El primer butlletí de Periodistes de la ciència, distribuït al febrer, desvelava una primícia dins del projecte: que els periodistes de la ciència començarien a entrevistar a científics i científiques de tota mena. “Les entrevistes ajudaran a desmitificar la figura del científic”, coincideixen Comalat i Piqué. I és que, continuen, “lluny de l’ideari col·lectiu, la comunitat científica està formada per una àmplia varietat de persones, i el fet de mostrar aquesta diversitat pot ajudar el jovent a plantejar-se una carrera científica”. Les entrevistes per ara es fan a distància i, després d’haver fet les primeres, ja és una de les activitats preferides dels alumnes. Així ho posen de manifest la Bruna, de 6è, que diu que “ha sigut molt interessant veure que una noia com jo ha estudiat física”; el Martí, també de 6è, que descriu com a “molt interessant escoltar quin és el procés per arribar a la universitat”, o el Nao, de 1r d’ESO, que afirma que el que li va agradar “és sentir les seves respostes sobre el canvi climàtic”.
Com acostar la ciència als infants?
A través del projecte 'Periodistes de la ciència', l’Escola Guinardó promou que els seus alumnes facin recerca científica i la divulguin
El curs 2015-16, durant una classe a cicle superior, el professorat de l’Escola Guinardó va adonar-se que l’alumnat era incapaç d’entendre una notícia científica que estaven llegint a l’aula. Va ser aleshores, explica Tuti Comalat, tutora de 5è de primària al centre, que els docents van creure necessari “crear un espai per intentar traduir les notícies a un llenguatge més entenedor per a ells”. Així és com va sorgir fa uns mesos el projecte Periodistes de la ciència, que consisteix en dedicar l’estona d’un dels patis setmanals a buscar notícies d’actualitat i resumir-les fent servir alguna foto per il·lustrar-les.
Comalat i Laura Piqué, mestra de biologia, geologia i tecnologia, són les persones a càrrec de la iniciativa, que actualment es du a terme a 6è de primària i 1r d’ESO. Tal com destaquen, “l’activitat es fa en aquests cursos perquè requereix certa autonomia a l’hora de treballar”. Els temes a investigar els tria l’alumnat. Tot i així, en cas que algú no en trobi cap que li interessi, la mestra presenta una sèrie de suggeriments.
En aquests últims mesos, han investigat sobre l’òmicron, el cranc invasor, la vaga de Renfe, la situació al Líban, Alaxia Putellas, els botellons, les noves tecnologies, l’energia nuclear, el canvi climàtic i els animals en perill d’extinció, entre d'altres. “Els alumnes treballen en parella o grup: cerquen la informació a la xarxa i, un cop redacten l’article, passa pel filtre de la mestra, que els corregeix i suggereix millores abans de penjar-lo al web del projecte i de promocionar-lo al butlletí mensual que reben les persones que vulguin subscriure-s'hi, de dins i de fora de l’escola”, resumeixen les dues professores.
El treball que es du en el marc del projecte, assenyala Piqué, tutora també de 1r d’ESO, “és transversal i fomenta competències com la lingüística i la digital”. També se'n reforcen d’altres com la cerca d’informació, la capacitat de síntesi o verificar la veracitat de la informació. Per últim, apunten, “es treballen moltes habilitats socials i de treball en equip, ja que molts dels reportatges es fan en parelles o grups petits”.
Els alumnes de l’Escola Guinardó, tal com destaquen Comalat i Piqué, “gaudeixen molt de l’oportunitat d’escriure sobre temes que els interessen i de poder mostrar la seva feina a la resta de l’alumnat de l’escola i la gent del seu voltant”. Tot i això, també es troben amb certes dificultats, que van des de “triar la notícia”, com diu el Joan, de 6è, a “trobar les paraules adients per fer més senzill el llenguatge de la notícia”, com afirma la Bruna, de 6è, passant per “buscar a internet, perquè hi ha coses que no surten”, explica el Sergi, de 1r d’ESO, o “el fet que hi hagi certa controvèrsia sobre un tema i trobis opinions molt dispars abans d'escriure l’article”, rebla el Martí, també de 1r.
Un altre projecte interessant que es desenvolupa en l'àmbit escolar és el projecte Revista Escolar Digital, que, fent un pas més en el seu camí, ha decidit incorporar un programa de beques dirigit a un centre escolar d’alta complexitat de l’àrea metropolitana de Barcelona. El centre que finalment es beneficiï del fons, dotat d’un fons solidari de 3.000 euros, tindrà l’oportunitat de crear un diari escolar i implementar el pla de treball que acompanya aquest projecte informatiu i educatiu, en el marc del qual les escoles compten amb una capçalera pròpia i amb l’assessorament d’un periodista professional, que dinamitza la revista durant tot el curs. Avui una vuitantena de centres de 20 ciutats, entre les quals Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida, participen en la iniciativa, que fins ara suma més de 4.500 articles signats pels joves redactors que es troben al darrere. Aquesta primera beca solidària, que s’ha creat en memòria de Josep Castanyer, veí de Mataró, ha sigut finançada íntegrament amb aportacions de particulars.