Ismes i fòbies

11M

Pocs dies després de l'11M a Madrid vam agafar un tren amb els alumnes grans de l'escola, aleshores treballava en una escola que estava a prop d'una estació de tren i teníem per costum agafar aquest transport per fer algunes sortides. La paranoia era visible a les cares de tothom al vagó: la gent, en silenci, repassava de qui era cada bossa o maleta que veia, quan algú s'acostava a les seves pertinences mostrant propietat s'intuïen sospirs d'alleujament. La por havia calat a la societat.

La por

Tendim a tenir por de les coses que no coneixem o de les situacions que no podem controlar i diem "No tinc por" per intentar no fer el joc als terroristes però l'estat d'alerta es pot activar un cop trepitgem el carrer mitjançant una frenada, un crit, un petard o l'acceleració brusca d'un cotxe.

A l'escola

A l'escola és i ha de ser un espai de reflexió, acompanyament i creixement personal amb total respecte per a tothom. A l'escola cal aprendre a debatre i cal donar condicions perquè la mainada aprengui a conviure i a compartir experiències en societat mitjançant el diàleg o mitjançant també l'expressió artística.

L'estat d'alerta s'ha d'activar a l'escola quan apareixen actituds que trenquen la convivència però també quan apareixen actituds gregàries en els grups. L'escola no pot identificar ni presagiar quin avenir tindran els alumnes en un futur i menys quan és prèvia a l'adolescència que és una època de canvis que poden ser molt significatius, tot i això, l'escola pot i ha de donar eines per nodrir la pròpia personalitat.

Compte amb el curs 17-18

Arran dels atemptats s'ha produït un augment d'actituds islamofòbiques i molts dels causants tenen fills en edat escolar. No cal ser gaire espavilat per preveure que aquests nens, amb el discurs après de casa, intentaran afiançar la islamofòbia entre el grups d'amics i aquí és on no n'hem de deixar passar ni una com amb tants d'altres temes que tampoc tenen cabuda als centres.

Formar-se o morir

Crec que cada vegada es donarà més importància a la gestió de grups i a molts aspectes relacionats amb la personalitat dels alumnes que abans s'entenia que havien de venir de les famílies. En definitiva crec que l'escola, cada vegada més, intentarà fer el que les famílies -o part d'aquestes- ja no poden o no saben fer.

És un tema de crisi de valors global i això ens porta inexorablement a una formació del professorat de més qualitat, més específica i més continuada.

"Must read"

Gràcies a ella soc qui soc avui

La lista de clase

Jo sí que tinc por

Especial Junts contra la por

El títol de l'apunt fa referència a un discurs de Bill Clinton on va pronunciar "Our future will be Catalan, or Taliban" l'any 2001.

stats