L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Per no repetir les errades

Explicar història a la mainada no és una tasca fàcil, cal posar-hi els cinc sentits per contextualitzar els fets en una època concreta i entendre que actituds que abans eren considerades normals ara serien salvatjades que omplirien pàgines de diaris i denúncies a change.org. Els explico la història de "la quinta forca" i alguns em diuen que sóc massa desagradable, d'altres però, em demanen coses de la guillotina o dels camps d'extermini nazi. Alguns frivolitzen amb coses que no fan gens de gràcia, suposo que jugar a segons quins jocs o veure segons quines pel·lícules hi té alguna cosa a veure.

En una sortida en un castell medieval de la Catalunya interior la monitora - que és una mica més gran que jo- em deia que la canalla d'avui en dia no són capaços d'entendre què significa haver de treballar de sol a sol o passar gana com era comú a les classes més baixes de la piràmide social de l'edat mitjana. Em deia que avui estan massa ben acostumats, que han crescut tenint de tot i que arriba un moment que són incapaços de valorar coses com un plat a taula o un radiador que escalfa. M'agrada molt la història i li faig preguntes que contesta encantada, no està acostumada que els mestres li facin preguntes o que li donin gaire conversa. Se'm sincera i em diu que es troba amb molta desgana en alguns grups que visiten el castell i que costa motivar als alumnes perquè l'escoltin o intervinguin fent aportacions interessants. Ha de ser molt frustrant, una vegada més m'adono de la sort que tinc fent la feina que m'agrada.

argelers Zoom

argelers

A classe hem estat parlant dels refugiats sirians i els he comparat amb els milers de republicans que van creuar la frontera fugint de la repressió franquista aquell hivern de principis del 39. Sortir del foc per caure a les brases els dic. Argelers: filats o mar, la mateixa mar que voreja Lesbos. Un alumne em diu que un besavi va trepitjar aquell infern i se m'il·lumina la mirada, "explica, explica, què en saps? Digues, el vas arribar a conèixer?".

- Escolteu-me, avui us vull fer una pregunta difícil de respondre. Fa temps que estem parlant de la història, de fet vam començar parlant de la prehistòria i ara estem a l'edat contemporània. Creieu que fem massa història a classe?

Me'ls miro i fan la cara de "segur que és una pregunta trampa", saben que m'encanta fer-los preguntes trampa per reflexionar. Es miren entre ells. Fan sí amb el cap. Ataco de nou:

- Per què?

Uns quants aixequen la mà i m'encanta que un digui que sabent història no tornarem a repetir les errades del passat.