Famílies... parlem-ne
Criatures 18/04/2015

I dels grups de WhatsApp, què?

M. Jesús Comellas
2 min

La tecnologia impregna la nostra vida quotidiana i això no ha de ser un problema, necessàriament. Sovint parlem de com la canalla utilitza els dispositius que els donem i de mica en mica van sortint veus que demanen serenitat i reflexió. En aquests moments proposem parar atenció a algunes pràctiques adultes que també utilitzen les oportunitats de la tecnologia, per avaluar el lloc que se’ls dóna i les noves formes de comunicació que generen entre les famílies a través de la canalla. Sense alarmismes, cal no ignorar el que fem per evitar allò de: “No m’ho pensava pas... Si n’haguéssim parlat!”

Com ja ha passat abans amb altres novetats -com la televisió o el menjar ràpid-, es reprodueixen esquemes: de seguida ens hi tirem de cap i els posem al centre de la vida personal i familiar. Serà una mica més tard que anirem comprovant que hi ha pràctiques poc apropiades. Es parla d’obesitat infantil, vida sedentària i de recuperar la cuina de l’àvia; es dosifiquen els programes pel contingut i també l’estona per poder fer altres activitats que necessita la canalla. En definitiva, es va trobant un cert equilibri i una convivència més pacífica amb aquests nous invents.

La tecnologia avança i ja la portem a la butxaca, no cal arribar a casa per telefonar ni per comunicar-nos amb tothom. Tot ha de ser immediat. Si piula un whatsapp no podem esperar a respondre-hi, perquè en aquella estona n’hi haurà hagut desenes més i la nostra resposta a aquell primer missatge ja no tindrà sentit. Aquesta nova xarxa ha fet passar a la història les altres perquè és més dinàmica. I justament per això s’han creat tants grups de WhatsApp de famílies.

No hi ha dubte que és una bona eina per organitzar alguna trobada, per donar-nos suport i recollir la canalla si fem tard... Fins i tot per passar-nos menús o un recordatori de la reunió del curs. Però resulta que es valora com una gran oportunitat per passar-se els deures de la canalla quan no els han apuntat, per explicar com es resolen els problemes o per donar difusió a alguna situació que s’hagi produït a l’escola que encara no hauria de ser de domini públic però de la qual tothom ja en parla. Ben segur que cal donar-li el lloc que li correspon, però potser encara estem a temps d’avaluar quins problemes pot comportar si en fem un ús inapropiat i sense criteri.

stats