Escola 03/09/2021

La robòtica, l'eina del jovent per millorar la vida

L’Institut Pla Marcell de Cardedeu i el Col·legi Santo Ángel de Gavà, guardonats als premis RetoTech de la Fundació Endesa

4 min
RetoTech és un projecte de caràcter formatiu que fomenta l’emprenedoria tecnològica.

La robòtica s'ha convertit en l’eina i l’aliada perfecta d’un grup d’estudiants de dos instituts de Catalunya que han demostrat que la seva vocació científica és digna de premi. Han creat dispositius tecnològics per suplir deficiències auditives i oculars i millorar la vida de les persones que ho pateixen. D’aquesta manera, han conquerit el jurat del programa RetoTech, la primera edició d’un certamen que fomenta l’emprenedoria tecnològica, impulsat per la Fundació Endesa Catalunya. Els guanyadors han sigut els centres Santo Ángel de Gavà i Pla Marcell de Cardedeu. 

A l'inici del curs 2020-21, des de la Fundació, amb la col·laboració del departament d’Educació de la Generalitat, es va entregar a tots els instituts participants un kit de robòtica, una impressora 3D i la formació necessària per dur a terme un projecte tecnològic i que fos útil per a la societat. Després d’una fase d’estudi i investigació amb la professora d’audició i llenguatge i amb la logopeda de l’institut, tres estudiants de secundària van dissenyar quatre dispositius, dos dels quals els van presentar al concurs RetoTech. Es dona el cas que el Pla Marcell és un centre de reagrupament d’alumnes amb sordesa de Cardedeu i rodalia. 

Alumnes amb sordesa

Finalment, van desenvolupar “un sensor que mesura el nivell de soroll a l’aula a través d’un micròfon i una tira de llums leds que mostra, en un codi de color, el nivell de soroll amb l’objectiu de conscienciar els alumnes de la necessitat de treballar en un entorn tranquil perquè les persones amb sordesa puguin seguir bé les converses”, segons van explicar al jurat. Els joves detallen que els problemes de comunicació amb companys amb dèficit auditiu “s’han agreujat amb l’ús de la mascareta” durant aquest curs acadèmic. 

Els estudiants també han creat un segon dispositiu: un localitzador GPS dissenyat exclusivament per a un dels alumnes del centre, que té dèficit auditiu i ha perdut el seu gos dues vegades. El localitzador s’instal·la a la corretja de l’animal i així es pot radioseguir des del mòbil. Aquests dos invents els han servit per guanyar el Premi Professor, atorgat per un jurat format per docents.

Dificultats visuals

I de les dificultats auditives a les visuals. El Premi Empleat (atorgat per un jurat format per empleats d’Endesa) ha sigut per al projecte La vida en colors – eye heard dels alumnes de quart de secundària del Col·legi Santo Ángel de Gavà. La vida en colors consisteix en un dispositiu amb uns sensors que detecten el color i, a través d’una aplicació mòbil, el diuen en veu alta. “L’hem dissenyat perquè persones amb dificultats visuals, amb ceguesa o daltòniques, puguin combinar bé les diferents peces de roba que decideixin posar-se”, expliquen, satisfets del bon servei que pot oferir. L’aparell és un prototip molt senzill amb un botó, tres sensors i també té indicacions escrites amb braille. Els alumnes han creat una aplicació paral·lela que ajuda l’usuari a escollir amb encert d’una llista de colors per combinar-los al vestir-se o els que ha utilitzat recentment per ajudar-lo a variar. 

Els premis es van entregar a finals de juny en un acte celebrat a l’Espai Endesa en què van participar el director general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Joan Cuevas; la directora general d’Endesa a Catalunya, Isabel Buesa, i el director general de la Fundació Endesa, Javier Blanco. 

Emprenedoria tecnològica

RetoTech és un projecte de caràcter formatiu que fomenta l’emprenedoria tecnològica d’àmbit estatal. El programa planteja un repte al personal docent i als estudiants dels centres educatius participants perquè desenvolupin iniciatives tecnològiques innovadores encaminades a resoldre necessitats reals del seu entorn escolar o social. Aquest curs passat es van inscriure al certamen 339 centres d’arreu Catalunya, dels quals 200 van ser seleccionats. 

Joan Cuevas, director general d'Innovació del Departament d'Educació, en la presentació dels premis RetoTech.

El certamen s’emmarca en el desplegament d’actuacions del pla interdepartamental STEAMcat, aprovat el setembre del 2019, per l’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i en matemàtiques (conegudes per les seves sigles angleses com a STEM) i, concretament, en el programa d’innovació pedagògica STEAMcat que desenvolupa el departament d’Educació en un conjunt de centres de primària i secundària. 

Les línies d’actuació d’aquest programa inclouen la formació del professorat en els àmbits científics, tecnològics, artístic i matemàtic; el treball de les competències STEM entre l’alumnat de l'educació obligatòria i desenvolupar procediments per fer-ne l'avaluació; la participació de les empreses del sector a l'escola, i la promoció de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, les arts i les matemàtiques a la societat.

Des del llançament de RetoTech l’any 2015, i en les sis edicions que s’han fet, inclosa aquesta última, hi participaran 28.941 alumnes i 1.932 professors. Aquest any s’han acabat cobrint un total de 200 places, de 339 sol·licituds rebudes, entre els centres d’Andalusia, l'Aragó, les Balears, Catalunya, Extremadura i la Comunitat de Madrid.  

El programa STEAMcat

El programa d’innovació pedagògica STEAMcat de la Generalitat s’ha impulsat perquè els centres de primària i secundària generin projectes que suposin un canvi metodològic cap a l’aprenentatge transversal i que hi hagi una interacció amb l’entorn, tot potenciant les àrees STEM (acrònim en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Segons detallen des d’Educació, l’orientació educativa “ha d’efectuar-se pels docents des de les diferents disciplines i estar integrada en el procés, considerant-se clau per a la millora de la percepció social de les STEM”. La finalitat és generar i potenciar l’interès dels alumnes de primària i ESO cap a les ciències, la tecnologia, l’enginyeria, les matemàtiques i la creativitat en aquests àmbits a través del disseny i l’art. El programa dona molta importància a “l’increment de la presència de dones i dels alumnes socialment desafavorits” en els estudis i professions STEM. Pretén, a més, promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectit en la millora de les capacitats i competències dels alumnes participants.

stats