Escola 26/01/2022

La salut mental també passa per les aules

L’Associació Escoles Vincula i el Clínic posen en marxa un projecte de difusió i educació en salut mental

3 min
L’escola, juntament amb la família i els amics, ha de ser el factor protector per excel·lència dels joves

Quina és l’aportació que poden fer els professionals de la salut i de l’educació sobre els trastorns de comportament alimentari (TCA)? Quina és l’experiència i coneixement que tenen uns i altres en l’acompanyament i tractament d’un adolescent que pateix aquesta malaltia mental? La sinergia entre ciència i educació és el punt de partida del projecte Generació Alfa, que des del 2019 impulsen l’Hospital Clínic de Barcelona i l’Associació Escoles Vincula. L’objectiu és generar una plataforma de coneixement que sigui d’utilitat tant per als professionals sanitaris com per a tota la comunitat educativa, amb l'objectiu de compartir informació i experiències sobre temes socials d’interès o problemàtiques en auge entre infants i adolescents, com la gestió de la frustració o els trastorns de comportament alimentari, que han crescut un 25% arran del confinament. “Els sanitaris aporten coneixement i nosaltres aportem treball de camp”, explica Eduard Solé, director pedagògic de l’Escola Meritxell de Mataró. “Ells ofereixen una visió científica, rigorosa i serena; i complementàriament, des del món educatiu expliquem què observem d’aquell infant o adolescent dia a dia, quins són els seus patrons de conducta i les seves relacions socials. Una informació de molt valor per a totes dues parts”, afegeix.

Atenció a la salut mental

El projecte Generació Alfa neix abans del covid-19 davant l’increment de patologies en salut mental detectades entre infants i joves. La pandèmia ha aguditzat aquests problemes i ha posat de manifest la necessitat de donar-hi resposta i de trencar els estigmes que encara hi ha al voltant d’aquestes malalties. Des de l’Escola Betània Patmos de Barcelona, Maria Sánchez, cap del departament d’orientació i intervenció psicopedagògica del centre, destaca com han vist créixer els casos de conductes autolesives, addicció a les pantalles i TCA entre els joves: “Gràcies a aquest programa, fem un treball en xarxa destinat a la prevenció, per tal que siguin menys els casos de salut mental que arriben als hospitals”, explica. “L’escola, juntament amb la família i els amics, ha de ser el factor protector per excel·lència d’aquests alumnes”, diu.

A més d’aquestes qüestions, el programa Generació Alfa vol “anar una mica més enllà”, com apunta el doctor Joan Escarrabill, responsable del projecte a l’Hospital Clínic. També es tractaran temes vinculats als hàbits alimentaris a partir del projecte Culinary Medicine, que l’hospital porta a terme amb la Fundació Alícia i que aporta coneixements sobre alimentació saludable i cuina per a docents i professionals sanitaris, i també sobre la promoció de l’activitat física i l’esport.

Una caixa d’eines

Tot el coneixement i experiències compartides vinculats a les qüestions que treballa el projecte Generació Alfa es materialitzaran pròximament en una plataforma on es podran trobar diferents recursos i materials que podran consultar tant professionals sanitaris com docents, famílies o els mateixos alumnes. “La plataforma serà com una caixa d’eines, ordenada per temes, on es podrà accedir a recursos extensos, com articles o entrevistes, fins a píndoles molt breus que recolliran les idees clau d’un tema”, diu Solé. 

Últimament han crescut entre els joves els casos de conductes autolesives, addicció a les pantalles i TCA.

El primer eix de treball escollit per a aquest curs és l’escassa tolerància a la frustració que mostren molts infants i joves, una situació que genera “problemes i dificultats a les aules”, com explica Solé. Professionals educatius de les Escoles Vincula i membres de l’equip del servei de psiquiatria i psicologia infantil i juvenil del Clínic ja estan elaborant una sèrie de píndoles informatives que serviran de pauta orientativa en cas que se’n detecti un cas: “No es tracta de generar protocols sinó de fabricar recursos i recomanacions perquè cada escola o professional pugui dissenyar una solució que s’adapti al seu context”, afegeix el doctor Escarrabill. A més d’aquestes càpsules es preveu organitzar seminaris, d’una hora de durada, en els quals participin professionals sanitaris i comunitat educativa. 

El projecte Generació Alfa també abordarà els TCA en el marc del Clínic Barcelona Summer School, que se celebrarà a l’estiu. Durant el curs que ve es generarà contingut sobre la diversitat sexual i de gènere. Aquests i altres temes responen al resultat d’una enquesta realitzada durant el darrer trimestre del 2020 entre els docents de les set escoles Vincula. Entre els que despertaven més interès destaquen l’assetjament escolar, l’addicció a les noves tecnologies, la baixa tolerància a la frustració, els TCA, el dol (familiar o d’un company) o la violència de gènere. En relació a la pandèmia, algunes de les conclusions de l’enquesta fan referència a l’interès per les mesures de prevenció i a les de l’aïllament domiciliari en l’àmbit escolar. Concretament, es consideren especialment rellevants aspectes com la salut mental del professorat i de l’alumnat, la precarietat, el confinament i l’activitat física o els hàbits alimentaris. 

Associació Escoles Vincula

L’Associació Escoles Vincula és una agrupació recent de set escoles –Escola Betània Patmos de Barcelona, Escola Daina-Isard d’Olesa de Montserrat, Escola IPSI de Barcelona, Escola Joviat de Manresa, Escola Llor de Sant Boi de Llobregat, Escola Meritxell de Mataró i Escola Puigcerver de Reus– que té l’objectiu d’acostar i fer dialogar els mons de la salut i l’educació des d’experiències reals i compartides. 

stats