Criatures 12/10/2021

De la revista a la pissarra

La revista 'Namaka', idea un projecte educatiu per treballar els continguts de la revista a l'aula

2 min
Els continguts de les revistes adreçades a infants poden ser un bon recurs educatiu a l'aula.

Els continguts de revistes dirigides a un públic infantil són, sovint, un recurs més per als docents, que poden aprofitar el tractament dels temes que s’hi fa i les activitats que s’hi proposen per presentar continguts curriculars d’una manera més dinàmica i atractiva per als més petits. A casa nostra tenim la sort de comptar amb revistes de molta qualitat i molt consolidades, com Cavall Fort o El Tatano, i d'altres de més noves que han aconseguit fer forat, com Cocoter. Conscients que es dona aquesta situació, des de la revista Namaka, dirigida a infants d’entre sis i onze anys, han volgut anar més enllà i oferir una dosi més de suport per als docents que fan el pas de planificar activitats dins l’aula basades en el contingut d’algun dels seus números.

Per fer-ho possible, tal com explica l’editora de la revista, Sara Molina, des d’aquest mes d’octubre ofereixen una nova modalitat de subscripció que va acompanyada d’una guia didàctica dirigida als docents de primària. A través d’una seixantena de pàgines, Namaka vol que mestres i professors puguin treure “tot el suc” a la revista quan la treballin amb els seus alumnes, tinguin l’edat que tinguin. Namaka és una revista que es publica cada dos mesos i que estructura els continguts i les sessions a partir d’un tema central. Amb la guia es dona un recurs físic més que desgrana els objectius de totes les seccions, les competències bàsiques i intel·ligències múltiples que treballa cada apartat i els resultats que es poden aconseguir en l’àmbit de l’aprenentatge perquè el docent n'aprofiti al màxim el contingut. A més, també es donen idees per dinamitzar les sessions en què s’utilitzi la revista a l’aula, a la vegada que inclou activitats extres i propostes de lectures tant per a abans com per a després de l'activitat. Finalment, la guia fa suggeriments de diverses “rutines de pensament” que s’han anat treballant al llarg de la mateixa guia i amplia els continguts de tot allò que ha aparegut al número de la revista. 

Tractament lúdic i foment de la lectura

La pedagoga Irene de la Osa considera que Namaka és una revista ideal per treballar a classe perquè permet sortir dels recursos més habituals que es fan servir en una aula i aportar-ne d’altres amb un tarannà més “lúdic”. Coneixedora del contingut que treballen des de la revista, De la Osa valora també que les seves pàgines ajuden a fomentar el gust de la lectura i, de fet, creu que algunes de les lectures obligatòries podrien ser fragments o articles d’aquesta revista per aconseguir que els més petits agafin ganes de continuar llegint. En una línia similar la valora Ana Curiel, autora del blog sobre maternitat i criança Anatwins. Com a mare, dona valor al fet que tota la revista es dediqui a un mateix tema i explori diverses activitats i recursos, i reconeix que les propostes s’adeqüen també a diferents necessitats. 

La iniciativa Namaka a l’aula acaba de néixer i tot just s’ha posat en marxa aquest 5 d’octubre, dia del docent, amb unes deu escoles pilot on, des de la revista i amb l’ajut del professorat implicat, comprovaran com funciona. Esperen que, a través del retorn que els arribi, el projecte pugui anar millorant. Cada exemplar de la revista arribarà al centre també acompanyat d’una petita guia amb les propostes i les explicacions concretes de cada número i, a la vegada, els docents podran utilitzar tot el contingut en línia, fins i tot a la pissarra digital. 

Per tant, els docents rebran cada dos mesos el nou número de la revista i un annex amb l’ajuda didàctica per descobrir el contingut, el vocabulari i els referents de cada publicació. Des de l’editora de la revista també s’han previst diverses modalitats de subscripció per adaptar-se a les necessitats de cada escola i al nombre d’alumnes amb què es podrà treballar. 

'Namaka' en dades

Segons ells mateixos es defineixen, Namaka és una revista que tracta temes “controvertits” per als infants però ho fa “sense embuts ni infantilisme”. Originàriament s’editava només en català, tant en el format digital com en paper, i han aconseguit fidelitzar 8.000 lectors, tant per subscripcions, compres o consultes a les biblioteques. Des del confinament, però, la revista també es pot llegir en castellà, una versió que ja ha aconseguit 3.000 adeptes. Les subscripcions d’escoles encara són poques, una cinquantena, però des de la revista confien en créixer a partir d’aquest nou projecte.

stats