23/01/2021

Competències magistrals

2 min

Mai hauria dit que jo mateix m’introduiria un escovilló als narius per fer-me la prova PCR. Els docents hem tingut l’oportunitat de fer-nos-la. Cal dir que en la lluita contra la pandèmia tot és lloable i criticable. El temps ens donarà una perspectiva més àmplia, però saber qui torna sa i qui no a les aules, per molt que sigui en self-service, és positiu.

La pandèmia també està canviant la nostra manera de treballar. Els alumnes implicats tenen maneres de no perdre classes que en temps passats no existien. Al batxillerat tinc alumnes que, tot i que estan bé, els toca fer quarantenes perquè algun familiar ha donat positiu. Ara, mentre faig classe presencial, els que estan ociosos a casa, en comptes de demanar els apunts el dia que tornen, es poden connectar en directe a les classes. Això sí, a vegades els costa desxifrar el que hi diu a la pissarra i no ens entenen gaire amb la sordina de la mascareta.

No obstant, la sensació d’aprofitar el temps és més necessària que mai en aquests cursos tan complexos. Hi ha assignatures com tecnologia, biologia o música amb aules específiques, que en alguns centres no veuen la manera segura de fer-les servir. Alguns professors estan esperant que arribi el bon temps i les temperatures se suavitzin per traslladar part de l’activitat acadèmica als patis i als racons enjardinats. La majoria de vegades hi posem més imaginació que no pas recursos. Sempre he dit que la solució als nostres problemes no són els ordinadors, les pissarres digitals i els classrooms, sinó la interacció amb l’alumnat. En un curs en què només ens veiem ulls i orelles, interactuar-hi és una mica més difícil.

Alguns pedagogs critiquen les classes magistrals perquè les associen a catedràtics amb ganes de jubilar-se que xerren durant una hora sense mirar els alumnes. D’entrada, un concepte que inclogui la paraula magistral no pot ser mai negatiu, i menys quan estem tan necessitats d’elements magistrals. Captar l’atenció és clau, i això ho pots aconseguir dominant el contingut de la matèria (els alumnes ho noten i ho agraeixen), però també dominant l’oralitat, a més de potenciar el traspàs de coneixement amb la interacció i la pràctica. Tot això ho pots aconseguir amb pantalles o sense, amb mascareta o sense, però sobretot amb ofici i experiència. I no tots els tribunals d’oposicions, pel que m’arriba, ho tenen clar, això.

stats