03/11/2018

Identitats: el que em deixaran ser

2 min

Dissabte passat em va tocar dialogar al Consell Escolar de Catalunya sobre identitat, sobre el paper de l’escola en la seva construcció (Jornada de Reflexió. Identitats, Cultures i Educació). La reflexió podia quedar atrapada i conformar un còctel problemàtic si, a més de la paraula cultura, hi afegien transmissió. Atrapada en el suposat ideal que l’escola ha de transmetre cultura i identitat. El debat no podia ser sobre una paraula buida, més pròpia d’adults desconcertats en un món mestís i canviant que d’infants i adolescents. Tampoc podia obviar que educar és obrir finestres noves -que no són les de la família, ni les dels poders, ni les de les religions- perquè puguin mirar la vida sense filtres. A més, no eduquem per conservar sinó per transformar.

Sempre que apareix la paraula identitat he de tornar al meu inevitable món adolescent. Recordar com són de manera diversa i canviant, com seran de moltes maneres al llarg de la seva vida i, especialment, com construeixen junts el que volen ser i voldrien arribar a ser. Es pregunten qui soc i quines diverses coses soc. Volen ser únics i no ser un desastre. Els és especialment important descobrir què diuen els altres que són. Volen ser, però potser uns altres no els deixen ser. Alguns i algunes comproven que tan sols podran ser entre els que queden al marge. Tot això, i més, és identitat.

Ajudar a construir identitat té poc a veure amb heretar símbols o arribar a posseir les qualitats que et permeten ser acceptat per una determinada societat. Parlar d’identitat és parlar de com facilitar (descobrir) el conjunt de vivències, explicacions i experiències personalitzades que fan possible a una persona sentir-se en positiu. El que va vivint i experimentant, les explicacions sobre els sentits de la vida, l’entorn, el món, les experiències de descobriment i de relació, la fan trobar-se amb sentit. El que li permetem viure, que fem possible que visqui, la fan sentir-se singular i única. El que pot viure la fa sentir-se, entre d’altres, ser igual que uns altres, sentir-se jove entre joves. Tenir identitat és sentir que no passaràs desapercebut, que ningú menysprearà el que ets i exclourà la teva manera de ser. Cal recordar-nos -adults perduts- que construir identitats va de crear oportunitats per ser, no de mantenir i transmetre essències identitàries entre generacions.

stats