Menys mòbil = més rendiment?
Els alumnes guanyarien una hora més de classe a la setmana si es prohibís l'ús dels mòbils a l'aula
A les portes de començar un nou curs, continua ben viu el debat sobre l'oportunitat i la necessitat de fer ús dels dispositius mòbils a l'aula. Una de les grans lluites de molts professors és probable que continuï sent aquest curs veure com els seus alumnes miren més la pantalla dels seus telèfons intel·ligents que la pissarra. Aquesta és una realitat cada vegada més comuna a les aules. De fet, el 14,6% dels alumnes espanyols admeten estar pendent del mòbil a classe, segons un estudi conjunt de BBVA, Google i la FAD (Fundació d'Ajuda contra la Drogoaddicció).
A això s'hi suma que el 94% dels adolescents de 15 anys tenen un telèfon intel·ligent, segons l'INE. Per això, no és d'estranyar que l'ús del mòbil a les aules generi cada vegada més debat. Conscients d'aquesta situació, des de Qustodio, una plataforma especialitzada en seguretat i benestar digital per a famílies, han analitzat algunes de les raons i les possibles conseqüències de l'ús estès del mòbil a classe:
- Context legal. De moment no hi ha lleis estatals ni autonòmiques que regulin l'ús de 'smartphones' a les aules a Espanya, és a dir, cada centre educatiu decideix la seva pròpia regulació en aquest sentit. Tot i així, la situació és tan alarmant que el Govern va anunciar el curs passat que estudiaria la possible prohibició per llei del seu ús a les escoles seguint l'exemple de França, l'únic país del nostre entorn que ha seguit aquest camí.
- Aules connectades. En els últims anys, l'educació al nostre país ha evolucionat fins a incorporar l'ús de les noves tecnologies a les classes. Tant és així que un estudi de la Comissió Europea els situa entre els centres que més aposten per la inclusió de les TIC, amb un ordinador per a cada tres alumnes. A més, el 95% de les aules disposen de connexió a internet, segons les últimes dades del ministeri d'Educació.
- Canvis en el rendiment escolar. La connexió permanent i la gran varietat d'aplicacions que ofereixen els 'smartphones' fan que molts alumnes es distreguin a classe, la qual cosa repercuteix negativament en les seves qualificacions, sobretot si es tracta dels que tenen baix rendiment. Així ho ha demostrat un estudi de l'Escola d'Economia i Ciència Política de Londres, que destaca que els alumnes guanyarien una hora de classe addicional a la setmana si es prohibís el telèfon mòbil a les aules, i s'aconseguiria així un increment de les qualificacions d'aquests alumnes en un 6,4%.
- Sedentarisme al pati. L'ús intensiu del telèfon intel·ligent no només es pot veure dins les aules, també al pati. És més, l'OMS alerta que només el 39% dels nens i el 24% de les nenes d'entre 11 i 12 anys fan l'activitat física diària recomanada, en la qual s'inclou jugar al pati.
- Males relacions entre alumnes. El fet que la majoria dels alumnes portin el mòbil a les classes pot ser font de friccions entre ells, fins i tot la continuació de l'assetjament escolar a través del ciberassetjament en horari escolar. De fet, més d'1 de cada 3 casos de 'bullying' són per ciberassetjament, segons adverteix la Fundació ANAR.