L’Escola Thau Barcelona rep el Segell Antàrtic

Des de fa tres anys, l’Escola Thau Barcelona treballa de forma transversal el tema de l’Antàrtida, un continent de gel que és especialment rellevant des del punt de vista climàtic

L’escola, un entorn  més sostenible  L’Escola Thau Barcelona rep  el Segell Antàrtic
i MAR DOMÈNECH
12/02/2021
3 min

L’Antàrtida és el termòstat de la Terra. Sistemàticament se’n desprenen blocs de gel que regulen la temperatura de l’aigua de tots els mars i oceans i, per tant, el clima mundial. Si el clima es desestabilitza, tot el planeta corre perill de veure’s afectat per un escalfament accelerat.

Partint d’aquesta idea científica i alhora poètica que l’Antàrtida ens cuida, ja fa tres anys que l’Escola Thau de Barcelona treballa de forma transversal el continent de gel. Una bona pràctica de com abordar la crisi climàtica des de l’escola però també per conscienciar els infants i joves que ells i elles són el futur del planeta.

Per això, el dia 1 de desembre, coincidint amb el Dia Internacional de l’Antàrtida, l’escola Thau Barcelona va rebre el Segell Antàrtic Educacional pel seu projecte globalitzat Totes i tots som l’Antàrtida. Un reconeixement que atorguen la Universitat de Magallanes (UMAG) i el seu centre d’investigació GAIA Antàrtica, situats a la ciutat de Punta Arenas (Patagònia xilena) a tots aquells centres educatius que promouen el coneixement, la cultura i la preservació de l’Antàrtida. Un segell que converteix la Thau en la primera escola europea que rep aquesta distinció.

ALUMNES, DOCENTS I AFA

Una comissió de treball, formada per 110 alumnes voluntaris, coordina les diferents activitats que es porten a terme a l’escola i fins i tot gestiona la pàgina web i les xarxes socials del projecte -www.antartidathau2020.cat i #antartidathau2020 -. Gràcies a aquesta inicativa, diverses entitats i persones vinculades amb l’Antàrtida han anat al centre per transmetre els seus coneixements a tot l’alumnat. És el cas del professor Alfredo Soto, coordinador de la unitat de vinculació amb el medi de la UMAG, una visita molt especial que ha permès als alumnes establir sinergies amb altres països i fixar-se nous reptes. A més, Totes i tots som l’Antàrtida compta amb la participació i vinculació de tota la comunitat educativa. Fins i tot, dos mestres de Thau Barcelona han iniciat els estudis en línia de la diplomatura en afers antàrtics de la Universitat de Magallanes.

Des de fa tres anys, l’Escola Thau de Barcelona treballa de forma transversal el continent de gel

L’AFA de l’escola també hi té un paper important. Sovint organitza accions solidàries vinculades a la sostenibilitat com ara la Setmana de la Ciència de Thau Barcelona, en la qual una cinquantena de mares i pares del centre comparteixen la seva passió científica amb l’alumnat.

UN GRAN CENTRE D’INTERÈS

A l’escola s’ha creat una biblioteca sobre el continent de gel i hi ha racons d’experimentació, com si fossin icebergs, als espais diàfans de treball procedimental. Tots els cursos, des d’infantil fins a batxillerat, estudien diferents aspectes relacionats amb l’Antàrtida. Per exemple, a l’etapa d’infantil s’ha creat un ecosistema antàrtic, mentre que els nens i nenes de 5è han creat un còmic sobre tot el que han après que es diu Antàrtida&Còmics. Per la seva banda, els alumnes de 6è han realitzat instal·lacions artístiques sobre el canvi climàtic i l’alumnat de 4t d’ESO ha fet una proposta a una empresa tèxtil per incorporar elements orgànics en el disseny dels xandalls de l’escola.

A més, l’escola ofereix a l’alumnat de cicle superior i secundària una extraescolar d’àmbit científic, natura i ciència, amb l’epidemiòleg Jordi Serra-Cobo, per aprofundir en les investigacions que s’estan duent a terme sobre l’equilibri del planeta.

Com explica Agustí Olivares, director de l’escola Thau Barelona, “amb aquest projecte treballem la competència global d’una manera significativa i emocionant. La finalitat és actuar, prendre decisions que contribueixin a la preservació i millora del nostre entorn, tant del proper com del llunyà. Per això les paraules clau del projecte són conèixer, estimar, actuar i millorar ”.

El projecte culminarà amb l’expedició del mestre d’educació física Xavier Hernández a l’Antàrtida, a la Base General Bernardo O’Higgins, que és xilena, des d’on compartirà amb tot l’alumnat, a través de connexions diàries, les diferents investigacions científiques que s’hi duen a terme, així com la realitat de les escoles d’aquelles latituds. L’expedició s’havia de realitzar el 2020, però a causa de la pandèmia de covid-19 ha quedat temporalment ajornada.

L’escola, un entorn més sostenible

L’Escola Thau Barcelona també ha canviat per dins i per fora. A les aules s’hi han instal·lat sensors de llum i moviment per estalviar energia elèctrica. S’han habilitat nous espais d’ombra als patis. També s’han buscat solucions per millorar la ventilació natural de l’edifici. I a partir d’un projecte de dues alumnes de batxillerat, s’ha millorat l’acústica dels espais de l’escola col·locant-hi plaques fonoabsorbents. A més, també s’ha reformat el menjador per aconseguir un espai més amable i sostenible. I, a la vegada, s’ha canviat l’empresa de menjador buscant menús amb productes de proximitat. A tota l’escola s’han retirat les bosses de plàstic i s’han incorporat productes de neteja ecològics i sostenibles.


stats