Criatures 15/09/2012

Aplicacions d'aprenentatge

Xavier Tedó
4 min
Aplicacions d'aprenentatge

La proliferació d'aplicacions mòbils que fomenten noves maneres d'aprenentatge per a la canalla posa en relleu l'esforç que realitzen plataformes com iPad, iPhone, Android, BlackBerry i Windows Mobile per atreure aquest públic amb l'objectiu que adquireixin coneixements mentre s'ho passen bé. El periodista Carles Pasqual no només utilitza el seu iPad per treballar. També és una eina perquè els seus dos fills s'entretinguin i aprenguin. Una de les aplicacions que fa més temps que utilitzen el Nil, que ara té vuit anys, i l'Èric, de cinc, és Una Mà de Contes , de TV3. "Quan estem cansats d'explicar-los contes els deixem l'iPad perquè se l'emportin al llit al vespre", explica. Aquesta aplicació els hi va recomanar una amiga seva que és dissenyadora i els va captivar de seguida: "Són contes de tota la vida, però no s'expliquen de manera tradicional. Els personatges estan fets amb cartró, plastilina i els pinten o fan que es moguin". Un altre dels avantatges és que és fàcil d'utilitzar: "Cada conte dura set o vuit minuts i quan n'acaba un se'n posen un altre". Les aplicacions de dibuix o pintura també tenen molta sortida entre els més menuts de la casa: "Les coses de pintar sempre els agraden i el Drawing Box et permet dibuixar amb el dit, triar el pinzell o fer un gravat" remarca el Carles, que sempre s'informa de l'aplicació abans de descarregar-la a la seva tauleta tàctil. El fet que els nanos no disposin d'aparells electrònics comporta que sempre siguin els pares qui tinguin l'última paraula abans de baixar aquestes aplicacions, que són gratuïtes o tenen un cost mínim que es mou entre un euro i dos euros majoritàriament.

Sílvia Sabaté, que té tres fills de diferents edats, també gestiona les descàrregues d'aplicacions: "Baixo el que acostuma a ser educatiu, però ells també me'n demanen i si em semblen apropiades per a la seva edat les descarrego". El boca- orella entre les famílies resulta una manera eficaç de baixar les aplicacions més idònies.

Primeres edats

D'aplicacions mòbils n'hi ha per a totes les edats. Fins i tot per als més menuts de la casa amb la finalitat que es vagin familiaritzant amb les noves tecnologies. Una que es manté al top ten és una versió per a la tauleta tàctil d'Apple d'Alícia al País de les Meravelles, que captiva tant els infants com els adults per la seva bellesa plàstica. N'existeixen diferents versions, una de les quals, Alice i els seus Primers Números, està tenint ara un gran èxit. Es tracta d'un joc de números interactius per a nens de 2 a 5 anys amb el qual s'aprèn a pronunciar i reconèixer els números de l'1 al 10, memoritzant-los comptant fruites i verdures. Aquesta, com la resta d'aplicacions educatives, són desenvolupades per professors i dissenyadors creatius per formar un espai innovador, interactiu i lúdic per als nens. Quan ja s'han familiaritzat amb els números, el Balloons és una gran eina per retenir-los amb un joc que consisteix a trobar-los. També resulta molt útil quan ja comencen a saber escriure l'aplicació IwwLite, que serveix per identificar les lletres que han après. Abans que arribi aquest moment, però, els més petits de la casa tenen l'opció de fer trencaclosques arrossegant peces, fer sèries, buscar errors entre dos dibuixos que teòricament són idèntics (Difference) o potenciar l'habilitat i l'equilibri amb el Teeter , un joc en què simplement l'usuari ha d'introduir una pilota en un forat.

'Apps' d'assignatures

A mesura que els nens creixen, les seves motivacions canvien i els continguts que es poden trobar a la xarxa cobreixen totes les assignatures. Aprendre jugant és un reforç suplementari que pot ajudar a pal·liar les mancances que pugui tenir una criatura en una matèria. En aquest sentit, aplicacions com English Beginner permeten millorar l'aprenentage bàsic d'aquesta llengua amb la formulació d'una pregunta que suggereix quatre possibles respostes. Les matemàtiques també tenen un lloc preferent en el món de les aplicacions mòbils. El Sergi, el fill mitjà de la Sílvia, que estudia tercer de primària, practica les multiplicacions i les divisions amb el Multiplication i l'Active Division, que ofereixen diferents nivells. En l'àmbit encara dels números, el Math Party és un altre clàssic de gran èxit que exercita el càlcul mental. En aquest joc, l'usuari ha d'ordenar els números de més petits a més grans amb diferents graus de dificultat. També n'hi ha que serveixen per guanyar concentració i parar atenció com el famósLost Numbers, en què el jugador ha de trobar els números marcats a sota de la pantalla en un dibuix on estan amagats i n'hi ha més dels necessaris. La Sílvia, que és professora de secundària en una escola de Sabadell, subratlla que la possibilitat de jugar dues persones alhora fa que els nens s'hi esmercin més perquè s'ho prenen com un joc: "Una tauleta no deixa de ser un aparell electrònic, però no és una consola i aprenen". De fet, assegura que cada cop més escoles van incorporant aquest tipus d'aparells a les seves classes: "Als professors ens agrada estar al dia i molts ja connecten la tauleta a la pissarra digital perquè és una eina de gran utilitat per a l'alumnat".

Guanyar cultura

El Bernat, el fill gran de la Sílvia, juga dos cops per setmana al Brain Pop, una aplicació que aprofundeix en el coneixement d'àmbits tan diversos com la ciència, la salut, l'art i la cultura o la tecnologia. Primer es projecta un curt de set minuts i després l'usuari ha de respondre deu preguntes tipus test. "Aquesta aplicació m'agrada molt perquè pots aprendre de manera ràpida per què va esclatar la Segona Guerra Mundial, saber la vida de Beethoven o com es van crear els focs artificials", remarca el Bernat, que ara té de dotze anys. I és que aquesta és una aplicació idònia per als que vulguin reforçar el seu bagatge cultural. També està enganxat a l' app del popular programa de TV3 El gran dictat , que li serveix per millorar l'escriptura en català.

stats