Preinscripció escolar
Família 08/02/2023

Què funciona i què no a l'hora d'escollir escola

¿És millor triar el centre seguint una estratègia o apostar pel que realment vols?

6 min
Un nou decret per repartir els alumnes més desfavorits

BarcelonaAquests dies molts pares que porten els fills a l'últim any de l'escola bressol ja han començat a rebre informació sobre xerrades que tractaran els aspectes que s'han de tenir en compte a l'hora de triar el nou centre on la criatura començarà, el curs que ve, educació infantil. Les dates de preinscripció seran del 6 al 20 de març per a educació infantil (de 3 a 6 anys) i per a primària i el departament d'Educació ja ha publicat la resolució de preinscripció en què es determinen, entre altres aspectes, quants punts rebrà cada alumne per accedir a una plaça escolar en funció del seu context social i familiar (si té necessitats educatives especials, si té germans al centre, si pertany a una família monoparental, etc.).

Però què s'ha de tenir en compte a l'hora de triar l'escola? ¿Hi ha alguna estratègia per aconseguir entrar a l'escola que vols per al teu fill?

Els dos primers aspectes que cal deixar clars, segons els experts consultats, són que l'escola que es posi com a primera opció (bàsicament en el cas de les grans ciutats) no té per què ser la que li toqui a l'infant, i que no hi ha uns criteris únics a l'hora d'escollir el centre, ja que dependrà de les prioritats de cada família. "És la família la que ha de marcar quins són els seus límits i què és el que espera que el seu fill, quan acabi l'escola, hagi après", concreta Jordi Perales, professor associat dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la UOC.

Conèixer les escoles

Cal partir de la idea que "totes les escoles de Catalunya funcionen", coincideixen Pilar Janer, professora associada de la Facultat d'Educació de la UB i professora d'un institut del Vallès Oriental, i el professor de la UOC. A més, sense treure importància a l'elecció, cal recordar que "si passa alguna cosa" sempre hi ha la possibilitat de canviar. A partir d'aquí, una de les claus és conèixer molt bé a quines escoles pot accedir la família en funció de la zona on viu –en el cas de les públiques i les concertades– i de la normativa del procés, per després no endur-se sorpreses. El Criatures ha recollit en un interactiu tots els passos que cal seguir durant el procés de preinscripció i matriculació.

Centre d'infantil 3 (abans P3) fins a primària o fins a batxillerat?

Escollir un centre on hi hagi continuïtat fins a batxillerat o, en canvi, que acabi a la primària és un dels eterns debats en què no hi ha unanimitat. Segons el professor de la UOC, "teòricament facilita molt les coses" saber que el teu fill o filla entra a I3 i no surt fins als 18 anys (sempre que opti per estudiar batxillerat). La majoria d'escoles amb aquesta continuïtat són concertades, majoritàriament religioses. Janer, que a banda de docent és mare de tres fills, és partidària de canviar de centre un cop acabada la primària. "Els canvis són bons, i en una escola on entres a I3 i d'on surts als 12 anys tu tens una història, t'agradi més o menys, i els mestres també tenen una fotografia de com ets tu. Quan van a l'institut parteixen de zero", apunta la professora.

Proximitat

Janer i Lidon Gasull, directora de l'Affac, coincideixen a l'hora d'optar per una escola de proximitat. "Que l'escola tingui un teixit social similar al barri on es viu és important, perquè vincularà l'infant i la família amb el territori", apunta Janer. En aquesta línia, Gasull recorda que l'escola va més enllà de les quatre parets de l'edifici: és la "socialització" amb la resta de famílies del barri. El consultor pedagògic Juanjo Fernández reconeix que la proximitat "és un criteri que no es pot obviar de cara a la sostenibilitat familiar", però creu que "no ha de ser el criteri fonamental".

Prioritzar instal·lacions o projecte educatiu?

Per a tres dels experts consultats, les instal·lacions no són la part més important a tenir en compte a l'hora de triar escola, perquè està demostrat que tenen un impacte mínim en l'èxit educatiu dels infants. "Tots els edificis estan mínimament adequats", deixa clar Perales, que opina que les famílies han de triar en funció de quina sigui la seva prioritat: proximitat, projecte educatiu, servei de menjador, extraescolars... El projecte educatiu, en canvi, destaca Janer, és clau, perquè és tot allò que es treballa amb l'alumnat i gràcies al qual els professors tractaran que els alumnes esdevinguin "persones competents, responsables i implicades". Ara bé, per a la portaveu de les famílies, escollir escola només basant-nos en aquest punt és "arriscat", perquè es pot deixar de conèixer altres maneres de treballar i pot ser que "no s'adapti a les necessitats del teu infant", diu. Per la seva banda, Juanjo Fernández recomana "no deixar-se atabalar" per "tòpics" i "nomenclatures": "Pregunteu, per exemple, què vol dir «posar l'alumne al centre de l'aprenentatge»".

Les llengües, un punt clau?

En aquest punt també hi ha unanimitat entre els professors consultats: "Les llengües s'aprenen utilitzant-les, no fent una assignatura més en anglès", asseguren. Els alumnes aprendran més si introdueixen l'idioma estranger en el seu dia a dia, mirant, per exemple, aquells dibuixos que han vist 30.000 cops en versió original o a través de YouTube, que no pas perquè facin més hores reglades. Fernández aconsella "buscar una escola multilingüe que educa alumnes plurilingües".

Quina escola s'ha de posar primer: la que vull o la que m'interessa per estratègia?

És cert que per a les famílies és angoixant decidir quina escola posen en primer lloc, perquè no saben si hi ha prou places i el sorteig pot deixar fora el seu fill del centre escollit. Tot i això, els experts són partidaris de deixar de banda les estratègies (com ara posar com a primera opció una escola que no és la que més agrada però que té menys demanda): "Soc del parer que s'ha de posar la que t'agrada en primera opció, i si el primer any no ho aconsegueixes, intentar-ho el segon o el tercer", apunta Janer. Perales recorda que tot aquest procés se simplificarà en els pròxims anys a causa de la baixada de la natalitat que hi ha hagut en moltes ciutats: "No hi haurà tants nens per accedir a una plaça". La portaveu de les famílies insisteix que és "molt difícil" utilitzar trucs per aconseguir l'escola que es vol, perquè depens de "l'atzar": "On hi ha un excés de demanda les places s'adjudiquen per sorteig i per ordre de preferència".

Pilar Janer aconsella triar en primera opció l'escola que més t'agrada

Pública, concertada o privada?

Dependrà dels criteris de cada família. El consultor pedagògic Juanjo Fernández recomana "deixar de banda els prejudicis en contra de l'escola concertada o en contra de l'escola pública": "Busqueu l'escola que més us agrada per als vostres fills" i "aquella que us generi més confiança serà la millor escola", opina.

El consultor pedagògic Juanjo Fernàndez aconsella deixar de banda els prejudicis

Si no poso una concertada, me la poden adjudicar?

Si a la teva preinscripció només hi has posat opcions públiques i de proximitat i dins de la teva zona educativa, l'administració té l'obligació de garantir-te una plaça pública. "Si tries una plaça concertada, l'administració te la pot assignar", deixa clar Gasull.

Últim consell

La primera recomanació és que els pares no visquin aquest procés com una angoixa, i la segona, que vagin a conèixer els centres i escoltin el que els expliquen l'equip directiu i els mestres. "També preguntaria quina importància donen a la tutoria, perquè la part acadèmica té molt de pes, però la humana és la que ens portarà a tot arreu. Parleu amb els mestres si hi ha algun problema, perquè quan necessiteu una resposta ja tindreu aquest canal obert", recomana la professora de la UB.

Per acabar, Gasull recorda que "la tria de l'escola no condicionarà la vida de l'infant; hi ha molts altres condicionants". I afegeix: "El més important és que un cop tinguin una escola assignada, pares i mares s'impliquin en el dia a dia de l'escola, entrin a l'AFA i participin en la vida educativa dels seus fills". El consultor pedagògic Juanjo Fernández també recorda que "no hi ha cap escola que sigui realment molt dolenta", i per això recomana a pares i mares triar aquell centre que els generi "confiança". "Al final, tot i que passin moltes hores a l'escola, on passen més temps és a casa vostra i si l'escola és la seva segona casa, casa vostra és la seva primera escola", conclou Fernández.

stats