BERNAT VILARÓ

Hi havia una vegada... Dues històries sobre els TR

Dels treballs de recerca de batxillerat en poden sortir grans experiències. Els tallers Inspira i el campus Xnergic, organitzats pel Tecnocampus de Mataró, ajuden els alumnes a preparar-los amb garanties

“Hi havia una vegada un estudiant de primer de batxillerat que un bon dia es va llevar (ben d’hora) per començar a escriure el seu treball de recerca amb un somriure d’orella a orella”. No ens enganyem. Seria complicat que una historieta sobre un alumne de secundària comencés amb tot aquest positivisme. I és que els treballs de recerca (TR) acostumen a portar molts maldecaps als estudiants, pel grau d’implicació que demanen i per l’exigència que hi ha al darrere dels projectes.

Tot i això, el resultat acostuma a ser millor de l’esperat i l’esforç sempre paga la pena. Els tallers Inspira TR i el campus Xnergic, que organitza el Tecnocampus de Mataró, ajuden l’alumnat de secundària a preparar els seus treballs de recerca. Els estudiants reben l’assessorament d’empresaris i emprenedors que fan que darrere els seus projectes també hi hagi històries interessants... i amb un final feliç.

“Tot és molt pràctic”

L’Aina Ros va participar al campus d’estiu del Tecnocampus quan va acabar 3r d’ESO. “Jo mai havia estat gaire a prop de la robòtica, ni havia sigut una boja dels ordinadors i els videojocs. A diferència del que molta gent creu no són coses que van de bracet”, explica. “En veure que se’m donava bé la tecnologia la meva família em va proposar si volia fer aquest curs d’estiu. No sabia què m’hi trobaria ni si m’agradaria”, diu l’Aina. “Però vaig fer el curset de dues setmanes i m’ho vaig passar genial. Hi havia molt bon ambient, els professors eren molt divertits i es notava que els agradava la robòtica i els nens. Vaig aprendre-hi molt i vaig fer bastants projectes, per això vaig decidir continuar. I encara ara hi continuo”, explica.

“Tot és molt pràctic -destaca sobre el curs-, les activitats són flexibles i, ara que ja tenim més nivell, cadascú fa el projecte que vol i els professors t’ajuden i te’n proposen de nous”. I afegeix que ha rebut “assessorament per fer alguns projectes, i ara també per al treball de recerca”: “Els professors ja m’han donat consells i em donen empenta per continuar”. Es mostra confiada a fer totes les idees que té per al TR. El seu treball consisteix en la simulació d’un cervell humà que recrearà com capta els sentits. “Abans d’anar a Xnergic no sabia sobre què fer el projecte de batxillerat i anava bastant perduda. Ara ja tinc moltes ganes de començar-lo”, apunta, i recomana als estudiants que estiguin a les portes de començar els seus TR “que tirin endavant les seves idees i s’arrisquin amb coses que els agradin per molt difícils que semblin”.

Suport emprenedor

El conte de l’Aina no és l’únic que es pot explicar. Hi ha moltes altres històries bones que sorgeixen dels treballs de recerca. Com ara la de la Cris Garrido, que ha participat al taller Inspira TR i ha rebut l’assessorament de la Isabel Martínez, emprenedora del programa Innoemprèn Printed Electrònics, del Tecnocampus.

La Cris fa segon de batxillerat a l’escola Miquel Biada de Mataró, i va participar als Inspira de l’any passat per escollir el tema del seu treball de recerca. “Em va sorprendre com era l’aula, plena de colors, dibuixos i frases motivadores”, explica la Cris. “En destaco l’ajuda rebuda desinteressadament de persones com la Laia Vilà, que em va posar en contacte amb la Isabel, que m’ha acompanyat en aquest procés com a emprenedora”, diu. D’ella la Cris només té bones paraules: “M’ha orientat i ajudat en tots els aspectes”. I en el sentit contrari, la Isabel assegura que la Cris “és una noia molt compromesa i treballadora”, i que ara “és capaç de saber quan està estressada i què cal fer per gestionar-ho”. “La meva tutora, la Laia Vilà -explica la Isabel- em va comentar que una alumna de batxillerat volia fer un TR sobre el biofeedback, i em va preguntar si la podria ajudar. Així vaig conèixer la Cris”.

La Cris recomana als estudiants que s’estiguin plantejant sobre què fer els seus TR “que vagin a totes les xerrades possibles, ja que de debò que ajuden a fer una bona tria del treball”. Ella el fa sobre intel·ligència emocional, i el va escollir a partir d’una xerrada al Tecnocampus. “Vaig conèixer la definició de biofeedback i ho vaig trobar molt interessant. La meva motivació és que el tema és poc conegut, i em va semblar important que algú el donés a conèixer”.

Els dies 13 i 27 de febrer del 2015 es farà la segona edició dels tallers Inspira TR per a tots els alumnes d’institut que hi estiguin interessats.