Escola 23/06/2018

Infants implicats amb l'entorn

Els projectes participatius, un camí per aconseguir la implicació en l’entorn

Judit Monclús
3 min
Els projectes participatius, un camí per aconseguir la implicació  en l’entorn  Implicant-hi  totes les edats

La implicació en un projecte passa per sentir-lo pròxim i profitós. Si, a més, els resultats són palpables a curt termini generen satisfacció. Aquests ingredients conflueixen en els projectes participatius de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), una iniciativa anual d’èxit i amb gran valor pedagògic i social que permet que els estudiants de l’àrea metropolitana desenvolupin diferents competències i habilitats a l’hora que milloren l’entorn natural més pròxim, cosa que facilita l’arrelament i la pertinença. Se segueix la metodologia de l’aprenentatge servei, la realització de serveis comunitaris de manteniment i de millora dels parcs i platges metropolitans, la conservació i el foment de la biodiversitat que allotgen i la difusió dels valors que transmeten, com ara el respecte i la cura del medi natural i la societat, amb l’augment de l’autoestima dels participants que això implica.

“Els projectes participatius són molt diversos i tots tenen un punt en comú: afavorir la implicació i la vinculació de les escoles, instituts i entitats ciutadanes en la conservació de l’entorn més pròxim amb una metodologia participativa i efectiva: aprenem fent”, explica Núria Machuca, tècnica del servei de Promoció i Conservació de l’Espai Públic de l’AMB. El treball en xarxa de l’ens metropolità amb els ajuntaments, els centres educatius i els experts en matèria ambiental i educativa ha contribuït a convertir els parcs i platges en els millors espais d’aprenentatge.

DIFUSIÓ I SENSIBILITZACIÓ

L’alta demanda ha suposat que al llarg del curs 2017-18 s’hagin realitzat un total de 25 projectes participatius als parcs i platges metropolitans. Han sigut deu més que el curs anterior i han comportat que nous espais s’hagin adherit a aquesta iniciativa. És el cas del parc del Turonet, a Cerdanyola del Vallès, que ha fet un seguiment de la qualitat de l’aigua i de la biodiversitat associada al nou estany i al Jardí de les Papallones i que, a més, es difondrà entre la ciutadania a través de la Jugatecambiental. També s’hi han sumat els parcs de la Mariona de Sant Vicenç dels Horts; el de la Fontsanta, que pertany als municipis d’Esplugues de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern, i el de Can Lluc, de Santa Coloma de Cervelló.

“La difusió dels resultats i aprenentatges obtinguts és clau per sensibilitzar la ciutadania i per donar a conèixer els valors ambientals i socials dels parcs i platges metropolitans”, assenyala Machuca. Per això, la major part dels projectes inclouen material per donar-los a conèixer com ara pòsters, articles o codis QR que es distribueixen pel municipi. D’alguns projectes també se’n deriven jornades explicatives obertes a tots els públics.

La participació dels ciutadans en aquests projectes comprèn activitats com ara la construcció de menjadores i caixes niu per a ocells i ratpenats per fomentar la biodiversitat en espais com els parcs de Can Lluc, Fontsanta, Can Corts, Parc Nou, la Mariona, Can Solei i Ca l’Arnús, el Pi Gros, la Torre Roja i la llera del riu Besòs, a l’altura de Sant Adrià de Besòs. Les sessions de seguiment permeten aprendre sobre les espècies presents en aquests espais però també sobre què necessiten per quedar-s’hi. Les platges també han sigut escenaris d’aprenentatge, com també la desembocadura del Besòs, on els participants han descobert la importància de conservar la barra de sorra per a la cria d’ocells com ara el corriol, i també s’hi han penjat caixes niu.

Implicant-hi totes les edats

L’interès creixent pels projectes participatius de l’AMB ha fet que diferents centres de formació d’adults també s’hagin sumat a la iniciativa. Com el Centre de Formació d’Adults Can Serra de l’Hospitalet de Llobregat i el Terra Baixa del Prat de Llobregat. En tots dos casos els alumnes hi han après l’ofici d’educador ambiental. “Han après tot el que és important transmetre a la ciutadania sobre la biodiversitat, els valors de les zones verdes i la importància de les accions individuals i col·lectives per preservar-les. Han realitzat monitoratges reals en grups d’esplai i grups d’educació primària, entre d’altres”, apunta Machuca. Altres projectes estan relacionats amb tallers de professionalització, com la Unitat d’Escolarització Compartida de Viladecans, que ha dissenyat i construït jocs i joguines i les ha cedit a la Jugatecambiental del Parc de la Torre-roja del mateix municipi perquè les famílies que hi participen els caps de setmana aprenguin jugant. La Jugatecambiental del Parc de Can Buxeres de l’Hospitalet de Llobregat també disposa de nous jocs gràcies al grup de joves del Club infantil i Juvenil Sant Feliu-Sant Ildefons.

stats