Criatures  /  Família 26/11/2021

Fer esport en família (o com dir-los “T’estimo” en moviment)

A més d’inculcar un hàbit saludable com l’activitat física, compartir temps practicant exercici és una manera de crear vincles entre pares i fills

4 min
Fer esport en família ajuda a fer salut i enfortir els vincles.

La salut emocional es reforça practicant esport en família, assegura el pediatre especialitzat en medicina esportiva de l’Hospital de Sant Pau, Quique Pérez, que destaca l’activitat compartida entre adults i fills com a beneficiosa no només pel fet de moure’s físicament, sinó com una de les maneres de reforçar vincles entre els uns i els altres. A més, afegeix la pediatra Anna Gatell, presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, és una oportunitat per “transmetre valors com el de l’esforç, afavorir un espai de comunicació que ajudarà a connectar-los i també és una manera de predicar amb l’exemple”.

A l’Hospital de Sant Pau de Barcelona, el metge Quique Pérez, que també forma part dels serveis mèdics del Reial Club Deportiu Espanyol, ressenya un informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) que va establir que l’activitat física juga un paper clau per a la salut de les criatures des que neixen. “Es parla molt dels beneficis entre els 5 i els 17 anys, però l’OMS ja els marca fins i tot des de les etapes primerenques”, diu. Si a aquest fet s'hi afegeix el fet de compartir-ho amb família, l’esport es pot convertir en una manera de motivar els fills en la pràctica. “A més, hi passaran temps, l’anomenat temps de qualitat, perquè fer una activitat junts alhora reforça la salut emocional dels fills”, explica el metge. Per què? “Perquè els fills se senten importants acompanyats pels pares, i és així com l’autoestima se sent reforçada”.

El metge de l’Hospital Sant Pau opina que a l’hora de fer un esport o altre està bé partir de les preferències dels fills. “Si els preguntem les preferències, podrem aconseguir adherència, és a dir, que el vulguin continuar fent”, diu Pérez, que opina que l’hàbit esportiu pot passar per unes etapes en què no es practiqui tant, però “si a casa els han inculcat la importància de fer esport, el reprendran tard o d’hora”.

La pediatra Anna Gatell assenyala que, en consulta, fer esport en família és una recomanació. “El que acostuma a passar és que moltes criatures i joves en practiquen en equip, amb altres companys de la seva edat, de manera que l’esport en família es pot reservar per al cap de setmana, per exemple”, diu Gatell, que enumera una llista extensa de beneficis perquè les famílies trobin el moment setmanal per compartir junts i moure’s. “Més enllà dels beneficis per a la salut, hi ha la transmissió de la cultura de l’esforç; l’enfortiment dels vincles entre pares i fills perquè s’estan compartint situacions diferents de la rutina diària que, per tant, impliquen diferents reptes i estratègies”, diu la presidenta de la Societat Catalana de Pediatra.

La pediatra Anna Gatell, juntament amb la seva germana, filles, nebodes i mare, ballant, una activitat que fan juntes i de la qual la seva filla gran, Anna Serrano, ha fet una obra de teatre per explicar-ho

Practicar un esport junts també ajudarà a afavorir la comunicació entre grans i petits. “I també és una manera d’adquirir-hi un compromís, tant amb la família com amb el fet de ser responsable de l’equipament i, en última instància, d’ajudar-se els uns als altres”, diu la pediatra, que afegeix també que amb l’esport els pares transmeten aprenentatge relacionat amb un esport que poden dominar més que els fills, però alhora també un exemple com a hàbits saludables. “També és cert que en una altra activitat compartida, com la lectura o la cuina, també es podrien enumerar gairebé els mateixos beneficis, però l’esport té l’afegit de ser una activitat saludable”, afirma la pediatra Anna Gatell.

Estudies o fas esport?

La disjuntiva entre estudiar o fer esport no és certa, perquè “els estudis han demostrat que fer esport no vol dir treure pitjors notes escolars”, afirma el pediatre de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona Quique Pérez. “L’OMS ha assenyalat que les criatures i els joves que en practiquen treuen les mateixes notes que quan no en feien i que fins i tot les milloren, i és així perquè l’activitat esportiva millora la memòria i també el descans nocturn”. De fet, l’OMS assegura que l’activitat física millora la concentració, l’aprenentatge i el benestar en general.

L’infermer Jordi Fernández, que forma part de l’equip de pediatria de l'ABS Penedès-Garraf, relaciona l’esport amb el menjar, en el sentit que “els pares poden dir als fills que cal fer un esport, però si ells no en fan, no predicaran amb l’exemple”. Amb el menjar pot passar una situació semblant, perquè “si als fills els posen els plats de verdures perquè són saludables però ells, en canvi, mengen una pizza, el discurs oral i el dels fets no coincidiran”.

Reptes i fites

Fernández també subratlla un altre valor que els pares poden transmetre als fills amb la pràctica conjunta de l’esport: el de superació, que implica anar-se marcant fites personals per anar aconseguint objectius, cadascun dels quals segons les possibilitats de les seves condicions físiques, esclar. “A casa nostra, amb dues criatures petites, un dia del cap de setmana anem tots quatre a la piscina, on nedem d’una manera lúdica però amb la idea d’anar aconseguint a poc a poc un aprenentatge en la tècnica de natació”, explica l’infermer, que afegeix també que, a més de nedar, també fan excursions per la muntanya els caps de setmana. “Entre setmana és més habitual que els petits facin extraescolars esportives amb els seus companys, però això el cap de setmana pot ser l’espai ideal”, opina.

Fernández comenta que una altra de les activitats esportives que ha pensat fer amb les seves filles és la d’aprendre a circular bé amb la bicicleta per la ciutat. “M’agradaria que aprenguin les normes bàsiques de circulació, com ara baixar de la bicicleta si passen per un pas de vianants, circular per la dreta i altres normes de trànsit”, comenta l’infermer. Ah! I entre les activitats dels caps de setmana per als quatre també hi ha la participació en curses. “Justament aquest mes de novembre n’hem fet una, de familiar, de dos quilòmetres, que ha anat de Vilafranca del Penedès a les Cabanyes”.

Per acabar, l’educadora física Astrid Barqué afirma que “si t’emportes els fills amb tu a córrer, per exemple, ja és un temps que esteu junts”, i l’obvietat l’explica en el sentit que no cal buscar cap cangur perquè els adults vagin a fer esport. “Els fills poden anar amb patins o amb bicicleta si tu vols córrer, i mentre ho fas, et veuran i seràs un exemple. Aquest és el millor llegat com a hàbit saludable que es pot fer”, conclou. 

Els beneficis de fer esport segons l'OMS
  • 1 L’activitat física és bona per al cor, el cos i la ment
  • 2 Qualsevol quantitat d’activitat física és millor que cap, i com més, millor
  • 3 Tota activitat física compta
  • 4 L’enfortiment muscular beneficia totes les persones
  • 5 Massa sedentarisme pot ser malsà
  • 6 Tothom pot beneficiar-se d’incrementar l’activitat física i reduir els hàbits sedentaris
  • 7 Cal fer esport com a mínim seixanta minuts al dia, i al cap de la setmana gran part d’aquest temps ha d’haver estat per a activitats aeròbiques
stats