Criatures 04/06/2012

Emprendre , una matèria educativa?

4 min

El passat 22 de maig el govern català va aprovar augmentar les hores de matemàtiques a l’ESO i introduir una nova matèria optativa d’emprenedoria a tercer curs de secundària. L’acord de govern diu que la nova matèria té com a finalitat desenvolupar capacitats, competències i actituds de l’alumnat respecte a la formació i/o la inserció laboral posterior. De la idoneïtat d’aquesta nova optativa no és del que avui voldria parlar , sinó de les possibilitats que aquesta ens pot oferir si la podem orientar des de l’òptica dels valors que hi van implícits en el fet d’emprendre. Encara que ens pugui sorprendre d’entrada, hi ha una estreta relació entre valors i emprenedoria . Ho dic des del coneixement empíric que en tinc, pel fet de viure de prop i col.laborar amb el projecte Valors d’emprendre que desenvolupa , des de fa un temps, la Maria Batet. Tal com ella mateixa es defineix, la Maria es dedica a ensenyar a emprendre. En el marc del II Congrés de Coaching i Lideratge : “Crecer en valores” que es va fer els dies 25 i 26 de maig al palau de les Heures del recinte Mundet a Barcelona, va poder explicar-nos el seu concepte d’emprenedoria i com el treballa en l’entorn educatiu i en l’ocupacional. “La mort dóna sentit a la vida de la mateixa manera que l’atur dóna sentit al fet d’emprendre”. Des d’aquesta premissa, la Maria afirma que, emprendre és una necessitat . En l’actual paradigma laboral dins el qual tenir una feina per compte aliè sembla que estigui en perill d’extinció, emprendre agafa més força que mai. La metodologia que promou aquest projecte, compta amb els valors de manera preeminent. En aquests temps líquids dels que ens parla Zygmunt Bauman , parlar de valors és donar-nos temps per a fer-ho, per rellegir als savis, als pensadors clàssics. D’ells en recollim el saber viure en coherència amb les idees que predicaven. I Valors d’emprendre es mou des de la coherència . El projecte s’ha construït de fonaments fets de les experiències d’ emprenedors i d’allò que els uneix. També de definir quins valors es prioritzen al voltant del fet d’emprendre . L’audàcia, la humilitat, el compromís, la constància, la competència personal, la solidaritat, la creativitat, el seny, la seducció, l’entusiasme i la confiança formen l’estructura des d’on es solidifica aquesta coherència. En tots aquests valors relacionats amb el fet d’emprendre hi sobrevola la idea d’educar la iniciativa. Un concepte que encaixa, per convicció i per necessitat , amb el que els nostres estudiants hauran de desenvolupar per avançar en l’entorn que es trobaran. Per la Maria, emprendre és un verb en positiu, és tenir molles als peus , tenir ganes de començar. Emprendre vol d’una actitud determinada, d’idees i de projectes. Tal com diu Víctor Kuppers , l’actitud necessita de tres motors: L'auto- motivació, l’entusiasme i la pro activitat. Tres motors que podem considerar inherents al fet d’emprendre però també al fet educatiu. Darrera de tota relació d’aprenentatge hi ha aquest triangle de l’actitud. Un alumne capaç de fer les passes que el porten al seu objectiu, és un alumne autònom, un alumne mogut per a la iniciativa. Hi ha dos eixos més en la proposta de Valors d’emprendre que se sumen als exposats que són la creativitat i la cooperació. Sir Ken Robinson diu que l’escola mata la creativitat i a mi no m’agradaria fer una sentència tan dràstica, perquè sincerament no crec que la mati però sí que li cal més espai per a generar idees noves: espai per explorar, per obrir la ment a conèixer, per deixar entrar la provocació de l’atzar. La creativitat vol alegria i optimisme, sense elles no hi ha força creativa, tal com diu l’expert Franc Ponti. La creativitat s’engreixa millor des del treball cooperatiu, el treball en equip. Des d’aquesta cooperació es construeix més coneixement, més intel.ligència col.lectiva. Imaginar un grup classe decidint un projecte a realitzar, consensuar-lo, planificar-lo en el temps, decidir les estratègies per a tirar-lo endavant i fer-lo realitat, és el que va imaginar un bon dia la Maria i , des del seu impuls, ho han empès moltes escoles i instituts de casa nostra. A Vilanova i la Geltrú les escoles munten un mercat propi per a vendre els productes resultants dels seus projectes! Això és una manera d’entendre i de fer l’emprenedoria des de l’escola , des dels instituts. Una manera d’entendre-la en la que tots els eixos descrits hi són tots presents de manera transversal , perquè es treballen des de totes les matèries. Els centres que duen a terme aquest programa, són centres compromesos en l’educació per a la iniciativa, són centres emprenedors . Ara , tots els centres tenim l’oportunitat de donar-li cabuda. Seria bo aprofitar la introducció d’aquesta optativa per a proposar una forma i un contingut agosarats a la matèria. Segur que en els nostres centres hi falten altres optatives per a incrementar les competències que hem descrit, i sobretot hi faltaran professors i mestres a partir del curs vinent . Però aprofitar l’escletxa que ens ofereix aquesta per fer que els nostres estudiants desenvolupin millor les seves capacitats d’iniciativa , de la creativitat i de la cooperació és part de les feines urgents que la situació ens reclama. Per a cloure aquesta reflexió, us deixo amb un fragment del llibre “El Valor d’emprendre. El futur és d’ells” de Francesc Torralba i Maria Batet , una proposta didàctica per a treballar els valors lligats al fet d’emprendre: “El valor és una força motriu que empeny a realitzar projectes, activa dinàmiques i pràctiques. És energia propulsora que ens empeny a realitzar grans tasques, a afrontar reptes personals. La visió d’una organització és la seva fita, el seu objectiu i només és possible si determinats valors mouen el cor i la ment de les persones que formen part d’aquella organització”.

stats