A.F.

Dissenyar les aules del futur

Una recerca dissenyarà amb estudiants i docents l’aula del futur 

S'inicia un projecte per repensar com han de ser les aules / PERE VIRGILI Zoom

La UOC lidera una investigació, finançada pel programa RecerCaixa, per adaptar les aules a les noves metodologies i necessitats del professorat i l'alumnat. La recerca es farà amb la participació de la comunitat educativa i respon al desfasament que pateixen part de les escoles. El seu objectiu és potenciar l'aprenentatge col·laboratiu, creatiu, social i obert dels centres i portar-lo a la pràctica de forma pilot en centres educatius.

El coordinador d’aquest projecte, anomenat Smart Classroom, Guillermo Bautista, defensa que cal fer aquest esforç per buscar un espai on se superin les velles dinàmiques dels docents que encara estan vinculats a l'escola tradicional. "Els nous plantejaments de centres educatius necessiten nous espais d'aprenentatge. A més, la societat actual, a banda d'haver incorporat nous usos de tecnologia digital, està avançant cap a una comunicació i un treball en xarxa i busca formes d'organització diferents de les actuals", argumenta aquest investigador de l'eLearn Center.

El projecte impulsarà un aprenentatge col·laboratiu, creatiu, social i obert

En la primera fase es farà una enquesta als diferents agents de la comunitat educativa i, després, es començarà un procés de codisseny dels espais amb la col·laboració sobretot dels docents i els alumnes. El següent pas serà incorporar models d’espai que s’hagin creat en un centre de primària i un altre de secundària.



Els conceptes en què s’incidirà seran 'aula intel·ligent', 'espai d'aprenentatge' i 'entorns d'aprenentatge innovador' (Smart Classroom, Learning Space i Innovative Learning Environments). La recerca va començar al març i tindrà una durada de 2 anys. El pressupost serà de 78.205,22 euros, que estaran finançats pel programa Recercaixa.

Guillermo Bautista, que també és professor dels estudis de psicologia i ciències de l'educació, és l'investigador principal i lidera un equip d'investigadores de diverses universitats: Anna Escofet (UB), Begoña Gros (UB), Adriana Ornellas (UOC), Marta López (UOC), Judith Arrazola (UOC), Marta Marimon (UVIC), Mariella Azzato (Universitat Simón Bolívar), Anna Pujol (UVIC), Ester Castejón (UOC), María José Rubio (UB) i Angelina Sánchez (UAB).