Escola 10/03/2021

Afrontar els reptes dels Pirineus des de l'aula

Estudiants de primària participen en un projecte que busca respondre de manera creativa i innovadora als desafiaments de la regió

Joana Costa
3 min
L'Escola Mare de Déu de Núria de Barcelona és un dels 14 centres que participen al projecte

Què podem fer davant la previsió que el 50% del Pirineu perdi el 50% del seu mantell de neu cap al 2050? I davant l'evidència que la temperatura en els últims 50 anys ha augmentat 1,2 graus? Als Pirineus hi viuen l'ós bru, la sargantana pallaresa i el trencalòs, espècies en perill d'extinció; a més, en els últims 35 anys han desaparegut la meitat de les glaceres i, tot i que és una zona que només té un 5% de la població, ocupa el 46% del territori, així que la seva gestió és imprescindible. En la seva protecció i salvaguarda treballa el projecte Descoberta dels Pirineus, de la Fundació Creativació, entitat que genera programes educatius orientats a potenciar la creativitat i la innovació dels seus estudiants, especialment en el terreny de grans reptes socials com la sostenibilitat i el medi ambient. El programa, adreçat a estudiants d'entre tercer i sisè de primària, i amb direcció tècnica de Montse Mesas, intenta que els alumnes descobreixin aquest entorn tan delicat i puguin implicar-se en la seva preservació de la mà de propostes generades des de la creativitat. En concret, la proposta convida els nens a resoldre els reptes relacionats amb la gestió de la muntanya des de diferents àmbits, de manera que no perdin de vista aquest paratge alhora que contribueixen al seu desenvolupament i preservació d'una manera educativa i original.

Tres reptes concrets

El projecte, promogut també per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), proposa als alumnes tres reptes concrets. El primer és la preservació de la biodiversitat com un dels actius principals de qualsevol territori i destinació turística. En aquest sentit, els demana propostes per incentivar el coneixement i la protecció de la biodiversitat i generar noves experiències turístiques. Però no tot s'hi val, sinó que les experiències proposades pels alumnes han de promoure una manera diferent de l'actual de conèixer la biodiversitat de la zona. El segon repte són les propostes al voltant de la sostenibilitat i la protecció del medi ambient. Aquest repte es basa en el fet que les estacions de muntanya són el principal receptor de turisme als Pirineus, cosa que fa necessàries propostes per millorar-ne la sostenibilitat i possibilitar la seva convivència amb l'activitat turística. Per això, seran més ben valorades les idees que proposin noves maneres de reduir l'impacte dels visitants pel que fa al reciclatge, el transport i els recursos naturals.

L'escola Mare de Déu de Núria de Barcelona és una de les que participa al projecte 'Descoberta dels Pirineus'

El tercer repte és l'activitat de muntanya de tot l'any aparellat al fet que el desenvolupament d'activitats esportives, de lleure i culturals són una oportunitat per gaudir de l'entorn natural i dels equipaments de les estacions de muntanya. Per això el projecte demana als alumnes propostes que promoguin i comuniquin activitats de qualitat orientades a reduir l'estacionalitat i atraure visitants.

Últimes setmanes

Actiu des del mes de desembre, el projecte encara les últimes setmanes, ja que està previst que finalitzi el 9 d'abril. En concret, hi participen catorze centres educatius de titularitat pública i concertada, amb un total de 734 infants de poblacions molt diverses. D'entre les que tenen més representativitat hi ha els alumnes de províncies de Barcelona i Girona, però de localitats molt diferents, segons precisen des de l'organització. Tots aquests estudiants estan desenvolupant un itinerari a les aules amb l'acompanyament i les eines de la fundació. En aquestes trobades se'ls dona l'oportunitat de reflexionar, idear, proposar, executar i comunicar les seves propostes. Després, els estudiants participen en una experiència immersiva a través de la qual poden descobrir el paisatge pirinenc.

"No pots protegir el que no estimes"

Sota el lema "No pots estimar el que no coneixes i no pots protegir el que no estimes", el projecte s'alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides i dona l'oportunitat als centres de fer un itinerari educatiu entorn dels tres grans reptes. D'aquesta manera, la lluita contra el canvi climàtic i l'adaptació als seus efectes esdevé una oportunitat de reflexió acadèmica, així com una palanca de canvi pel que fa als reptes de la zona, com la pèrdua de la biodiversitat, els canvis en els paisatges i la despoblació de les seves comarques.

stats