A.F.

Passaport al millor viatge educatiu

Neix una nova iniciativa per ampliar les oportunitats educatives dels infants a Catalunya

La Fundació Jaume Bofill i la Cooperativa +Educació s'uneixen per portar la metodologia dels passaports d'aprenentatge a 10 municipis de Catalunya / FUND. J. BOFILL Zoom
Aquesta setmana s'ha posat en marxa una nova iniciativa a Catalunya per ampliar les oportunitats educatives i reconèixer el valor social dels aprenentatges que dels infants més enllà de l'escola. Aquesta iniciativa rep el nom de Passaport Edunauta i té com a lema Territoris que connecten oportunitats.
Impulsat per la Fundació Jaume Bofill i per la Cooperativa +Educació, l'objectiu del projecte és posar de manifest que els infants aprenen més enllà de l'escola en molts espais i temps diversos: jugant a les places, gaudint d'una obra de teatre, participant en un casal d'estiu, construint i enlairant un estel, escoltant una actuació musical... Però poques vegades donem valor a aquests aprenentatges o posem a l'abast de tots els infants l'accés a aquestes experiències educatives. De fet, a Catalunya es registren diverses realitats que cal recordar:
  • Molts infants no tenen accés a activitats educatives fora de l'escola: les famílies amb menys recursos tenen dificultats per accedir a aquest tipus d'aprenentatges. Activitats com les extraescolars, les del temps de migdia o els casals d'estiu, amb demostrats beneficis competencials, socials i personals, són encara opcions de difícil accés per a moltes famílies. El Passaport Edunauta, com a projecte educatiu comunitari, permet oferir més i millors oportunitats educatives a tots els infants i les seves famílies fomentant la participació en aquestes experiències i potenciant les activitats més accessibles a tothom.
  • Hi ha territoris que tenen un sotabosc ric en actius educatius però desconnectats entre si: la connexió entre agents, temps i espais educatius amplia les oportunitats d'aprenentatge de tots els infants d'un territori perquè enllaça totes les activitats sota un mateix objectiu educatiu, n'amplia l'abast i enforteix la pròpia xarxa educativa. Els passaports d'aprenentatge, i entre ells el Passaport Edunauta, són una metodologia excel·lent perquè els diferents agents d'un mateix entorn comencin a treballar plegats.
  • Falta d'eines per a la personalització de l'aprenentatge: cada cop és més evident la necessitat d'avançar cap a la personalització educativa perquè els infants tinguin més oportunitats per construir un itinerari de vida satisfactori, tant dins com fora d'escola. Davant la falta d'eines que puguin afavorir aquesta personalització, el passaport d'aprenentatge n'és una de tangible, mesurable i senzilla d'aplicar.
  • Baix reconeixement dels aprenentatges no acadèmics: els infants aprenen en molts espais, de moltes maneres diferents i en moments molt diversos. L'aprenentatge traspassa els murs de les escoles però no té el reconeixement formal d'un aprenentatge acadèmic. El Passaport Edunauta acredita i reconeix els aprenentatges dels infants més enllà de l'escola a través de l'ús d'insígnies educatives vinculades a les competències transversals del sistema educatiu.
Amb el Passaport Edunauta és possible capgirar totes aquestes problemàtiques. És un projecte d'ampliació d'oportunitats educatives i d'acreditació dels aprenentatges fora de l'escola per a infants de 3 a 12 anys, que catalitza i connecta tota la potència educativa d'un territori. És una metodologia innovadora que reforça l'equitat, connecta oportunitats educatives, involucra a tot el teixit comunitari, contribueix a la personalització dels itineraris educatius i reconeix els aprenentatges fora de l'escola.

Passaport Edunauta

L'objectiu és fer visibles els aprenentatges que els infants fan més enllà de l'escola

Com funciona?

En aquells territoris o municipis on s'aplica necessita 5 elements:
  1. El Passaport Edunauta: una eina divertida i personalitzada on l'infant pot reflectir tot el que aprèn explorant i gaudint de les activitats educatives que ofereix el seu entorn. S'oferirà en format físic i digital.
  2. Un marc de competències: per fer visibles els aprenentatges dels infants quan participen en aquestes activitats fora de l'escola. Cal reconèixer-les i posar-los nom. Els superpoders edunautes (marc de competències) són: la creativitat, la resolució de problemes, la curiositat, l'empatia, la comunicació, el treball en equip, l'autoregulació, la iniciativa i la perseverança. Aquest marc ha estat confeccionat i treballat des de la recerca i està relacionat amb al marc de competències transversals del currículum formal de primària.
  3. La xarxa de destinacions d'aprenentatge: un conjunt d'espais i agents molt diversos que ofereixen activitats d'aprenentatge als infants de la seva comunitat (biblioteques, entitats, escoles, museus, centres cívics, parcs, teatres...) Els infants viatgen per aquesta xarxa, viuen experiències d'aprenentatge vibrants i sumen segells al seu passaport que acrediten el que han après.
  4. Un catàleg d'experiències: conté tota l'oferta d'activitats d'aprenentatge locals que ofereixen les destinacions i que participen en el passaport.
  5. La festa de graduació: tanca l'edició del passaport i s'hi celebra amb tota la comunitat el potencial d'aprenentatge dels infants edunautes.

Qui impulsarà el Passaport?

El projecte busca 10 territoris o municipis que vulguin impulsar un pilot del Passaport Edunauta de cara al curs 2020/2021. Els impulsors poden ser un ajuntament, una escola (o grup d'escoles), una entitat socioeducativa o un altre agent comunitari (museus, centres cívics, biblioteques...) Es busca diversitat de candidatures perquè amb la suma de tots els territoris pilot s'obtingui el màxim coneixement i retorn per seguir treballant en l'escalabilitat d'aquesta eina tan potent a nivell de tot Catalunya de cara als propers tres anys.

El projecte busca 10 territoris o municipis que vulguin impulsar un pilot del Passaport Edunauta de cara al curs 2020/2021.

L'equip d'experts del projecte capacitarà i acompanyarà els deu territoris pilot en aquesta experiència pionera. S'ofereix un acompanyament personalitzat a cadascuna de les 10 experiències territorials, laboratoris de construcció i plantejament estratègic, kits d'acompanyament, suport en materials i actes puntuals i jornades conjuntes d'intercanvi de coneixement.
Ajuntaments, escoles i entitats poden presentar candidatures fins al 30 d'Abril. Per fer-ho, cal que consultin les bases de participació i omplin un formulari online. Un comitè determinarà els deu territoris seleccionats per començar la capacitació que els ha de portar a impulsar el projecte pilot a partir del curs vinent (curs 2020/2021).