OLGA VALLEJO

Visibilitzem els drets dels infants

Coincidint amb la celebració del Dia Universal dels Drets dels Infants, dues entitats de referència pel que fa a l’educació en el lleure, Fundesplai i la Fundació Pere Tarrés, promouen activitats per reivindicar els drets fonamentals de la canalla, que la crisi ha condicionat especialment

Visibilitzem els seus drets Dia Universal dels Drets  de l’Infant / FOTO: FUNDESPLAI Zoom

ACatalunya quasi un terç dels menors (30,2%) viuen per sota del llindar de la pobresa. És un fet que perjudica clarament l’accés dels infants al lleure educatiu, “un dels àmbits socials en què hi ha més desigualtats, ja que ha sigut un dels més afectats per les mesures de contenció de la despesa de les famílies”, tal com destaca l’últim informe del Síndic de Greuges. Quan ens veiem obligats a fer retallades intentem salvaguardar el que és bàsic, i despeses com escapades, extraescolars o el menjador de l’escola passen a ser un luxe.

Els infants -i fins i tot els adolescents- quan tenen estones de lleure les aprofiten per jugar. Jugar no és només un dret, també és una necessitat innata i és bàsic per aprendre i desenvolupar-se. Sílvia Blanch, doctora de psicologia de l’educació i coordinadora del grau d’infantil de la Universitat Autònoma de Barcelona, afirma que el joc és universal: “A totes les cultures es juga i el joc funciona com una eina educativa, perquè quan l’infant juga està atent, motivat, satisfà necessitats, supera reptes, respon a curiositats, aprèn rols, i fins i tot gestiona dificultats emocionals”. Si es donen unes condicions mínimes, el joc afavoreix l’aprenentatge i el coneixement. Quan els infants no tenen aquestes possibilitats perden l’oportunitat d’aprendre a través del joc. La psicòloga Blanch ens convida a reflexionar sobre la tendència que les criatures estiguin permanentment fent activitats programades, amb la intenció que aprenguin més, però sense tenir en ompte que resta temps de lleure. “A mesura que van creixent, entre deures i extraescolars, els costa més tenir aquestes estones per fer el que els vingui de gust. Un temps imprescindible sobretot durant la infància”, apunta la psicòloga.

#DretAlLleure

Coincidint amb el Dia Universal dels Drets dels Infants la Fundació Pere Tarrés impulsa la campanya El pati més gran, mentre que Fundesplai organitza per segon any consecutiu la campanya Dret al lleure.

Ahir i avui, 37 esplais i 20 escoles, amb 10.500 infants, participen en la campanya #DretAlLleure que promou Fundesplai. Ells i els seus monitors omplen els carrers de diversos pobles i ciutats de Catalunya per jugar, reivindicant públicament el dret al joc i a l’educació en el lleure. És una acció de mobilització amb l’objectiu que tothom prengui partit per la infància.

L’Albert Súcar té 10 anys i en fa 6 que va a l’Esplai Espurnes d’Esplugues de Llobregat. Diu que li agrada jugar i divertir-se amb els amics de l’esplai, a més de les sortides que fan de tant en tant. “Divendres [ahir per al lector] jugarem tota la tarda i dissabte [avui] serem a la festa de #DretAl- Lleure, que és com una manifestació per dir que els nens tenen dret a jugar, que els deixin jugar i que n’hi ha que no poden fer-ho”, m’explica. Quan li pregunto com deu ser això de no jugar respon ràpid: “No em puc ni imaginar que no pogués jugar. Ahir ens ho vam passar molt bé jugant tota la tarda, i avui amb l’esplai, a més de jugar, hi haurà nens que pujaran dalt d’un escenari per fer un discurs sobre els drets dels infants”.

La Júlia Paz fa 8 anys que va al mateix esplai, des dels 3. Ella i l’Albert són amics. Diu que avui serà un dia molt especial: “L’any passat ja vam participar en la festa, vam preparar molts jocs. És una manera de reivindicar que tots hauríem de poder jugar”. Té clar que el que més li agrada és jugar, estudiar i el futbol. Si tenim en compte les utilitats del joc, s’entenen ràpidament les seves preferències, no hi ha tantes diferències entre aprendre estudiant o jugant.

Prendre partit

Des de Fundesplai i els centres d’esplai federats, treballen en programes i accions de prevenció, protecció i participació d’infants i joves, perquè puguin ser infants feliços i compromesos. A més de les campanyes de sensibilització social que organitza Fundesplai, l’any passat van donar 16.000 ajuts i beques perquè els infants amb més necessitats socials puguin accedir al menjador, colònies, activitats de lleure i reforç escolar. En aquesta línia tenen oberta la campanya de captació de fons Prenem partit per la infància! ( www.fundesplai.org/dona o trucant al 93551771), on pots fer una aportació puntual, fer-te soci o voluntari.

#ElPatiMésGran

La Fundació Pere Tarrés és una organització no lucrativa d’acció social i educativa que s’ocupa, entre d’altres, de l’educació en el temps de lleure.

Cada dia milers d’infants en risc d’exclusió social assisteixen a algun dels 21 centres socioeducatius vinculats a la Fundació, on troben un espai organitzat que els permet desenvolupar-se i créixer a través d’activitats de reforç escolar i de lleure educatiu. Els centres treballen perquè els nens i nenes, independentment del seu origen i condició social, puguin desenvolupar-se competencialment, emocionalment i humanament.

La Fundació Pere Tarrés acaba d’iniciar la campanya de mobilització social El pati més gran (www.elpatimesgran.org), una web de records d’infància, on podem penjar qualsevol record que hagi sigut important per a nosaltres, geolocalitzant-lo i compartint-lo a través de les xarxes socials. La plataforma és un espai d’intercanvi de records, on podem conèixer anècdotes d’altres persones o fins i tot recuperar el contacte amb amistats que van quedar enrere.

L’objectiu és mobilitzar la ciutadania i conscienciar-nos de la importància que tots els nens i nenes tinguin un bon record de la seva infància. A través d’ El pati més gran també podem fer donatius perquè la Fundació aconsegueixi fons per als centres socioeducatius que atenen els nois en situació de risc social.

La campanya es va presentar dijous al centre socioeducatiu AEI Raval, un dels centres vinculats a la Fundació Pere Tarrés que atenen alguns dels infants beneficiaris d’Ajuda’ls a créixer, el projecte solidari de la Fundació adreçat a reduir les desigualtats socials i que permet a nois en risc d’exclusió social participar en activitats d’educació en el lleure durant tot l’any.

Centres de referència

Un altre tipus de centre socioeducatiu són els centres oberts, que formen part de la cartera de serveis socials amb professionals titulats en educació social, pedagogia, i psicologia. Acompanyen nois i noies entre 3 i 18 anys i els ofereixen un suport socioeducatiu fora de l’escola.

El director de l’Associació Educativa Integral del Raval (AEI Raval), Ignasi Sagalés, comenta que ells acompanyen les criatures i els donen eines personals, suport en l’aprenentatge i l’escolarització. “Els oferim un acompanyament integral tenint en compte les necessitats individuals, programem activitats de lleure educatiu, els ajudem a fer els deures i treballem per l’educació emocional i en valors”, explica el director. “Cadascú té un projecte educatiu individualitzat i treballem, a partir del pla, amb el nen i la família, coordinats amb tots els agents socials que hi ha al seu voltant”.

L’Aaron (16) i el Derek (6) són habituals de l’AEI Raval. Hi van quatre dies a la setmana. La seva mare, la Sònia, reconeix contenta que des del centre els ajuden molt: “Ens donen suport, assessorament i ens ajuden amb el que ens fa falta. També fem reunions amb grups de mares i pares per compartir preocupacions. I els meus fills hi van encantadíssims, n’aprenen molt, juguen cada dia i els motiven per estudiar”. L’equip del centre treballa per generar un clima de confiança i poder aconseguir canvis i noves dinàmiques positives. De fet, és habitual que hi hagi una bona relació amb la família, tot i que pot haver-hi discrepàncies.

Molta feina per fer

El 20 de novembre del 1989, l’Assemblea General de les Nacions Unides aprova la Convenció dels Drets de l’Infant, en què recull per primera vegada tots els drets que tenen els infants que són d’obligat compliment pels estats.

Els seus 54 articles recullen els drets econòmics, socials, culturals, civils i polítics de tots els nens i nenes. La seva aplicació és obligació dels governs, però també defineix les obligacions i responsabilitats d’altres agents, com ara els pares, professors, professionals de la salut, investigadors i els mateixos infants. Fins ara han ratificat aquesta convenció 193 països.