a les escoles citades per fer aquests canvis és l'augment de les intoleràncies alimentàries entre els infants i l'excés de festes que tenen quan fan anys (en molts casos en fan una amb la família, una altra amb els amics i la tercera a l'escola).

Tenint en compte, precisament, totes aquestes festes, ¿cal que als centres es continuïn celebrant? "És clau per a l'infant tant a nivell social com cultural. Ell construeix la seva identitat sabent els anys que fa. A més, és interessant que els companys sàpiguen que, com ells, tothom fa anys", explica Sylvie Pérez, professora dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la UOC. L'experta afegeix que també cal que la criatura se senti important: "Tots tenim un ego, una autoestima sobre la qual construir-nos, i està molt bé treballar amb grup però no deixem de ser persones individuals i a tots ens agrada ser protagonistes en algun moment".

Hurtado remarca que sobretot s'ha de celebrar al llarg de la primària. "És un moment únic de la criatura que no pot passar desapercebut. Els ajuda a configurar la seva identitat perquè el naixement és el principi de tot plegat. No aturar-se en la identitat de cada un dels infants que tenim a la classe és com fer-los invisibles", afegeix la presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat.

Però com ha de ser aquesta festa? Segons la psicòloga de la UOC ha de ser "breu, un moment abans del pati o just després de l'entrada". L'experta afegeix que les escoles han d'acotar de quina manera volen que se celebri amb la complicitat dels pares i fer-ho igual a tots els cursos per evitar les comparacions. "En el centre on he treballat en els últims anys va ser un tema polèmic per l'excés de sucre i pel tema de les al·lèrgies. El que vam fer és explicar a les famílies per què era important celebrar-ho, i això els va tranquil·litzar perquè van deixar de veure-la com una festa sense sentit", conclou Hurtado.

stats