Criatures 30/08/2014

A la platja amb ulls de científic

L’AMB convida a descobrir els valors ambientals de les platges metropolitanes amb un nou dossier educatiu

Gemma Castanyer
3 min

Anar a la platja a fer d’explorador! Aquest és el repte que ens proposa el nou dossier educatiu Coneguem les platges metropolitanes de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona). Disponible i gratuït online -el podeu descarregar a www.amb.cat-, el llibret pren com a protagonistes l’Ona i la Marina, dues simpàtiques nenes preparades amb motxilla, lupa i binocles per anar d’excursió a la platja i fer grans descobertes.

Destinat a cicle mitjà d’educació primària (tercer i quart), el dossier aposta perquè l’alumne descobreixi de manera activa els valors ambientals de les 39 platges que gestiona l’AMB, i que alhora pugui entendre els nexes d’unió i les relacions entre els diferents elements que conformen el seu ecosistema: “Proposem a mestres i alumnes que vagin a la platja a fer alguna cosa més que jugar, prendre el sol i banyar-se! Per exemple, que observin quins animals i quines plantes hi viuen, com és la sorra, quines diferències hi ha entre els diferents tipus de sorra que hi podem trobar i quina responsabilitat tenim tots plegats a l’hora de conservar-ho”, explica Aida Girona, tècnica d’educació ambiental.

El contingut del llibre és amè, divers i extens perquè les escoles puguin escollir aquells temes que s’adaptin millor a la matèria que estan desenvolupant a l’aula: “Hem intentat des de respondre a preguntes bàsiques com què és una platja o per què l’aigua és salada, fins a explicar la tipologia i les diferències de les platges metropolitanes; passant per detallar les plantes i els animals que hi viuen o mostrar com s’aconsegueix mantenir-les netes per al seu ús diari”, diu Girona.

A la platja i a l’aula

Cada activitat es pot treballar exclusivament des de la platja o bé fent un treball previ i posterior a l’aula. En aquest sentit la metodologia sempre és la mateixa: “Proposem que l’alumne arribi a la platja i sigui ell el que es faci una sèrie de preguntes: com és la platja que està visitant?, què hi observa?, quines curiositats li desperta aquest ecosistema?, quines diferències té respecte a altres platges que ha vist? D’aquesta manera aconseguim que esdevingui part activa i implicada de l’activitat”, apunta.

A partir d’aquestes qüestions el llibret proposa treballar aspectes singulars com la mida del gra de sorra, la tipologia de les platges o la flora i la fauna que hi viu: “La sorra de les platges situades al nord de la desembocadura del riu Llobregat és més gruixuda perquè prové de roques com el granit; en canvi, la de les del sud és més fina perquè prové de roques riques en silici i carbonats. Aquestes curiositats desperten l’interès de l’alumne ”, diu Dani Palacios, tècnic de platges de l’AMB i col·laborador del dossier.

Al costat de casa

Monitors especialitzats en medi ambient seran els responsables de guiar les escoles en la descoberta de cadascuna de les platges metropolitanes, en coordinació amb els ajuntaments i l’AMB: “L’activitat amb els monitors començarà a partir del setembre”, explica Aida Girona. “L’objectiu és que els alumnes descobreixin aquella platja que tenen més a prop de casa i que tantes vegades han visitat”.

A més de donar a conèixer el medi natural i l’ecosistema de les platges metropolitanes, el dossier també explica la gestió i el manteniment que porta a terme l’AMB perquè sempre estiguin en perfecte estat. En aquest sentit, i de manera didàctica, s’explica com es neteja la sorra o quan temps triguen a descompondre’s alguns dels residus més habituals que hi trobem: “Una poma, dos mesos; una capsa de cartró, tres; i una llauna d’alumini, 200 anys. Són dades que desperten consciències. Els nens ho expliquen als pares i així, entre tots, ajudem a mantenir-les millor de com les hem trobat”, conclou Aida Girona.e

stats