BarcelonaMentre milers de famílies s'estan unint per fer força per endarrerir la compra del primer mòbil com a mínim fins als 16 anys, els experts alerten que la introducció d'aquests aparells ha de ser progressiva. "No pots donar un mòbil als 16 anys sense que abans hi hagi hagut un entrenament amb altres dispositius digitals", alerta Anna Ramis, mestra, pedagoga, formadora i autora del llibre De 0 a 3, ¿res de pantalles?
L'experta defensa que quan més tard arribi el mòbil millor, però també apunta que es pot donar un dispositiu a un adolescent de 12 anys sempre que no tingui les mateixes característiques que el que té un adult: "És suficient amb un aparell que serveixi només per trucar o enviar un SMS". En la mateixa línia s'expressa el psicòleg i educador Jaume Funes: "De què servirà esperar fins als 16 anys quan un menor veu des de ben petit que els seus pares parlen per aquest aparell o pengen imatges i que a l'escola aprèn entre pantalles o busca informació en el món digital? De què servirà arribar als 16 anys i no haver après a gestionar la vida en aquest entorn?", es qüestiona. Funes defensa que el focus no s'ha de posar en els 16 anys, sinó en què pot fer el menor amb el mòbil en les diferents edats. "Un adolescent amb 12 anys pot fer unes coses concretes amb un mòbil, amb 13 anys unes altres... no ens hem de preocupar pel mòbil, sinó que el sàpiguen fer servir", afegeix.
Però com s'ha de fer la introducció d'aquests aparells? Ramis recomana La guia per a famílies cruels i malvades (de Som Connexió), que resumeix tot el procés en quatre fases.
Fase 1: mòbil dels adults
El menor farà servir els dispositius dels adults, que en tot moment l'hauran d'acompanyar en el procés. Les directrius en aquesta fase són:
- Cal comunicar prèviament per què es vol utilitzar el mòbil.
- Es pot estar un màxim de 30 minuts al dia mirant pantalles.
- Cal evitar sempre la multipantalla, és a dir, mirar el mòbil i la televisió alhora.
- Sempre cal utilitzar el dispositiu en espais d'ús compartit (no es pot mirar, doncs, al lavabo o a l'habitació).
- No es pot utilitzar fins que faci com a mínim una hora que s'hagi llevat, ni tampoc durant l'hora de menjar o abans d'anar a dormir.
Fase 2: mòbil d'ús familiar
En el moment en què el menor comença a moure's puntualment sense la companyia d'un adult o es queda alguna estona sol a casa es pot incorporar un mòbil que compartirà tota la família i que només es podrà utilitzar amb el permís dels adults.
- El mòbil només tindrà contractat el servei de veu.
- Es mantindran exactament les mateixes pautes que en la primera fase i, a més, el preadolescent haurà de dir prèviament quant de temps utilitzarà el dispositiu.
A banda de fer-ne un bon ús, l'objectiu d'aquesta fase -deixa clar la guia- serà que el menor entengui que l'ús del terminal requereix certes cures com que tingui la bateria carregada o que no es trenqui.
Fase 3: el seu primer mòbil
Quan l'adolescent ja es mogui amunt i avall de manera autònoma serà el moment en què la família tindrà la necessitat de poder contactar-hi i, per tant, de proporcionar-li un telèfon mòbil. Es recomana que sigui un aparell de segona mà, els coneguts com a recondicionats o un que la família no faci servir perquè és en aquesta fase quan es posa a prova la capacitat de tenir cura del terminal. Quina serà la normativa?
- Només tindrà contracte per fer trucades de veu.
- Es podrà utilitzar com a màxim una hora els dies feiners i dues hores els festius.
- Quan vulgui fer-lo servir en un espai no compartit, cosa que podrà fer excepcionalment, haurà de comunicar prèviament per a què el vol utilitzar.
- Es mantenen les regles de no utilitzar multipantalles, ni el mòbil a l'hora de dinar o abans d'anar a dormir, ni tampoc es podrà fer servir fins que faci una hora que s'hagi llevat.
Fase 4: mòbil d'ús personal
S'incorpora la contractació de dades, això sí, que siguin limitades (si pot ser un màxim d'1 GB/mes), perquè l'obligarà a fer un ús molt racionalitzat d'internet. Això li ensenyarà, a més, a saber en què consumeix les dades i limitar-ne el consum. Les condicions d'ús es resumeixen en tres punts:
- Es podrà utilitzar 1,5 hores al dia entre setmana i 3 hores el cap de setmana.
- No es podrà fer servir a l'hora de dinar.
- Tampoc es pot anar a dormir i llevar-se amb el mòbil.
Final del recorregut
S'acaba quan fa 18 anys i, per tant, ja és responsabilitat seva l'ús del mòbil. En aquest punt es recomana que el contracte de l'aparell passi al seu nom i, si es pot, també la seva despesa, perquè sigui conscient del cost que suposa.
En tot aquest procés, Ramis també recomana que a banda d'instal·lar el control parental a l'aparell, els pares també activin el "mode de confiança" amb el seu fill o filla, és a dir, "que puguin parlar de tot amb la mare o el pare".
Com detectar que l'ús del mòbil es descontrola
Nombrosos estudis alerten que un mal ús de les pantalles pot produir aïllament, alteració del son i canvis d'humor, entre més símptomes. Però, com poden saber els pares la possibilitat d'una addicció a les pantalles?
Segons la Guia per l'ús responsable de les pantalles de la pedagoga especialitzada en neuroeducació i aprenentatge amb pantalles Marta Ollé Terrés, hi ha uns quants senyals d'alarma que poden ajudar les famílies:
- La freqüència d'ús és molt elevada
- S'enganya la família i amics sobre la quantitat de temps que es passa davant les pantalles
- Es deixen de fer altres activitats: anar a l'escola o institut, esport, sortir a passejar
- Baixa el rendiment escolar
- S'alteren els hàbits d'higiene, son i alimentació
- Hi ha un aïllament de l'entorn familiar i social
- Hi ha síndrome d'abstinència quan no es pot jugar
- Es mostra una excessiva frustració quan s'intenten posar límits
- Es demanen diners per gastar en jocs d'atzar
Consells d'ús de les pantalles segons l'edat
És la proposta que fan els especialistes al Manifest dels infants i que també recull la Guia per l'ús responsable de les pantalles.
-De 0 a 3 anys: no s'ha de tenir accés a cap pantalla de cap tipus ni sota cap circumstància perquè està en joc el desenvolupament del llenguatge, la psicomotricitat i les habilitats socials i el desenvolupament de les funcions cognitives dels infants.
-De 4 a 6 anys: es recomana no fer-ne servir, si bé seria tolerable un ús (si pot ser poc freqüent) de mitja hora diària per evitar generar addiccions en els infants. Cal prioritzar l'activitat física, la comunicació i les relacions entre iguals i amb la família.
-De 7 a 12 anys: com a molt haurien de passar una hora al dia davant d'una pantalla. Convé que facin activitats físiques i cognitives. A aquestes edats, el fet de tenir accés a continguts violents propicia la normalització de la violència en els diferents àmbits de la vida, cosa que pot comportar dificultats en les relacions en una etapa en què estan desenvolupant l'empatia.
-A partir de 13 anys: cal diferenciar entre el temps que fan servir la pantalla per aprendre i el d'oci. En tot cas, no hauria de ser superior a 2 hores, perquè és important que es relacionin amb els iguals, tinguin activitat física i es comuniquin amb la família.