Criatures 27/06/2015

Encomanar la solidaritat, una bona causa

El projecte Joves Solidaris a l’Escola, que impulsa la Fundació Pere Tarrés, persegueix engegar projectes en favor de la cohesió social i l’ajuda mútua

Laura Pinyol
3 min
Una bona causa Encomanar la solidaritat

Proposar-se reptes solidaris senzills, mesurables i assumibles. Aquest és l’objectiu del projecte Joves Solidaris a l’Escola, que la Fundació Pere Tarrés impulsa en algunes escoles públiques de barris amb dificultats socioeconòmiques i que subvenciona l’Ajuntament de Barcelona. L’eix d’aquest programa és contribuir a “sensibilitzar els alumnes participants pel que fa a la solidaritat i la cooperació a partir de micro-projectes”, explica Cristina Toran, la seva coordinadora. Són activitats que “escullen els mateixos alumnes” i es desenvolupen dins de les escoles, o al barri on es troben, per dinamitzar-los i que se’n beneficiï el conjunt de la comunitat.

Implicar-se i participar

Així, el 9 de maig, per exemple, 700 nens i nenes d’entre 3 i 12 anys van participar a la cursa Joves Solidaris, organitzada per adolescents de les escoles Eduard Marquina i Concepción Arenal, dels barris de Besòs i Maresme de Barcelona, amb la finalitat de fer “cohesió veïnal”. La rambla Prim es va convertir en una pista de 800 metres per a una competició que comprenia fins a 18 categories diferents segons l’edat: els alumnes de P3, per exemple, recorrien 50 metres.

Aquest va ser el propòsit solidari dels alumnes de sisè de les dues escoles, que van encarregar-se d’“escriure cartes, buscar patrocinadors, fer la difusió, explicar als companys com s’havien de fer les inscripcions i on es faria la cursa”, explica Toran. La cita, que és el tercer any que s’organitza, serveix perquè els joves treballin durant tot l’any escolar aquests objectius i “aprenguin valors” com la pertinença a una comunitat, la solidaritat, el valor del grup, la consciència de poder assolir reptes i “la recompensa de poder dur-los a terme”.

La convocatòria va tenir èxit per la participació de cinc escoles més del barri (Sant Gabriel, Prim, Sagrat Cor, Miró i Santa Maria dels Apòstols), el patrocini de TRAM Barcelona i la col·laboració de l’Ajuntament, la Diputació de Barcelona, l’Institut d’Esports, el Consell de l’Esport Escolar de Barcelona (CEEB), AlimentArt, el Mercat del Besòs i l’empresa de material escolar Jovi. Amb la suma de tots, “cada participant va poder rebre un obsequi”.

Per a Juanjo Rizo, educador i director de l’escola de cooperació La Conreria, “el suport de l’equip docent d’aquests centres és fonamental”. “Aquestes escoles són plenes de professors motivats i compromesos amb la seva feina” que fan més realitzables els objectius solidaris, afegeix. Els projectes, “que s’articulen a partir del valor de l’esforç i la solidaritat”, ensenyen a fer-los possibles a partir “de l’acció col·lectiva”, que dóna respostes a les necessitats de l’entorn i la realitat més immediata. “Sentir que són capaços d’organitzar una moguda tan gran”, és el més rellevant de tot plegat, segons Rizo, perquè fan “que passin coses al seu barri, que arriben a molta gent que els dóna valor”.

Experiències en comú

Des del 2013, uns 150 alumnes d’entre 12 i 14 anys de diferents escoles de Barcelona han participat en aquest projecte que impulsa la Fundació Pere Tarrés. Just fa uns dies es va celebrar una trobada a la casa de colònies La Conreria, que la Fundació té a Tiana (Maresme), on els participants van poder compartir els projectes solidaris dels diferents centres per “crear un espai de reflexió sobre les experiències”, i poder millorar les seves actuacions. L’estada, que tenia com a eix temàtic la cooperació, va reunir uns 70 joves procedents d’aquestes diferents escoles de Barcelona.

D’aquesta manera van poder conèixer els projectes solidaris duts a terme durant aquest curs als diferents centres. L’Escola Brasil, a Sant Martí de Provençals, per exemple, va idear un taller de memòria per a la gent gran de la llar d’avis del barri. Amb el material recollit, van fer un festival de teatre mut, música i ball, que van representar fins a tres vegades a la residència.

Per la seva banda, l’IES Joan Salvat Papasseit de la Barceloneta va muntar una gimcana per als nens i nenes de sisè de les escoles Alexandre Galí i Mediterrània, les més pròximes al seu centre, per presentar-los les instal·lacions de l’institut i donar-los la benvinguda de cara al curs que ve.

Per últim, l’IES Besòs va voler pintar jocs al terra del pati, com la xarranca o un tauler de tres en ratlla, perquè hi poguessin jugar tots els alumnes. A més a més, van preparar la representació del conte Sopa de pedres i van fer una gimcana per als alumnes de l’Escola Joaquim Ruyra.

Solidaritat

Juanjo Rizo, que ha participat de la conceptualització i desenvolupament de tots aquests projectes, insisteix que cal “diferenciar entre cooperació i caritat”. No sempre els valors “com la solidaritat es porten de casa”, i cal insistir perquè quallin a les escoles. Per això, cal “preguntar-se” què necessiten els seus entorns, les seves comunitats, i “aportar alguna cosa que respongui a aquestes necessitats” i això passa perquè siguin “objectius mesurables i realitzables”. El projecte s’emmarca en el programa municipal Barcelona Solidària.

stats