Criatures 24/01/2015

La gran festa de la literatura

El Flic Festival convida professionals, escoles i famílies a gaudir de la literatura i les arts infantils En un moment en què la literatura i l’art ocupen un segon pla en la vida de grans i petits, tornar als orígens i no només explicar-los històries sinó fer-los partícips de la seva creació i recreació esdevé clau

Esther Escolán
4 min
La gran festa de la literatura

Bellver de Cerdanya, Barcelona, Madrid i Bilbao. Aquestes quatre ciutats acolliran, fins al febrer, la cinquena edició del Flic Festival, un certamen que, a partir de tallers de creació plàstica-literària, contacontes, projeccions cinematogràfiques i exposicions, pretén retornar la literatura al podi de les aficions d’infants i adolescents. Enguany la literatura nòrdica i els personatges de sotabosc conformen el fil conductor dels més de 100 actes que s’espera que apleguin més de 10.000 visitants.

L’objectiu del Flic Festival és, segons els organitzadors, “apropar la literatura als infants i joves a partir de la creació, el foment de la lectura i l’aposta per la innovació i l’experimentació en la transmissió i la promoció literària, posant especial atenció a incentivar la creació literària en espais no habituals i a través del crossing art ”. El festival es divideix en tres fases, que tenen lloc en cadascuna de les ciutats que hi participen: el Flic Família és una programació cultural d’actes literaris pensat per al públic familiar; el Flic Escola promociona la cultura literària en el món educatiu, i el Flic Professional convida a l’intercanvi d’experiències entre els que es dediquen a la difusió, la mediació i la creació literària.

Un món nou

Els alumnes del CEIP Antoni Botey de Badalona ja fa dos anys que participen al Flic Festival. La seva directora, Mercè Castellà, va descobrir el festival gairebé per casualitat, quan una professora de llengua i interculturalitat del centre li va proposar anar a visitar el Flic un dissabte al matí. “Vaig sortir del festival havent descobert un món nou dins de la literatura i la creació”, recorda Castellà. Tant és així que l’any següent -el curs passat-, alguns alumnes de l’escola ja van participar en el Flic Escoles, una experiència de la qual enguany han gaudit altres alumnes del centre, “uns 125 en total entre els cursos de P-5 i segon de primària”, matisa Castellà.

Part del professorat de l’escola s’ha format sobre creació literària, però el gruix d’activitats vinculades al Flic les realitzen els alumnes del centre, que compten amb la col·laboració del grup editorial Tantàgora. Algunes d’aquestes activitats són el poema exprés, on els nanos fan poesia relacionant-la amb la plàstica; l’ stop-motion, amb què il·lustren contes que ells mateixos inventen; recitals de poemes elaborats per ells mateixos amb el rerefons dels contes dels germans Grimm i amb l’orientació de Roser Ros; els tallers de creació poètica; l’assistència a espectacles de la qualitat dels de Maquiné o el treball en xarxa que es du a terme amb escoles d’art i disseny com la Pau Gargallo, també a Badalona. El taller de poema exprés, tanmateix, ja forma part de l’assignatura de plàstica en el cicle superior del centre.

Com responen els infants davant de tot aquest ventall d’activitats que giren a l’entorn de la literatura? “Com que no es tracta d’una activitat tan regulada com la resta d’àrees del centre, deixa entrar en joc totes les formes d’intel·ligència i de capacitat creativa”, subratlla Mercè Castellà. La directora del CEIP Antoni Botey també destaca el caràcter inclusiu que tenen aquest tipus d’activitats i apunta com “sorprèn veure l’excel·lent resposta d’aquells alumnes que tenen veritables dificultats en altres àrees d’aprenentatge”.

La literatura és art

Mercè Castellà avança també que de cara a Sant Jordi ha proposat a l’equip de Tantàgora “treballar amb la canalla el poema visual, al més pur estil Joan Brossa”. Un pas més en aquest camí per promoure creativitat i experimentació. Les activitats proposades des del Flic, com veiem, no només engresquen els més petits, sinó que també renoven el gust per la literatura de docents, pares, mares i família extensa. Una fita que fa necessari, des del principi, veure la literatura amb uns altres ulls. Ho explica Roser Ros, directora de continguts del Flic Festival: “En general, no hi ha gaire consciència que la literatura és art, i només se la considera una matèria troncal, de manera que la seva adquisició queda relegada a l’escola”.

La també moderadora de la taula rodona La creació en l’entorn escolar denuncia que “sovint, s’oblida que, al costat de la comprensió lectora, cal cultivar el gust per la lectura, ja sigui escoltant, mirant o llegint llibres, accedint a l’univers digital, etc.” Una missió que també ha d’involucrar les famílies, segons Ros, que considera necessari “que la lectura esdevingui una cosa plaent, propera i familiar” com a premissa a l’hora de fomentar el gust per la lectura i l’art entre les criatures.

A més de compartir aquest gust per la lectura, Ros considera clau deixar que els nens i adolescents innovin, experimentin i creïn al voltant de la literatura, més enllà de llegir per llegir. En aquest sentit, la directora de continguts del festival ressalta que totes les activitats programades al Flic “requereixen experimentació i observació dels infants, però també que s’atreveixin a provar, a enfrontar-se a l’error, a tornar-ho a provar, a fer-se preguntes i buscar experiències i inspiració en els altres i també en les seves creacions”, uns valors, d’altra banda, molt necessaris per moure’s pel món en ple segle XXI.

Esperit creatiu

La societat en general i les famílies i la canalla en particular no solen trobar gaires espais on es fomenti l’esperit creatiu i l’experimentació, tot i que d’uns anys ençà l’oferta de tallers de creació s’ha multiplicat exponencialment en ciutats com Barcelona. És per això que, presentant una proposta realment innovadora en aquest sentit, el Flic Festival està celebrant la seva cinquena edició amb un estat de salut envejable. “Ens mou la voluntat de generar entorns col·lectius culturalment rics que fomentin la creativitat, especialment entre les generacions més joves, i és en aquesta línia en la qual pensem continuar treballant”, anuncia la directora de continguts del festival.

Uns entorns que poden traslladar-se a qualsevol context, com demostra el creixent nombre d’escoles que han optat per anar implementant les activitats del Flic Festival a les seves aules. “Gràcies a aquestes activitats, hem entrat en el món de la literatura infantil d’alta qualitat, i aquest fet determina els ulls amb què les criatures miren els llibres que se’ls posen al davant i la seva actitud davant de la lectura, en general”, apunta Mercè Castellà. I afegeix: “El fet de plasmar una cosa no real mitjançant l’escriptura o la plàstica respon a un treball previ d’obertura a corrents i maneres de treballar noves i diferents”. En aquest sentit, la directora del centre badaloní conclou que, justament, també es tracta del seu objectiu com a escola: “Volem afavorir que tots els nostres alumnes obrin les seves ments a coses noves mentre fomentem la creació de qualitat”.

stats