Aure Farran

A l'estiu, mantinguem les rutines

Els experts recomanen mantenir els mateixos hàbits durant les vacances d'estiu

Créixer en tribu
 Una criança compartida / FOTO: GETTY / CREIXEM EN TRIBU Zoom

Durant les vacances és habitual que a moltes llars s'alterin les rutines i activitats que es mantenen durant el curs escolar. El pas d'uns hàbits estrictes a un horari més flexible, l'augment del temps que la canalla passa a casa i amb la família o la reducció de les activitats educatives, provoquen inestabilitat física i emocional en els més petits. ¿És necessari mantenir exactament les mateixes rutines? Han de seguir amb les seves activitats educatives i formatives? Com sintonitzem els horaris de petits i grans perquè tots els membres de la família puguin gaudir del període vacacional?

Els experts de Top Doctors apunten les necessitats bàsiques dels nens, quines activitats educatives fomentar, així com les claus d'una convivència estiuenca saludable.

És important mantenir les rutines dels més petits

Els hàbits, rutines i costums són pautes de conducta que suposen aprenentatges. "Encara que no siguin exactament les mateixes és importantíssim mantenir les rutines dels més petits durant les vacances", explica el Dr. Ignacio Manrique Martínez, Director de l'Institut Valencià de Pediatria i Puericultura i membre de Top Doctors. "L'horari d'estiu ha d'assemblar-se el més possible al d'hivern pel que fa als horaris perdinar berenar i sopar o per fer activitats a l'aire lliure. Un canvi brusc de les activitats apreses pot derivar en desassossec i desconcert. I és, a més, una forma de mostrar-los que les seves obligacions segueixen sent les mateixes". Aquesta necessitat de mantenir els hàbits és més important com més petit és el nen, sobretot, en menors de dos anys.

El problema radica a compaginar aquests horaris amb les jornades laborals d'estiu o les vacances dels pares, que el que busquen en aquestes dates és, precisament, canviar les seves rutines i gaudir més de l'oci. "Aquí entren en joc els conceptes de responsabilitat, respecte i conscienciació que requereix tota paternitat",explica el Dr. Javier Molina Garicano, cap de secció assistencial de Pediatria i Oncohematología del Complex Hospitalari de Navarra. "Sempre hi ha solucions que ajuden a que tothom en surti beneficiat. Mesures que permetin la diversió de nens i pares tant junts com de forma independent. El que és veritablement important és tenir en compte que les vacances són 'de' i 'amb' els petits", afegeix.

Solucions per gaudir de l'estiu en família

L'educació dels fills durant les vacances també genera inquietud entre els pares, existint diferència de criteris entre els partidaris i els detractors de mantenir les activitats educatives dels més petits a l'estiu. "El concepte d'oci, entès com a temps dedicat a fer el que ens agrada i que habitualment no podem fer durant la resta de l'any, no comporta que haguem de deixar de costat l'aprenentatge", explica la Dra. Núria Curell Àguila, responsable de la Unitat d'Adolescents de PAIDO-DEX de l'Hospital Universitari Quirón Dexeus.

No obstant això, no tenen per què ser les mateixes activitats educatives. "Pot ser el moment de transmetre un altre tipus d'ensenyaments i valors també importants, com els relatius a l'àmbit familiar i personal, aquells als quals el dia a dia no permet que se'ls pari atenció. Per exemple, la col·laboració en les tasques domèstiques i el manteniment de la llar, les converses sobre futur o la planificació d'activitats, metes i il·lusions. Fins i tot simplement anar al cinema o a un altre tipus d'espectacle i comentar la història entre tots". En tot cas, els experts adverteixen que no cal perdre el focus que les vacances són això, vacances. "És, per a tots, un temps de parèntesi, de descans, de tancar etapa, de reflexió o recuperació física i emocional. I això s'aplica també als nens, que al llarg del curs escolar batallen amb les emocions, superen reptes, assoleixen fites i afronten fracassos. Exactament igual que nosaltres. ¿Per què no els hem de permetre també que desconnectin?", afegeix.

"El concepte d'oci, entès com a temps dedicat a fer el que ens agrada, no comporta que haguem de deixar de costat l'aprenentatge"

Núria Curell - Doctora

Compartir temps i activitats amb la família

El realment important és que el temps i les activitats de la canalla durant les seves vacances siguin de qualitat. "En molts casos els nens tenen una falta d'afecte per part dels pares perquè els veuen poc. Compartir temps amb els seus pares i la família és veritablement important per a ells i són els moments que es recorden", explica el Dr. Manrique. "És una cosa que cal tenir molt en compte perquè pot ocórrer que els nens entenguin la situació a l'inrevés i pensin que els seus companys de viatge en la vida són els amics de l'escola, als que veuen més freqüentment, i que els seus pares estan aquí només puntualment".

Els experts recomanen que els més petits aprofitin les vacances per practicar esports en equip, activitats artístiques o a l'aire lliure, comsenderisme o muntanyisme. També que es xopin de l'amor o la saviesa popular i històrica que els ofereixen els avis. Anar al poble és una oportunitat de conèixer nous llocs i rutines en un entorn diferent a l'habitual. "És un aprenentatge no reglat que construeix identitats".

Els experts no descarten un temps dedicat als videojocs o la televisió -sempre que no siguin jocs o programes violents, amb límits horaris i sempre sota la supervisió d'adults-, ni els campaments d'estiu o les escoles d'oci infantil i juvenil. "Aquests campaments no són només una molt bona solució per compatibilitzar la vida familiar i laboral durant els tres mesos de vacances dels nens, sinó que els ajuda a desenvolupar competències socials i comunicatives", assegura el Dr. Andrés Cánovas, expert en Neurologia Infantil.

Per a les criatures, com per als adults, les vacances són un període de regeneració física i emocional important i, si bé cal mantenir-los les rutines i obligacions, és el moment ideal per gaudir del dia a dia des d'un prisma més familiar i flexible, més relaxat i amè, i en entorns diferents amb possibilitats d'aprenentatges diferents.