Criatures 05/07/2014

Mestre emprenedor. Del guix a la pissarra digital

L’educació es reinventa i aprofita les noves tecnologies per motivar l’alumnat. Els professors n’expliquen alguns detalls

Bernat Vilaró
2 min
Mestre emprenedor Del guix a la pissarra digital

Els valors de l’esperit emprenedor són claus en la societat en què vivim, i totes les professions han de trobar la manera de reinventar-se. L’educació, com a pilar fonamental d’aquesta societat, no s’escapa d’aquest procés. D’una banda, els mestres es reciclen com a emprenedors, i, de l’altra, es troben que els alumnes estan més familiaritzats que ells amb les noves tecnologies.

És el pas del guix a la pissarra digital, de la cartolina al Prezi, i de la llibreta a l’e-book. Tres professors que utilitzen les noves tecnologies a l’aula reflexionen sobre aquests canvis. Són el Xavi Malo, de l’Escola Martinet de Cornellà, i els professors de l’Institut Cal Gravat de Manresa César Riola i Ramon Barlam.

L’escola del futur

El Ramon assegura: “La nostra professió comporta molta responsabilitat, i si el món evoluciona l’escola també ho ha de fer”. El Xavi explica que els projectes a l’aula fan que els alumnes siguin els protagonistes del procés de treball, en què el mestre juga un paper de “guia, mediador i acompanyant”.

D’altra banda, parla del concepte de les tres E: educar, ensenyar i emocionar, “les grans funcions de l’escola”. “S’ha posat molt d’èmfasi en les dues primeres i no tant en la tercera, i l’emoció és clau”, assegura.

Tot i que cada vegada més escoles introdueixen metodologies innovadores a l’aula, són molts els obstacles perquè es generalitzi aquesta evolució de les TIC. “La forta tradició escolar instaurada en la institució i en molts mestres, la poca capacitat d’alguns per innovar, la pressió dels resultats, el currículum i les hores de dedicació fan que el canvi cap a l’escola del futur sigui difícil i lent”, remarca el Xavi.

El César presenta la Barcelonada 2014, una iniciativa del seu institut en què els alumnes es desplacen per la ciutat en transport públic sense professors i, com si fos una gimcana, han de completar un mapa interactiu. “És un aprenentatge intercompetencial que els ensenya a anar pel món a través de les aplis”, diu.

Els alumnes d’ara estan familiaritzats amb les TIC, sobretot “en temes que a ells els interessen, com el WhatsApp i el YouTube”. “Per això volem aprofitar-ho i demostrar que les TIC poden ser un potencial pedagògic important”, remarca el César.

Així, el Ramon sentencia que al seu moment “es va caure en l’error de pensar que omplint els centres d’ordinadors l’escola es posaria al dia ràpidament”. Però no ha sigut així. “Hem introduït tots aquests gadgets però continuem treballant com fa 50 anys”.

stats