Infància 23/03/2019

“La cadira va tornar destrossada de tan bé que s’ho havia passat”

Les colònies inclusives aporten un benefici compartit entre la família, l’infant amb diversitat funcional i la resta de companys. Normalitzar-les, però, encara és un repte

Gemma Castanyer
3 min
Beneficis de les colònies inclusives  “La cadira va tornar destrossada de tan bé que s’ho havia passat”

Quan va arribar de colònies, la cadira de rodes d’en Marc tenia una roda punxada i l’altra penjant. Era l’evidència que havia viscut aquells dies amb la màxima intensitat i que l’experiència havia valgut molt la pena. Somreia, se’l veia pletòric i només tenia ganes d’explicar i explicar tot allò que havia viscut. “Li vaig preguntar què és el que més li havia agradat i em va respondre que fer bivac, tots dins el sac, estirats a terra”, explica Josep Caleron, el seu pare.

En Marc té paràlisi cerebral i l’estiu passat va marxar de colònies per primera vegada amb 50 nens i nenes de la seva mateixa edat. Els problemes de mobilitat, les dificultats en la parla o aspectes tan quotidians com menjar sol -que a casa encara no havia assolit- van ser algunes qüestions que la família va valorar amb l’entitat organitzadora de les estades, Fundesplai (Fundació Catalana de l’Esplai), abans de decidir apuntar-l’hi: “Bona part de les 28 cases de colònies, terrenys d’acampada i albergs de Fundesplai estan ideats sota els paràmetres del disseny per a tothom. No tan sols no tenen barreres arquitectòniques, sinó que tant la senyalització com els accessos, l’entorn natural, la piscina o l’alimentació estan preparats per rebre tant persones amb discapacitats severes com persones que per la seva edat o condició tenen la mobilitat reduïda”, explica Pep Valls, cap de comunicació de Fundesplai. Finalment es va decidir que en Marc aniria al torn de Can Mateu, a Vilanova de Sau, un equipament de Fundesplai que es caracteritza per la seva gran accessibilitat, no només de la casa de colònies, sinó també de tots els camins de l’entorn natural de la finca i les piscines. “Va poder fer totes les activitats programades, adaptades a ell, i amb l’ajuda dels monitors i la resta de companys. Fins i tot els va dir que ell també celebrava el seu aniversari durant les estades perquè volia que li organitzessin una petita festa. No va ser fins més tard que es van adonar que en Marc havia nascut durant el mes de desembre!”, explica en Josep.

BENEFICI COMPARTIT

Les colònies, per a en Marc, van suposar una experiència única per al seu desenvolupament i creixement personal, en un entorn diferent fora de la zona de confort i sense els referents habituals al seu costat: “El fet de poder establir nous vincles i noves relacions és molt important perquè aquests infants sovint se solen moure en ambients més restringits”, explica Anna Graells, psicòloga i cap d’àrea d’atenció a les persones d’Àuria Fundació.

Més autoestima, més autoconeixement i més autonomia per a ell, emmarcat en un aprenentatge vivencial i significatiu. I alhora, una millora de la salut física i emocional de la família, que disposa d’un temps propi amb la tranquil·litat i satisfacció de saber que el seu fill està bé i s’ho està passant bé: “Totes aquestes activitats tenen un doble objectiu. En primer lloc el lleure de l’infant amb diversitat funcional, però en segon lloc el respir familiar, que és importantíssim. I cuidar aquestes famílies també vol dir oferir-los casals i colònies, normalitzar-ho”, diu Toni Cebrià, membre de l’Associació Suport, entitat destinada a la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i les seves famílies. Per als companys d’en Marc, la seva presència a les estades va suposar, com explica Graells, una oportunitat per “conèixer la discapacitat des d’una altra mirada, dins un marc inclusiu i en igualtat d’oportunitats”.

Beneficis de les colònies inclusives

FONT: ANNA GRAELLS, PSICÒLOGA

Per als infants:

  • Aporten creixement i progrés personal.
  • Reforcen l’autonomia, l’autoconeixement i l’autoestima.
  • Esdevenen una eina pedagògica i socialitzadora.
  • Generen noves oportunitats de relació i vinculació.
  • Aporten benestar físic i psicològic.
  • Els infants se senten part d’un grup d’iguals.
  • Són una oportunitat per trencar barreres i esborrar prejudicis.
  • Els infants comparteixen, col·laboren i cooperen entre iguals.
  • Es potencien les capacitats de cada nen i nena.
  • De la diversitat en fem riquesa.
  • L’aprenentatge s’adapta al ritme i interès de cada infant.

Per a les seves famílies:

  • Millora la salut física i emocional de la família.
  • Generen una oportunitat de gaudir de relacions socials i activitats en parella.
  • Donen tranquil·litat i seguretat respecte a l’atenció que estan rebent els seus fills/es.
  • Aporten benestar, que repercuteix quan el seu fill torna.
  • Suposen temps de descans.
  • Disminueixen l’estrès i la càrrega familiar.
  • Generen la satisfacció de veure gaudir el fill/a en un entorn únic d’aprenentatge.
stats