La música com a eina educativa

Cohesió, inclusió i cooperació

Segons Ester Bonal, professora de l’Esmuc i directora del centre Xamfrà, de música, teatre i dansa al Raval (Barcelona), on fan ús d’aquestes arts per treballar la inclusió, cohesió i transformació socials:

Les persones aprenem escoltant, tocant, flairant, tastant i mirant. Vivim en un món apressat, on la percepció que tenim del temps és de perdre’l, en lloc de crear-lo.

La música és art en el temps i necessita aquest temps per ser. Quan les persones fem música necessitem fer-la aquí i ara, es crea en un instant i en un instant passa. Fer-la i escoltar-la ens demana el primer gest mental necessari per percebre i entendre el món que ens envolta: l’atenció. Amb la música necessitem l’atenció en el moment perquè si no ens fuig, i és aquest caràcter efímer el que la converteix en un esquer, en un ham de motivació, en què el rigor i la disciplina se’ns fan absolutament necessaris i volguts, no imposats.

Una altra raó important per la qual la música és una eina educativa de cohesió i cooperació extraordinària és el fet que és dels pocs llenguatges (juntament amb la dansa) en què persones diferents, amb habilitats diferents, poden fer una creació conjunta, aconseguint que el resultat sigui bell, harmònic, i encara més, no només podem ser-hi tots, sinó que cal que hi siguem tots perquè el resultat tingui lloc (si en falta un el trobarem a faltar). Això la fa ser una eina extraordinària per treballar actituds d’escolta, cooperació, ajuda mútua, respecte.

Si escolten i fan música, impulsen la intel·ligència musical

El psicòleg i professor de la Universitat de Harvard Howard Gardner va desenvolupar el concepte de les intel·ligències múltiples enfront de la idea tradicional que la intel·ligència és única i inamovible. La musical és una entre el conjunt de les altres, que sempre interaccionen entre elles. Ara bé, “la musical és l’única que té la virtut de connectar la racionalitat i l’emoció, així que es tractaria de la intel·ligència més completa”, afirma Maria Lluïsa Ferrerós, neuropsicòloga especialitzada en infància i directora de la clínica Diagonal.

La música activa els centres neuronals i, per tant, fer-ne i escoltar-ne fa que les criatures i els adults tinguin més facilitat per als idiomes, per a la lògica i per a les matemàtiques.