Montessori estrena nou centre a Girona

El nou centre de recerca de Montessori a Girona és el primer de tot l’Estat que forma docents de primària

Montessori estrena nou centre a Girona
Elisabet Escriche
28/05/2016
3 min

La demanda creixent de professors d’arreu de món per veure i viure en primera persona la pedagogia Montessori, al col·legi de titularitat privada que tenen ubicat a Girona, ha portat l’escola a crear el Centre Internacional de Recerca i Formació Montessori-Palau (MIRTC). És un dels cinc que hi ha a Espanya i treballa seguint la metodologia d’aprenentatge impulsada per l’educadora italiana Maria Montessori, que fa que el professor posi el focus en l’observació clínica de l’alumne per ajudar-lo a desenvolupar el seu potencial individual. “Era una necessitat, ja que fa anys que tenim més de 400 visites a l’any procedents d’Anglaterra i de diferents punts d’Amèrica, entre d’altres llocs, per observar les nostres aules”, explica una de les directores del MIRTC, Ana Julià.

El MIRTC està acreditat per l’Association Montessori Internationale (AMI), el centre de formació més important del món de la pedagogia Montessori. La seva particularitat, però, és que és l’únic que oferirà la formació per ser mestre guia Montessori de primària. “El docent adquireix uns coneixements profunds de psicologia infantil per aconseguir posar el nen en contacte amb l’ambient durant aquesta etapa educativa”. Actualment a l’Estat només hi ha tres cursos de formació Montessori validats per l’AMI però cap és de l’etapa de primària. Els altres dos són el que hi ha a Santiago de Compostel·la, amb el qual es pot aconseguir el títol per a edats de 3 a 6 anys, i el de la Universitat de Vic, que, a més de donar accés al diploma d’edats de 0 a 3 i de 3 a 6 anys, també és un màster oficial europeu en pedagogia Montessori en què participa l’escola gironina. “Ara estem treballant per vincular la formació de primària a un màster amb la Universitat de Girona”, avança Julià.

A part del professorat, el MIRTC també inclou propostes pensades per als pares. “Són els principals i primers educadors dels fills, però això no vol dir que les escoles no els hagin de donar indicadors per saber com fer-ho”, diu la directora del centre. A través de càpsules s’ajuda les famílies a adquirir les eines necessàries per afrontar els reptes de l’etapa de creixement dels seus fills.

Algunes d’aquestes càpsules les comparteixen pares i mestres. “Hem de portar les famílies a l’escola perquè, si no, acabem parlant llenguatges diferents. Ja fa anys que fem tallers amb les famílies, però el que volem ara és augmentar les activitats i fer formacions de mestres que també són bones per als pares”, puntualitza Julià. Entre les activitats dirigides a tots dos grups ja s’ha fet, per exemple, un seminari internacional centrat en les claus de l’educació durant els primers anys de vida del nen, mentre que de formació només per al professorat s’ha fet un curs d’actualització per ensenyar matemàtiques a nens de primària. “Cal aquest centre per seguir avançant en la recerca dels elements que incideixen en el creixement de la canalla, com les lleis, els programes educatius, els entorns d’aprenentatge, les aportacions de la neurociència o la implicació i el rol de les famílies”, diu Julià.

UN LLARG RECORREGUT

Fa vint anys que l’escola Montessori-Palau, que el curs 2017-18 celebra el 50è aniversari, va decidir fer un gir cap a la innovació tenint com a “pal de paller” la filosofia Montessori, explica la directora del MIRTC. Es va enviar professorat a l’estranger perquè es formés, i un cop van tornar es va implementar el model educatiu, primer en el cicle de 3 a 6 anys i després en el de 6 a 12 anys.

stats