Escola 11/05/2019

El repte Experimenta, superat amb èxit

L’AMPA de La Salle Tarragona impulsa un concurs d’experiments per despertar vocacions científiques

Laura Pinyol
3 min
El repte Experimenta, superat amb èxit

Enguany se celebra el 150è aniversari de la taula periòdica i l’AMPA de La Salle Tarragona ha impulsat el concurs Repte Experimenta amb l’objectiu de despertar vocacions científiques i promoure l’experimentació en els cursos d’ESO. La idea era desafiar els alumnes de primer fins a quart d’ESO a dissenyar un experiment senzill amb productes i materials de casa que no fossin tòxics i fer-ne un vídeo de tres minuts que, alhora, es vinculés a un element de la taula periòdica.

En el cas dels alumnes de 3r i 4t de secundària, els tallers s’han fet vinculats a l’àrea de química però fora de l’horari lectiu, mentre que els alumnes del primer cicle de secundària els han fet durant l’horari lectiu, emmarcats dins del projecte Faig.

Cent setze alumnes han participat en el repte amb trenta-dos experiments, com ara globus que s’inflen sols si fas servir bicarbonat de sodi i vinagre. Les conseqüències de l’electricitat estàtica, el fenomen del líquid no newtonià o la identificació del pH han estat algunes de les experimentacions plantejades. “És un bateig experimental dels alumnes”, assegura Barbara Vastenavond, secretària de l’AMPA i investigadora del departament d’enginyeria química de la Universitat Rovira i Virgili.

EXPERIMENTS AMB BONS PADRINS

L’objectiu del projecte era, a més a més, “aprofitar les sinergies per trobar padrins que, voluntàriament, s’impliquessin amb cadascun dels experiments i acompanyessin els alumnes”, comenta Vastenavond, que va despertar “la complicitat de pares i mares de l’escola que tinguin formació científica a involucrar-s’hi”. La resta de padrins van sorgir de la col·laboració amb la facultat de química, el departament d’enginyeria química de la URV, l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i l’empresa Synkotek Biocompatible Materials, que està ubicada al viver d’empreses de la Fundació URV.

Aquests mentors científics “són investigadors, professors o enginyers en actiu” que han ajudat a “acostar el món de la química, l’enginyeria, la biologia o la física als joves d’una manera alternativa a la que ofereix el currículum escolar”, diu la presidenta de l’AMPA, Eva Pocurull, que explica que es troben amb un retorn “molt positiu” d’aquests padrins, que han fet una enquesta en acabar la col·laboració i han emplaçat l’AMPA a exportar l’experiència a altres centres “per l’èxit en la motivació de l’alumnat”. “No ens imaginàvem aquesta participació tan alta”, reconeix Pocurull, i afegeix que “fer, tocar i experimentar és clau perquè una persona s’adoni de si la ciència l’atrau o no, perquè més enllà de la teoria té l’oportunitat de comprovar les seves aplicacions”.

JURAT I PREMI

El jurat, compost per dos professors de ciència de l’escola, tres membres de l’AMPA amb vinculacions en el món científic i una experta de l’ICIQ, ha distingit set dels equips participants i els seus experiments pel “rigor i l’originalitat en el muntatge experimental, la capacitat d’explicar amb claredat el principi científic -tant al vídeo com en la memòria escrita- i la bona edició del clip”, explica Vastenavond.

El premi consistirà en una sessió d’experiments al laboratori real de l’ICIQ (avui dissabte) “per provar i repetir l’experiment de manera genial”. A més, els joves científics tindran l’oportunitat d’ensenyar i fer de professors als alumnes de 6 anys que participin en la festa de les famílies que se celebra el 25 de maig a l’escola. “D’aquesta manera traslladem la idea inicial de despertar vocacions científiques també a l’etapa infantil”, diu Pocurull.

Després de l’èxit assolit, ja es plantegen reeditar el repte l’any que ve. “Acostar i despertar l’interès dels joves per la ciència no s’aconsegueix en un dia, i pensem que noves edicions ens faran gaudir de noves experiències científiques”, avança la presidenta de l’AMPA.

stats