XAVIER TEDÓ

De Sant Cugat a Silicon Valley

EduCaixa impulsa el premi Repte Emprèn, per fomentar l’actitud emprenedora dels joves amb iniciatives que potenciïn la seva creativitat i la seva capacitat per treballar en equip

De Sant Cugat  a Silicon Valley / EDUCAIXA Zoom

Una manta impermeable que permet protegir-se del fred i que es pot convertir en un portanadons o en una motxilla per transportar material modificant la seva estructura amb les sivelles inferiors. Aquest és l’invent que han ideat sis alumnes de quart d’ESO de l’Escola Thau de Sant Cugat per als milers de refugiats que miren d’entrar a Europa i que pateixen les inclemències meteorològiques en primera persona. I ha sigut guardonat en la tercera edició dels premis Repte Emprèn que impulsen l’Obra Social La Caixa i Hewlett Packard Enterprise. Aquest premi ha permès a les estudiants guanyadores viatjar aquesta setmana a Silicon Valley, l’epicentre mundial de la innovació tecnològica.

La iniciativa va sorgir després de veure a tutoria el documental To Kyma, que narra la proesa de l’equip de socorristes catalans Proactiva Open Arms, que s’han instal·lat a l’illa grega de Lesbos per evitar més morts al mar Egeu. “L’objectiu és buscar un problema significatiu de l’entorn i trobar-hi una solució, però quan van veure el documental van decidir impulsar un projecte d’emprenedoria social i van descartar-ne d’altres més tecnològics que havien pensat prèviament”, assenyala Maur Gascó, professor de socials que ha coordinat el projecte i que no amaga la seva satisfacció amb el premi rebut, perquè era el primer cop que s’hi presentaven. Aprofitant que coneixia la codirectora de To Kyma, la periodista també santcugatenca Arantza Díez, els va posar en contacte. Carlota Benet, una de les sis alumnes, explica: “Li vam preguntar què creia que necessitaven els refugiats, quines són les seves principals necessitats, i ens va comentar que passen molt fred, que les mares porten els nadons com poden i que ho guarden tot en bosses de plàstic que contaminen molt, i que tot plegat és incòmode”.

Així va néixer la manta amb triple funció que han acabat dissenyant i que va ser revisada prèviament per l’equip de salvament marítim de Badalona: “Un cop fet el producte vam parlar amb el fundador de Proactiva Open Arms, Òscar Camps, per si hi veia algun inconvenient”. El director de l’organització els va suggerir alguns canvis, com incorporar una bossa petita ( hot tack ) que en moure-la produeix escalfor. “També ens va recomanar treure la cinta refractant de la manta, que nosaltres pensàvem que aniria bé per localitzar els refugiats. Però l’Òscar ens va dir que és tot el contrari, que ells volen passar desapercebuts perquè no els trobin”.

Amb aquests retocs es van presentar al concurs, i dels 1.313 equips de tot l’Estat que també ho van fer van ser seleccionades per participar en el Campus Repte Emprèn, al qual només van accedir 35 equips. Gascó admet que no s’esperaven guanyar, ni tan sols ser cridats per al campus: “La primera sorpresa va ser que ens seleccionessin. Al campus les noies van treballar molt i van fer una exposició final de tres minuts tan bona que professors d’altres centres ens deien que teníem opcions de guanyar”. Al campus, que va tenir lloc a Barcelona la primera setmana de maig, alumnes i professors van experimentar, desenvolupar i millorar els seus projectes gràcies a l’assessorament i el treball amb experts de diferents àmbits professionals. Els mestres que vaticinaven la seva victòria no anaven errats. L’Escola Thau va ser un dels equips guanyadors, i des d’ahir i fins al 17 de juliol són a Silicon Valley, on afrontaran desafiaments que els serviran per millorar el seu projecte. Els desafiaments han sigut proposats pels cinc partners dels premis, i en el seu cas és l’empresa Hewlett Packard Enterprise qui els coordinarà.

Potenciar l'emprenedoria

Ara les estudiants santcugatenques hauran de desenvolupar els elements tecnològics de la manta impermeable, així com un esquema de finançament col·laboratiu que permeti difondre el missatge de responsabilitat social de les entitats que adoptin la seva utilització i que n’amplifiquin l’abast en cas d’emergència social. La Carlota no amaga la seva alegria: “És molt fort, perquè és un treball de classe que s’ha convertit en un viatge a Silicon Valley, on aprendrem moltíssim”. La seva companya Maria Calvet, però, creu que encara podria ser millor: “Canviaria el viatge per anar-me’n a Lesbos per poder veure els resultats de la manta en primera persona i incloure-hi noves millores”. A banda d’introduir avenços tecnològics al producte, a Silicon Valley les noies tindran l’oportunitat de conèixer espais i maneres de treballar diferents, participar en workshops (tallers) i coordinar-se en equip, a més a més d’aprendre de l’experiència de professionals que són en empreses líders a escala mundial. Una gran experiència que potenciarà les seves habilitats emprenedores i el seu creixement personal.

Una polsera per a persones sordes

L’altre centre premiat de Catalunya ha sigut el Reial Monestir de Santa Isabel, de Barcelona, gràcies a l’elaboració d’una polsera destinada a persones amb discapacitat auditiva que identifica els sons i alerta l’usuari mitjançant una vibració i una representació visual del so a la pantalla. Ara els cinc alumnes d’ESO premiats (els que apareixen a la foto d'aquest reportatge) tenen el repte a Silicon Valley d’ampliar la visió i el recorregut del projecte en una solució mòbil adreçada a persones o pacients amb malalties cròniques o de llarga evolució que inclogui recursos formatius i informatius, eines de seguiment i serveis externs.

Aquesta és la raó de ser d’aquests premis, com explica la directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Duran: “En els moments de crisi sorgeix l’oportunitat d’abandonar la zona de confort per desenvolupar la creativitat i la innovació. Partint d’aquest plantejament, l’Obra Social La Caixa, des del seu programa educatiu, té el propòsit de crear sistemes pedagògics destinats als joves per inspirar un canvi de paradigma en la societat que estimuli noves maneres de pensar i actuar, per fer possible que les noves generacions despleguin talents al servei d’una professió sentida, productiva i creativa”. Els premis Repte Emprèn s’emmarquen en el Programa Joves Emprenedors, una proposta educativa per a les escoles que treballa l’emprenedoria a l’aula. Ho fa a través d’una metodologia que promou el desenvolupament de totes les competències bàsiques de l’alumnat que seran clau en la formació del segle XXI: la resolució de problemes, l’assumpció de riscos, la presa de decisions, el treball en equip i la comunicació.

El projecte es va posar en marxa fa tres cursos amb 318 escoles, i ara s’ha marcat un nou repte dirigit als professors. “És molt interessant que els professors també hi participem perquè és un viatge formatiu que contribueix a millorar la nostra professió”, sentencia Gascó.