XAVIER TEDÓ

S de solidaritat. Altaveu de la injustícia

S de solidaritat Altaveu de la injustícia / FOTO: INTERMON OXFAM Zoom

Combatre la fam al món. Sota aquesta premissa, més de 360 alumnes de secundària d'entre 12 i 17 anys i una vintena de mestres d'arreu de Catalunya van trobar-se el 14 de maig al CosmoCaixa amb l'objectiu d'intercanviar propostes per denunciar un flagell que provoca que mil milions de persones passin gana actualment. Els alumnes del nostre país han estat una representació dels gairebé 14.000 estudiants de dinou països que durant set setmanes han reflexionat a classe sobre la injustícia i la desigualtat que existeixen al món en l'àmbit alimentari. Aquesta trobada és la penúltima estació de la proposta educativa Connectant Mons, d'Intermón Oxfam, que, sota el títol Llavors per a un món més just , ha permès a alumnes de tots els continents entendre per què hi ha fam al món si hi ha aliments per a tothom, denunciar-ho i passar a l'acció.

Mariona Puigdellívol, responsable d'educació d'Intermón a Catalunya i Andorra, remarca que "les conclusions que treuen els alumnes no són gaire diferents de les dels adults, es passen set setmanes treballant aquesta temàtica, però no coneixen les institucions i no saben a qui s'han d'adreçar". Les propostes, que es fan públiques en aquesta trobada presencial es treballen de manera cooperativa amb alumnes de la mateixa edat d'arreu del món en una comunitat virtual en set llengües (català, castellà, euskera, gallec, italià, portuguès i anglès). Puigdellívol explica que "els motiva molt connectar-se amb altres llocs del món, encara que no s'acabin d'entendre". Aquesta novena edició de la campanya, que cada any aborda una temàtica relacionada amb l'educació per a una ciutadania global, neix de la xarxa d'educadors que ha impulsat l'entitat: "Qui defineix el projecte i els materials didàctics són docents que han participat o participen en el projecte i que formen part de la xarxa".

Passar a l'acció

Més enllà de treure conclusions i plantejar propostes per acabar amb la fam, aquesta iniciativa serveix per fer de l'escola un altaveu de denúncia social. Les campanyes de sensibilització i mobilització que duen a terme en el seu entorn en són la millor prova, com el Col·legi Claret de Barcelona, on els alumnes de primer de batxillerat fan xerrades sobre la injustícia alimentària per a totes les classes i grups de secundària del seu centre des del mes de maig i fins a final de curs. Per a l'any vinent ja treballen en activitats com fer un esmorzar amb aliments de comerç just per a tot l'alumnat i professorat i un concert solidari per difondre la problemàtica a les famílies. Qui ja ha sortit al carrer és l'Escola El Cim de Vilanova i la Geltrú. Els seus alumnes han treballat el programa des de les classes de tutoria, però també des de moltes assignatures. Recollir productes per al Banc d'Aliments o fer difusió de la campanya a la ràdio municipal són algunes accions que han organitzat diferents escoles del país amb l'objectiu de passar a l'acció i difondre aquesta problemàtica fora del centre. Que el programa deixa empremta ho posa en relleu l'Escola La Jota de Badia del Vallès, que l'ha integrat al seu currículum. Un cas que, a parer de Puigdellívol, revela "fins a quin punt el Connectant Mons pot influir un centre educatiu".

Compromís personal

Que la solidaritat arreli en la consciència és un altre dels objectius d'aquesta iniciativa, que es va posar en marxa ara fa nou anys. L'assumpció de compromisos personals és la primera via per mirar de canviar la realitat. La responsable d'educació d'Intermón assenyala que sempre queda un pòsit: "Els alumnes d'infantil aprenen hàbits alimentaris i els de secundària a interessar-se per la procedència dels aliments i demanar als seus pares que comprin productes de proximitat o de comerç just". La presa de consciència individual passa per saber què mengem, cultivem i comprem, però també, com apunta Puigdellívol, "per no malbaratar el menjar, no ser egoistes i estar disposats a compartir o adoptar valors com l'empatia".

Visita al Parlament

Fa uns dies una representació dels alumnes catalans que participen en el programa van visitar el Parlament per entrevistar-se amb la diputada ecosocialista Dolors Camats, portaveu de la comissió d'educació. Li van exposar les reflexions i conclusions de la trobada al CosmoCaixa i les mesures polítiques que consideren que s'haurien de prendre. Puigdellívol deixa clar que "el plantejament d'enguany no era fer arribar un manifest amb propostes al Parlament, sinó establir un diàleg, crear un espai d'interacció per exposar conclusions i fer arribar preguntes". La trobada va ser molt beneficiosa i les dues parts van acordar tornar-se a trobar d'aquí uns mesos, perquè la diputada els expliqui què ha passat amb les seves propostes i els alumnes li exposin quines iniciatives han impulsat per seguir denunciant aquesta situació. I és que és important saber a qui adreçar-se per denunciar o demanar canvis.