Adolescència 23/08/2016

Tècniques innovadores per a la inserció laboral dels joves

L’Ajuntament de Santa Perpètua i La Salle-URL apliquen la ludificació a un programa d’orientació laboral per a joves de 16 a 29 anys

Aure Farran
3 min
Tècniques innovadores per a la inserció laboral dels joves

L’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda i La Salle Campus Barcelona-Universitat Ramon Llull s’han unit per incorporar les innovadores tècniques de la ludificació a un programa d’orientació laboral adreçat a joves d’entre 16 i 29 anys, Engega’t. El director del màster universitari en creació multimèdia de La Salle-URL, Emiliano Labrador, juntament amb els seus alumnes del curs 2014-2015, han fet un assessorament a l’equip tècnic del Servei d’Orientació i Inserció Laboral de la regidoria de Desenvolupament Local de l’Ajuntament, fet que ha permès que els participants del curs treballin més coordinats en equip i millorin les competències, tant professionals com personals.

La cap del Servei d’Orientació, la psicòloga Dolors Quílez, detalla que les tècniques del món del joc i les noves tecnologies són les principals eines de transmissió dels continguts del programa Engega’t –que dura de gener a desembre del 2016– i que compta amb el suport del Servei d’Ocupació de Catalunya. El programa té com a objectiu facilitar el contacte dels joves participants amb el món laboral a través d’accions dissenyades a mida de les seves necessitats. L’autoconeixement i l’autoestima, la comunicació afectiva, la gestió del temps, la mobilitat internacional, el currículum, la carta de presentació i els processos de selecció, els interessos professionals, el mercat laboral i les opcions formatives són, entre altres, els aspectes que es treballen durant el dispositiu. Durant el programa es realitzen accions grupals i accions individuals, i també s’ofereixen pràctiques de 80 hores a les empreses a través de convenis de col·laboració, sense que això requereixi d’un procés formatiu professional previ.

Des de la regidoria de Desenvolupament Local destaquen que “l’ús de dinàmiques pròpies dels jocs facilita la relació i la implicació dels joves”. Gràcies a la ludificació, l’Engega’t s’ha plantejat com un viatge per diferents territoris, l’Engega’t Land, que consta de diferents etapes: l’inici, el bosc dels talents, el pla del desenvolupament, l’illa comuna, el més enllà i el castell de la victòria. L’equip d’orientació laboral, amb l’assessorament d’Emiliano Labrador i els alumnes del màster, han elaborat una targeta d’embarcament per inscriure’s al curs, un mapa amb tots els territoris on els alumnes han de fixar els seus objectius personals i laborals i també diverses estratègies inspirades en la mecànica del joc. “Des que vinc aquí em sento més preparada i segura per posar-me a treballar. Aprendre és més divertit amb aquest sistema. Hi ha més 'feedback'. I ara crec més en mi”, explica una jove.

El director del màster, Emiliano Labrador, destaca que “el grup d’estudiants del màster que van ajudar en la creació de la ludificació van col·laborar molt intensament amb les educadores del centre per poder crear l’estratègia més adequada per als objectius marcats”. Utilitzar la ludificació com a tècnica de motivació és una tasca difícil que requereix molts coneixements tècnics i una gran empatia cap als usuaris del sistema. “En aquest cas concret va ser tot un repte, tenint en compte la naturalesa dels usuaris finals, ja que el seu treball al centre és vital per al seu futur”, afegeix Labrador.

El programa Engega’t va començar el 2004, però l’equip d’orientadores reconeix que des que s’han aplicat les tècniques de ludificació “els participants estan molt més motivats, i això també els ajuda a voler seguir formant-se, a tenir més valors i a trobar feina amb més rapidesa”.

El màster universitari de creació multimèdia de La Salle-URL se centra en l’empresa multimèdia i forma els alumnes amb els coneixements necessaris per crear projectes multimèdia en un sentit molt ampli. El programa especialitza en tres àmbits: interacció, animació 3D i transmèdia (narrativa, ludificació i 'serious game').

Abans aquesta aliança amb LaSalle-URV, l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda ja ha fet alguns passos puntuals en la formació vinculada a la ludificació. El 2015 va organitzar un curs de dues hores de Lego Serious Play adreçada a empreses, una metodologia innovadora nascuda a Dinamarca i dissenyada per generar innovació i gestionar el canvi en àrees com el màrqueting, l’estratègia i la detecció de talent. I els dies 15 i 17 de juny es va fer un curs anomenat 'Tres jocs de rol per incrementar l’autoconfiança'. Negociar amb proveïdors, negociar finançament i entrevistar col·laboradors.

stats